Hlavní navigace

App Store Optimalizace (ASO) - jak prodat více mobilních aplikací

11. 5. 2012
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Vyvíjíte mobilní aplikaci? A chtěli byste jí více prodat? Vytáhněte si ji výše na seznamu aplikací v App Store a donuťte uživatele instalovat ji. Jak? ASO!

Marketing dneska dostává neustále na frak. Objevují se stále nové a nové způsoby, jak natlačit uživatelům vaše zboží, a i když většina z nich se nezměnila od dob Procter & Gamble přístupu “zopakuj 20×, že skvěle pere”, jsou tu především nové cesty. A otázka je, jak na nich.

Spolu jsme se kdysi zabývali analýzou a monitoringem v sociálních sítích; já vynechám blátivé úvody, které mi stejně moc nejdou (když tak si domyslete pár blabla řádků) a půjdu k meritu věci. Chcete prodat mobilní aplikaci? Máte či chystáte dobrou? Jenže, jak ji marketovat?

Aha, ona se prosadí sama a bude se prodávat po statisících, říkáte? Přesně tohle je ten názor, který vaši aplikaci odliší od těch úspěšných aplikací. Samo se nic.

Stůjme u předpokladu, že máte dobrou mobilní aplikaci, která by se mohla slušně prodávat. To je základ. V něčem je vaše aplikace nepochybně “revoluční”, asi tak jako dvacet – třicet jiných aplikací. Pitomé na tom všem je, že musíte uživatelům vysvětlit princip té revoluce a důvod, proč by měli zadat své heslo do App Store a za aplikaci si zaplatit. Jak na to?

Soutěž: Mobilní aplikace roku 2012

Nezapomeňte hlasovat v soutěži o nejlepší mobilní aplikaci roku 2012. Hlasování končí 23. května 2012 a pomůže českým vývojářům, kteří nemají e-mail na Tima Cooka, zviditelnit jejich díla. Hlasovat můžete zde.

Proč App Store Optimalizace?

Vynechám složitou argumentaci. Jestli máte pár desítek tisíc na PR firmu (euro/dolar/RMB), dále nečtěte, marníte čas. Masivní nálet články v časopisech po celém světe nebo představení vaší aplikace v keynote Tima Cooka odvede lepší práci a jedině tak se dostanete mezi TOP25 aplikací. Základem každého takového boomu jsou zmínky a recenze v prestižních magazínech či webech (TechCrunch rulez!), jedině tehdy máte našlápnuto dohrabat se mezi těch Top25. Pravda ale také je, že pokud se vám s vaší aplikací podaří vygenerovat hype vlnu, můžete se dostat mezi TOP100 a pak si vás někdo všimne a třeba vám pomůže (zřejmě za patřičný podíl, když cash nemáte), dodrcat se mezi nejlepší.

Pokud tedy ty prachy zatím nemáte nebo vám Cook překvapivě neodpovídá na emaily, budete se muset zabývat disciplínou zvanou App Store Optimalization, zkráceně ASO. Ta vám umožní propagovat vaši aplikaci v jejím přirozeném ekosystému, v App Store (pro iOS), Marketplace a dalších podobných. Většina článku bude automaticky předpokládat App Store, tedy iOS – důvod je prozaický, jen tam se dělají velké objemy. Ale při dalším využití hlavy zjistíte, že vše lze replikovat i jinde, postupy platí obecně, jen konkrétní realizace se liší.

O tom, jak moc se aplikace bude prodávat, rozhoduje především její zviditelnění v rámci App Store, nikoliv pořadí někde na Google. Aplikace dnes zkrátka lidé hledají především v rámci vyhledávání aplikačního obchodu, role tradičního SEO je v tomto případě významně na ústupu, ačkoliv web prezentaci s respektem k SEO byste mít měli.

Co je základ ASO

K úspěšnému zvládnutí ASO potřebujete vygenerovat skvělé výsledky hned v několika oblastech, které zásadně ovlivňují nákupní rozhodnutí uživatele v rámci App Store (už odhlížím od toho, že máte konkurenceschopnou aplikaci).

Jde o následující aspekty popisující aplikaci v rámci App Store:

  • Klíčová slova
  • Popisek a Jméno
  • Ikona
  • Screenshoty
  • Videa
  • Hodnocení
  • Počty stažení

Všechny výše uvedené aspekty rozhodují o tom, jak vysoko bude vaše aplikace vypsána ve výsledcích hledání na App Store nebo o tom, jaká je pravděpodobnost, že si ji uživatel stáhne. Proč, nač a jak za tím jít, si povíme podrobněji dále pro každý aspekt.

Klíčová slova

Klíčová slova jsou důležitou součástí textového popisu aplikace, které spolurozhodují o tom, jak vysoko se aplikace při vyhledávání na konkrétní slovo objeví uživateli. 

V App Store (ten pro iOS) platí vcelku jednoduché pravidlo pro práci s klíčovým slovem. V součtu nemůže přesáhnout 100 znaků, jednotlivá klíčová slova a spojení se oddělují čárkou (i ta se počítá do limitu). Nesmíte používat registrované ochranné známky, jinak aplikaci Apple odmítne schválit – myšlenka, že si do keywords napíšete Angry Birds a svezete se na jejich miliardě instalací, je mylná. Jak pracovat s klíčovými slovy?

