Hlavní navigace

…A ostružinky uvadly

23. 4. 2007
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Tisíce uživatelů oblíbených komunikátorů Blackberry se přinejmenším v Americe ocitly minulý týden bez e-mailu. Z chybičky se můžeme poučit i my.
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Ostružina čili Blackberry je nesmírně populární komunikátor. I když ve srovnání s moderními chytrými telefony nebo PDA moc neumí, její úspěch spočívá v její geniální integrovanosti s firemním e-mailem. Zatímco běžný, i když technicky zdatný uživatel si BlackBerry moc neužije, pro organizace je to jednoduše spravovatelný a přitom velmi dobře použitelný způsob, jak zajistit mobilitu svých pracovníků a přitom jejich nepřetržitý přístup k poště.

Bohužel minulý týden velké spoustě uživatelů jejich ostružinky uvadly. Služba, která slouží k přenášení poštovních zpráv na komunikátory na území většiny severní Ameriky, přestala fungovat a její zprovoznění nějakou dobu trvalo. Postiženy byly odhadem desetitisíce osob. Někteří z nich si mysleli, že došlo k útoku teroristů.

Problém ale ležel jinde. Firma Research In Motion (RIM) která je duchovním i fyzickým otcem ostružin a jejich služeb, zpatlala aktualizaci softwaru. Nekritická záplata nejen že serverům poněkud nesedla, ale také způsobila vyvolání nouzové procedury, která neproběhla tak, jak si to její autoři představovali. Zkrátka a dobře, zprávy přestaly chodit a přinejmenším několik hodin nikdo nevěděl, čím to je.

BRAND24

Řeklo by se, běžný problém běžné komunikační sítě. Systém, kterým Blackberry pracují s e-maily, je závislý na datových centrech, kterých je málo. Pokud vypadnou, nefunguje ani komunikace a i když přístroje jako takové zůstanou samozřejmě funkční, o mobilních uživatelích e-mailu se nedá hovořit. V poruše, která způsobila Američanům malý mobilní black-out, můžeme však najít poučení.

Výkřiky, že monokultura není tou správnou cestou k bezpečné a spolehlivé komunikaci, slyšíme nejčastěji v souvislosti s Microsoftem a jeho operačními systémy Windows. Nicméně podívejme se, nakolik platí v případě komunikace. Stačí jedna záplata datového centra a ostružiny jsou pryč. Co by se asi tak stalo, kdyby na jediný systém spoléhali také světoví mobilní operátoři při provozování služby SMS? Co kdyby na jediném softwaru, který by bylo třeba aktualizovat, běžely také televizní vysílače? Zkrátka, co kdyby se povedlo jedním omylem, třeba špatnou záplatou, vyřadit na celé hodiny z provozu něco důležitějšího než přeposílání e-mailů na roztomilé komunikátory? Odolnost spočívá v různosti, a právě ta různost mnohdy až moc chybí.

Bojíte se výpadku vámi používaného komunikačního programu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).