Hlavní navigace

ARBOinteractive končí, stal se z něj Goldbach. Šéfuje mu Jan Václav Čep

5. 10. 2011
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Spolumajitel webů sdružených pod značkou Tiscali je od září výkonným ředitelem známého mediálního zastupitelství. Brzy začne jeho prostřednictvím prodávat reklamu také na svých serverech. Střet zájmů ani zvýhodňování vlastních médií podle něj ani v této nezvyklé konstelaci nehrozí.

Většinový podíl 72,7 procenta v německé veřejně obchodované akciové společnosti ARBOmedia AG, pod niž patří i pražská ARBOinteractive, získala švýcarská mediální agentura Goldbach už před třemi lety. Až dosud provozovala filiálky ve východoevropských zemích pod původní značkou. Když letos v srpnu dokončila vytěsnění menších akcionářů a stala se stoprocentním vlastníkem ARBOmedia, rozhodla se změnit organizační strukturu a názvy poboček včetně té české sjednotit. Na tuzemském trhu proto značka ARBOinteractive končí a v nejbližších dnech ji nahradí červenočerné logo Goldbach Czech Republic.

Několik týdnů ještě potrvá, než se změna odrazí v obchodním rejstříku. Adresa firmy na Janáčkově nábřeží v Praze, její identifikační číslo, klienti, síť zastupovaných serverů a prozatím i většina z dvanáctičlenného týmu, to vše zůstává.

Martin Radelfinger a Jan Václav Čep
Foto: autor

Martin Radelfinger a Jan Václav Čep

Nový jednatel (stal se jím 9. září) a výkonný ředitel firmy Jan Václav Čep rázně odmítá interpretaci, že by šlo o pouhé přejmenování a personální výměnu ve vedení firmy. Změny jsou podle něj daleko hlubší. „Je to nová energie, nová struktura, nové know-how. Ze Švýcarska máme přetlak know-how. Teď musíme vzít to nejlepší z assetů ARBOinteractive a nechat švýcarský genom, aby se projevil,“ řekl včera Lupě Jan Václav Čep na neformálním setkání s novináři, kde firma novou identitu oficiálně představila.

Důležitou změnou je přechod na reklamní systém Goldbach Audience, který má umožnit přesnější cílení online reklamy. Založen je na technologiích firem Audience Science a NuggAd. Specialitou pak mají být například nové formáty internetové videoreklamy. V případě úspěchu by Goldbach Czech Republic chtěl postupně rozšiřovat nabídku a pustit se i do dalších mediatypů.

Švýcarská mediální agentura Goldbach Group prodává od roku 1983 reklamní prostor v rádiu, o pár let později přidala do nabídky „švýcarská reklamní okna“ ve vysílání televize RTL. Od devadesátých let postupně objevuje digitální média a dnes nabízí klientům, nač si vzpomenou – rozhlasové i televizní spoty, na internetu klasické bannery, kontextové inzeráty, SEO, reklamu v mobilech nebo třeba marketing v sociálních sítích. Centrálu má v Curychu, pobočky v Rakousku, Německu, Slovinsku, Chorvatsku, Srbsku, Polsku, Rumunsku, Rusku a nyní i v Česku. Zde se hodlá prozatím soustřeďovat výhradně na digitální formáty.

Žába ve studené vodě

ARBOinteractive patří stále mezi největší mediální zastupitelství na českém trhu s online reklamou. Jak připouští i jeho nový šéf, v posledních letech se mu nedaří. „Od roku 1999 neustále klesá. S trochou nadsázky bych řekl, že se uvařili jako žába, když ji dáte do studené vody a postupně ji ohříváte,“ říká Čep.

Srovnání mediálních zastupitelství podle počtu reálných uživatelů
Zdroj: NetMonitor, srpen 2011

Srovnání mediálních zastupitelství podle počtu reálných uživatelů

„Hlavní problém ARBOinteractive spočíval v tom, že se snažil přímo konkurovat největším on-line vydavatelstvím a portálům,“ doplnil ho celoevropský šéf Goldbach Audience Martin Radelfinger. „V tom se český trh podobá švýcarskému – největší vydavatelství tu jsou velmi silná. Na takovém trhu nelze vyhrát hrubou silou. Nemůžeme největším hráčům konkurovat velikostí a dosahem, ale unikátními produkty, správně zvolenými technologiemi a doplňkovými službami – a to vše napříč všemi digitálními platformami. Myslím, že éra klasického mediálního zastupování webů pomalu končí,“ říká Radelfinger.

Dlouhodobý sestup ARBOinteractive lze ilustrovat na údajích o návštěvnosti jím zastupovaných serverů. Zatímco trh jako celek se mezi loňským a letošním srpnem zvětšil podle NetMonitoru o 12 procent (řeč je o celkovém počtu reálných uživatelů), reklamní síť ARBOinteractive zaznamenala pokles návštěvnosti ze 3,4 milionu reálných uživatelů na 2,6 milionu, tedy propad o 23,5 procenta.

