Hlavní navigace

Aktualizace Google Penguin 2.0: co dělat, když vás zasáhne „tučňák“

12. 6. 2013
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: www.flickr.com/photos/seoplanter/
Minulý týden Pavel Ungr z H1.cz ve svém textu popsal, jak aktualizace algoritmu Googlu mění SEO. Dnes se podíváme, jaké jsou nejčastější důvody zásahu Penguina proti webům.

V minulém článku jsme se podívali na kořeny aktualizace Google Penguin. Podívejme se nyní na jeho důsledky – jak to vypadá, když vás „tučňák“ zasáhne. A jaké aktivity velmi pravděpodobně realizujete, když u vás došlo po 22. březnu k propadu pozic u vyhledávače Google.

Máte duplicitní obsah 

Matt Cutts avizoval, že Penguin 2.0 má mnohem těsnější napojení na aktualizaci Panda, a opravdu. U několika českých webů jsme detekovali propad v zásadě okamžitě (23.5.) a po analýze situace jsme zjistili, že vlastní množství domén s více či méně rozkopírovaným obsahem. 

Zdá se, že aktualizace 2.0 je výrazně citlivější k těmto praktikám. Řešením je tyto domény přestat provozovat s duplicitním obsahem. 

Nenakupujte (nešikovně) placené odkazy 

Velké a kontroverzní téma. Osobně myslím, že placený odkaz má stejný význam jako jakákoliv placená reklama (banner, billboard aj.). A stejně jako každá technika užívaná masivně, automaticky a bez rozmyslu je cestou do SEO pekla. 

Když se nebudete zapojovat do automatických systémů a případný nákup odkazů budete pečlivě zvažovat (žádné site-wide odkazy, žádné odkazy z postranních sloupců, ani ze sekcí „partneři“ aj.), nemyslím, že existuje reálné nebezpečí penalizace. 

Samozřejmě to neznamená nákup z jednoznačných MFA webů a ani z článků jednoznačně reklamních. Pečlivě vybírejte a najděte prostor tam, kde se pohybuje vaše publikum a kde nákup odkazů přinese primárně proklik a až sekundárně SEO efekt. Aneb nelze než souhlasit s Markem Prokopem: nakupujte tam, kde odkazy neprodávají. 

Píšete komentářový spam 

V České republice téměř neexistující, ale v zahraničí se jedná o velký problém, se kterým webmasteři často bojují. Poslední velkou kauzou byla granulární penalizace webu Mozilly

Penguin 2.0 tyto odkazy dokáže velmi dobře identifikovat, a proto je třeba ze strany správců webů hlídat i uživatelský obsah generovaný na jejich stránkách. 

Publikujete reklamní články – advertorials 

Reklamní články neboli články psané na zakázku nazývané advertorials jsou nejzajímavější změnou u Penguina 2.0. Jak jsem zmiňoval už dříve, dopadnou drtivou silou na systémy typu Placla.

Ne však proto, že by logika podobných systémů byla principiálně špatná, ale kvůli tomu, že podobné systémy generují obrovské množství nekvalitního obsahu s důrazem SEO pro SEO bez ohledu na cílovou skupinu, kontext a reálné potřeby.

Objevují se pak články, které se nedají číst, obsahují maximálně optimalizované odkazy vedoucí na jednu doménu a často je najdete na webech, kde nezapadají do celkové filosofie stránek, nebo naopak jsou základem webů bez jakékoliv filosofie. Tyto URL či celé weby pak Google neomylně identifikuje jako reklamní a proto z nich nebude přenášet „link juice“. Dojde tedy k celkovému znehodnocení podobných webů a logicky i systémů, které tvorbu podobného obsahu pomáhají zprostředkovat. 

Google tyto články bude pravděpodobně poznávat podle následujících signálů: 

  1. Absence jiných externích odkazů než na jednu doménu v článku.
  2. Umístění štítků nebo v kategoriích naznačující reklamu.
  3. Odkazy z článků nepovedou do hloubky webu, ale pouze na hlavní stránky či hlavní kategorie.
  4. Absence zdrojů k tématu.
  5. Absence metadat jako je například authorship, recenze aj.
  6. Umístění na webu, kde to nedává z pohledu tématu webu smysl – web bez dlouhodobé strategie a konzistentního publika bude podezřelý. 