  1. Pro jejich vyhledání použijte nějaký standardní SEO nástroj, jako je Google Keyword Tool. 
  2. Platí i stejná pravidla jako v běžném SEO: uvážlivě volte klíčová slova, na která jste schopni být vysoko mezi nabízenými aplikacemi. Obecná klíčová slova jako “love” mají příliš mnoho úspěšnějších aplikací, mezi něž se už jen tak neprobojujete, zkoušejte s klíčovými slovy pracovat.
  3. Jako první klíčová slova zadávejte ty nejdůležitější, na pořadí (trochu) záleží.
  4. Nedávejte mezi klíčová slova ani jméno aplikace, ani jméno vaší firmy. Ty jsou vyplněny jinde a pokud je někdo zadá, automaticky se vaše apka najde.
  5. Používejte překlady klíčových slov, pokud vaše aplikace je vícejazyčná. Zaujmete lidi, kteří chtějí aplikaci ve svém jazyce a dají jí přednost.
  6. A pozor: pokud klíčová slova jednou zadáte, nemohou být (v App Store) změněna, dokud neupdatujete svoji aplikaci, takže si to dobře promyslete.
  7. Nespamujte: pokud budete používat nápadná klíčová slova, nebo taková, která s aplikací nesouvisí, nemusí být aplikace schválena (Apple), nebo může být penalizována (i Google).

Při vyplňování metadat je třeba přemýšlet. Klíčová slova (keywords) významně rozhodují o pozici programu ve výsledcích hledání.

Popisek a Jméno

Dobré jméno dělá dobře prodejnou aplikaci. Mělo by být atraktivní, ale zároveň je zohledněno při vyhledávání, takže by bylo fajn, kdyby obsahovalo nějaké atraktivní klíčové slovo. Takové “3D puzzle” obsahuje hned dvě klíčová slova, ale není to aplikace, která by stavěla na brandu, to zase ne.

Pamatujte si, že o řazení ve výsledcích vyhledávání na App Store rozhoduje v prvé řadě přítomnost hledaného slova ve jméně aplikace, pak v klíčových slovech a popiska je použita jen pro rozlišení aplikací, které mají stejné váhové hodnocení slov v keywords a popisce a ještě mají stejný počet stažení i hodnocení. A to je opravdu výjimečná situace, takže do popisky na App Store klíčová slova už příliš hutně cpát nemusíte. Dříve tomu ovšem bylo jinak a například Market to stále zohledňuje.

Popisek ovšem rozhoduje o tom, zda si uživatel koupí či nekoupí danou aplikaci. Tady se vyplatí dobré popisky i formátování, zkrátka excelentní copywriting.

Doporučené postupy

Zvažte, jaká klíčová slova mohou uživatelé pro vyhledávání vaší aplikace nebo jejích konkurentů používat. Věnujte tomu hodně času a vyzkoušejte si, jaké aplikace se dnes najdou a jak jsou popsané. Pamatujte na to, že na iPhone se zobrazí jen pět aplikací na první stránce a jestli nejste mezi nimi, je to potíž.

Pokud se na danou frázi najde jen velmi málo aplikací (do tří), stačí ji zadat jako klíčové slovo.

Pokud na frázi je větší konkurence (4–6), zvažte propašování fráze do jména aplikace. Ovšem bacha na to, Apple to někdy nevidí rádo, jindy se to nezdá uživatelům – ti edukovanější už v tom vidí zahlcování indexu aplikací a snahu prosadit nějaký šunt. Pokud tlačíte hru pro cassual players, asi se k téhle úvaze nedoberou, jen abyste na to pamatovali.

Pokud je na frázi přehršel konkurence (nad šest), zkoušejte najít jiné klíčové slovo, protože už bude potíž se prosadit.

Tipy C

Co vidí z vaší aplikace uživatel ve vyhledávání v App Store? Jen tohle. A to musí zaujmout!

Co vidí z vaší aplikace uživatel ve vyhledávání v App Store? Jen tohle. A to musí zaujmout!

Používejte popisné názvy aplikace, protože to, co uživatel vidí v seznamu, je název aplikace, vývojáře, ikonka a hodnocení. Pokud ho název nezaujme, neklikne a vy máte peška. Je to trapné, ale lépe uživatelé vyhodnotí jednoznačný název jako MultiNotes, než vtipný a s nesmírnou nadsázkou vymyšlený název Acapulcela. Z toho prvního je tak nějak zřejmé, co bude program dělat…

Příště se mrkneme na vizuální indikativy, tedy na ikonku, screenshoty a videa, v třetím povídání se zastavíme nad indikátory komparativními, tedy nad hodnoceními, počty stažení a prací s těmito “neovlivnitelnými” záležitostmi.

Chystáte svoji mobilní aplikaci pro iOS? 

Nechte Petra, aby vám připravil ASO na míru. Podmínkou je mít k dispozici fungující aplikaci, která je v nabídce App Store a jíž chystáte update. Petr vám poradí, jak při update aplikaci lépe zviditelnit a připraví z toho případovou studii, kterou zveřejníme zde na Lupě, takže vás to bude stát jen ta zveřejněná čísla, kdy ukážeme výsledky před a po… (počkejte si na konec seriálu, kde vyhlásíme podrobnosti, zatím dodělávejte svoji appku)

Používáte nějakou strategii pro zvýšení pozice vaší aplikace v distribučním shopu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

autor sám sebe (a ostatní to potvrzují) považuje za arogantního, leč protřelého marketéra sociálních sítí pracujícího pro US agenturu, jejíž jméno jste pravděpodobně nikdy neslyšeli a pro firmy, o kterých jste určitě slyšeli.


Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).