Hlavní navigace

A TY SI CO ZA P**U? Aneb Prima COOL nabrala fanoušky zajímavým způsobem

22. 2. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Pokud se budete v příštích dnech divit růstu fanoušků Primy COOL na Facebooku, nedivte se. Jejich kampaň těží (mimo jiné) z podivuhodných způsobů k jejich získávání.

Co třeba využít takové „TY SI CO ZA PIČU?“ se 112 tisíci fanoušky? Stačí použít vhodně návodnou fotografii (slibující něco zcela jiného, než o co jde) a jejím prostřednictvím přivést návštěvníky na aplikaci (zkrácený odkaz bit.ly/VJ9KKD skryje, o co se skutečně jedná). Nechybí samozřejmě ani šipka patřičně ukazující na odkaz a slibující „Chceš vědět kdo tě řeší? Stačí 1 click“.

Přes tuto adresu už se dostanete na aplikaci apps.facebook.com/coolmetr/ – COOL METER samozřejmě pokračuje klasickým způsobem. „CHCEŠ VIDĚT KDO TĚ NEJVÍC LAJKUJE?“ je prastarý klasický podfuk. Vychází z toho, že uživatelé Facebooku  strašně moc chtějí vědět, kdo je „lajkuje“, či kdo „navštěvuje jejich profil“ nebo „kdo si prohlíží jejich fotky“. Nic na tom, že podobné informace prakticky není možné zjistit.

Aby ale BFU (Běžný Facebook Uživatel) mohl zjistit „kdo ho lajkuje“, musí splnit podmínku „LAJKNI A UVIDÍŠ“. Samozřejmě neuvidí nic. A hlavně mu nedojde, že se právě stal fanouškem stránky Prima COOL. „Like“ knoflík ve stránce umístěný je prostě Like/Líbí od www.facebook.com/primacool.

Jak je možné vidět z růstu Líbí (ale hlavně statistik oné zkrácené adresy), tahle „marketingově sociální“ taktika funguje. Co na tom, že Prima COOL nabrala tisíce nových fanoušků, aniž by o tom tito fanoušci věděli. Zřejmé je i to, že jde o fanoušky rekrutující se hlavně z řad dětí (a odpovídá tomu také 13–17 let coby největší skupina fanoušků stránky Primy COOL).

Na Facebooku je samozřejmě každá firma strůjcem svého případného štěstí, úspěchu či neúspěchu. Prima COOL se právě vydala cestou nabírání fanoušků způsobem, který jí sice přinese i desítky tisíc nových fanoušků, ale žádný z nich nebude vědět, že se fanouškem stal. A je otázka, jestli má Prima COOL něco takového zapotřebí. A jak dlouho takto získaní „fanoušci“ opravdu fanoušky zůstanou. Většina z nich nakonec klikne na „Skrýt“, takže Prima COOL sice bude mít skvělá čísla, ale nulové výsledky.

Co na to říká FTV Prima?

FTV Prima jsme se na tuto poněkud podivuhodnou aktivitu zeptali:

Můžete mi prosím říci, zda vaši aktuální kampaň nabírající fanoušky na Facebooku podvodným způsobem (viz například TY SI CO ZA PIČU? a apps.facebook.com/co­olmetr/, kde se stávají fanoušky vaší stránky aniž by to věděli) považujete za profesionální přístup. A také by mě zajímalo, kdo pro vás tuto podivuhodnou aktivitu realizuje a co si od toho vlastně slibujete. 

A dostali jsme skvělou a velmi dlouhou odpověď, ze které ve zkrácené podobě plyne, že aplikace se ven dostala „omylem“. O uvedené stránce nic neví, nemají s ní nic společného a je běžné, že jim někdo nabízí své služby, aniž by s tím Prima nakonec měla něco společného. Nechtějí s ní mít samozřejmě nic společného, protože je vulgární. A také to, že – pravděpodobně jako jediní na světě – si „nechávají veškeré aplikace kontrolovat pracovníky Facebooku“.

BRAND24

Ale teď už ona odpověď od Václava Mazánka, vedoucího oddělení PR.

Aktuální kampaň spojená se skupinou Prima COOL je cílená na podporu nového pořadu Pekelná výzva. V příloze vám pro ilustraci posíláme neveřejný náhled statistik reklamní kampaně, je realizována formou PPC reklam, které odkazují na skupinu Prima COOL a budují mimo jiné nové fanoušky. Náhled posíláme pouze pro ilustraci, protože je z něho jasně patrné, že nové fanoušky nám vybudovala běžná placená inzerce.

V rámci této kampaně využíváme reklamní formáty v souladu s pravidly Facebooku, pokud bychom použili tzv. click jacking a uživatelé se stávali fanoušky bez svého vědomí, Facebook by nám je po krátké době mohl deaktivovat nebo dokonce celou skupinu zrušit, proto toto není náš zájem.

Aplikaci, kterou odkazujete ve svém emailu, v současnosti nepromujeme a jedná se pouze o vývojovou verzi. Jestli se během testování rozšířila a někdo ji sdílel, nemůžeme ovlivnit, ale na vaše upozornění jsme ji nechali vložit do sandboxu, aby se to neopakovalo. Rozhodně nevyvíjíme aplikace, které by byly v rozporu s pravidly Facebooku. Naopak veškeré aplikace necháváme před nasazení kontrolovat pracovníky Facebooku a do produkce se tedy dostanou pouze aplikace, které dostanou whitelisting.

Stránka „ty si čo za piču“ s námi nemá nic společného, proto se k ní nemůžeme vyjadřovat, nicméně se stává, že některé cizí stránky odkáží na naše soutěže či projekty a poté nás žádají o vzájemnou spolupráci, to bohužel také nemůžeme ovlivnit, jak je z názvu stránky patrné, nechceme se ní nijak spojovat, neboť je vulgární.

K vaší poslední otázce, kampaň pro Primu realizuje agentura Business Factory, které se případně můžete zeptat na bližší technické podrobnosti, jelikož je licencovaný partner Facebooku pro Českou republiku s Facebook business supportem.

Laskavý čtenář si samozřejmě může udělat svůj názor, zejména na základě toho, jak dlouho ona „omylem viditelná“ aplikace fungovala. A také toho, že se téhle jediné aplikaci podařilo získat přes 13 tisíc prokliků. Jinými slovy, Prima COOL za nic nemůže. Ale za ty fanoušky vlastně děkuje.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).