Krizový postup při zásahu aktualizací Penguin

1. Hloubková revize odkazového profilu

Celou ji můžete realizovat u vlastního webu zdarma pomocí nástrojů Majestic SEO, Ahrefs nebo Google Webmaster Tools

a) Kontrola duplicitního obsahu – nekopíruje někdo váš obsah, nevytvořili jste kopie vašich webů? Zkuste CopyScape a všechny kopie odstraňte či přesměrujte.

b) Kontrola diverzifikace anchor textů – nepoužíváte stále stejné superoptimalizované anchor texty? Pokud ano, změňte je.

c) Kontrola distribuce cílení externích odkazů – neodkazujete získanými odkazy na stále stejné stránky? Rozložte odkazy rovnoměrně do celé struktury webu.

d) Kontrola affiliate programu – máte ho správně nastavený? Nevedou vám stovky odkazů na stejnou stránku se stejným anchor textem? Přenastavte affiliate program tak, aby odkazy měly nastavené rel=“nofollow“.

e) Kontrola odkazujících webu z pohledu kvality a relevance – získávali jste kvalitní a tématické odkazy? Odstraňte všechny odkazy z netematických a nekvalitních webů.

2. Technické faktory – on-page 

a) Přeoptimalizace – nemáte příliš velkou frekvenci klíčového slova na stránkách? Přepište SEO texty do libozvučného jazyka českého.

b) Nevhodná přesměrování – máte na webu vícenásobné přesměrování kombinující 302 a 301 přesměrování? Zjednodušte ho a používejte ho správně (301 pro trvalé a 302 pro dočasné přesměrování). 

SEO v době po Penguinovi

Po pochopení důvodů vzniku zásahu Penguina a jeho důsledků je poměrně jednoduché zjistit, co byste měli dělat, aby vaše SEO strategie byla penalizací nedotknutelná. 

Obecně se nemůžete trefit vedle, když vaše strategie bude přinášet užitek návštěvníkům, vyhledávači i vašemu webu. Dlouhodobá konzistence politiky Google a Seznamu je zřejmá. 

Budujte takové weby, abyste si zasloužili být na předních pozicích a tvrdě pracujte na tom, aby váš web lidé milovali. Vezměte si příklad třeba z Dušana Janovského

Linkbuilding

Vytvářejte takové odkazy, které jsou umístěny na webech, kde se pohybuje vaše cílová skupina. Odkazy by měly být úzce propojený s obsahem přínosným pro uživatele a odkazy by měly generovat prokliky a následné konverze. Termín „odkaz jen pro SEO“ je nesmyslný.

Nebojte se provazovat s vašimi odkazy i brand. Budete důvěryhodnější. Používejte hodně citace a odkazujte. Pokud to dává smysl, i na konkurenci. Odkazujte hluboko do webu (deeplinking) a diverzifikujte anchor texty. 

Moderní linkbuilding by měl splňovat podmínku, že je přirozený, důvěryhodný, nápomocný, a sociální.

Obsahový marketing 

Vytvářejte přínosný obsah pro uživatele, který nezajímá jen za kolik, ale tak co, kdo, jak a kudy. Nebojte se multimediálního obsahu. Obsah už dávno není jen text, progresivní web nahrává podcasty, natáčí videa a kreslí komiksy. Datová žurnalistika už dávno nejsou jen infografiky. Doporučuji sledovat projekt Data iHned

SEO není magie. Na druhou stranu není zcela exaktně měřitelné. SEO není jen návštěvnost z přirozeného hledání. Dobrými výsledky v SEO ovlivňujeme viditelnost značky a produktů, stejně tak pomáháme dalším kanálům k efektivnímu fungování. 

BRAND24

Optimalizujeme weby na základě služeb třetí strany, kterou nemáme absolutně pod kontrolou. Nedokážeme říct, že tahle konkrétní úprava nám přivedla právě 13 zákazníků. Jakákoliv garance je vždy s otazníkem pod čarou. S otazníkem, který může znamenat to, že se zítra vyhledávače domluví a přirozené fulltextové vyhledávání zruší. V tu chvíli už není co garantovat.

Ale všechno to činí obor SEO kouzelným, kreativním, dynamicky se rozvíjejícím a nikdy neumírajícím. Ano, SEO neumírá a neumře. Alespoň do té doby, dokud lidé budou hledat. Do té doby je co optimalizovat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Nezávislý konzultant online marketingu se specializací na SEO. Propaguje SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu. Věří, že SEO je dobro. Bloguje (BloxxterNet) a tweetuje (@PavelUngr).

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).