Reální uživatelé webů zastupovaných ARBOinteractive
Zdroj: NetMonitor

Reální uživatelé webů zastupovaných ARBOinteractive

O hospodářských výsledcích nechtějí zástupci firmy veřejně mluvit. Z posledních údajů dostupných ve sbírce listin lze vyčíst, že zatímco v roce 2008 firma utržila téměř 54 milionů korun a vytvořila zisk před zdaněním skoro dva miliony, o rok později, kdy se na českém reklamním trhu naplno projevila finanční krize, klesly tržby na 36 milionů a firma se propadla do čtyřmilionové ztráty. Novější data nejsou k dispozici.

V listopadu přijde ARBOinteractive o jeden ze zásadních zdrojů příjmů, již pro ni tradičně představuje prodej reklamy na webech České televize. Na začátku prázdnin totiž poslanci ČT zakázali nadále si přivydělávat tímto způsobem. 

Rozhodl jsem se během vteřiny

Výměnu vedení a budování nové firemní struktury provázejí vždy také personální změny. Jan Václav Čep o nich zatím nechce příliš konkrétně mluvit, byť připouští, že s některými členy dvanáctihlavého týmu se již dohodl na ukončení spolupráce. Jako první firmu opustil jeho předchůdce v ředitelském křesle Michal Kašpárek. Vedle Čepa do ARBOinteractive, potažmo Goldbachu, nastoupil na pozici Head of Product and Partner Management Jakub Hulík se zkušenostmi ze Seznamu. Obecně považuje nový ředitel za velké úskalí v dosavadním fungování firmy nepřehlednou organizační strukturu, velkou fluktuaci a slabou motivaci zaměstnanců. Nejde však o nedostatek peněz, naopak, spíš byli podle Čepa přepláceni.

Samotný Jan Václav Čep dostal nabídku pracovat pro Goldbach letos o prázdninách, kdy mu zatelefonoval najatý headhunter. „Rozhodl jsem se během vteřiny. Neřešil jsem to racionálně,“ říká internetový podnikatel, majitel vinice a muž s bohatými zkušenostmi z reklamní branže.

Na začátku září oznámil, že se stahuje z funkce výkonného ředitele Tiscali Media (dříve Dignity), která mu patří z 45 procent a jež provozuje například weby tiscali.cz, dokina.cz či games.cz. Řízení firmy přenechal Michalu Kubíkovi a přesunul se do zastřešující společnosti Tiscali Investment. „V Tiscali Investment se budu nadále věnovat strategickému rozvoji. Klientům a obchodním partnerům mohu již nyní prozradit, že v brzké době oznámíme realizaci velmi zajímavého obchodního propojení v rámci českého Internetu,“ napsal 6. září v tiskové zprávě. Nyní už tedy víme, oč šlo.

Na dvou židlích

Takto úzké propojení mediální agentury s provozovatelem ne úplně bezvýznamných online médií může vzbudit podobné otázky jako před týdnem zpráva o tom, že majitel mediální agentury Médea Jaroslav Soukup koupil weby i časopisy Týden a Instinkt. Nejedná se o podobnou situaci, jako kdyby si dejme tomu pekař koupil mlýn a sám od sebe pak nakupoval mouku? Nemůže takové uspořádání pokřivit hospodářskou soutěž a otevřít prostor pro neférovou manipulaci s cenami housek?

BRAND24

Jan Václav Čep je přesvědčen, že poté, co se vzdal v Tiscali exekutivní role, nic takového nehrozí. A to i přesto, že od ledna začne jím řízený Goldbach na mediálním trhu jím vlastněnou Tiscali Media exkluzivně zastupovat. „Goldbach tak získá silného mandanta a bude na něm vydělávat. I kdybych nebyl vlastníkem Tiscali, bylo by mým cílem jako ředitele Goldbachu udržet si svého nejsilnějšího mandanta. Bez něj by si menší mandanti na takové peníze nesáhli. Je to výhodné pro Goldbach i pro Tiscali a naprosto transparentní. Mezi oběma subjekty je jasná smlouva a jasný provizní systém. Tím je střet zájmů vyřešen.“

Čepova dvojrole nevadí ani jeho nadřízeným z centrály Goldbachu. „Potřebujeme mít ve své síti co nejvíc a co nejnavštěvova­nějších webů. Naše technologie umísťování reklamy je navíc založena čistě na cílových skupinách. Není možné při zadávání inzerce preferovat jednoho vydavatele,“ říká Martin Radelfinger. Jeho kolega, šéf rakouské pobočky Goldbachu Maurizio Berlini, který se rovněž včera zúčastnil setkání s novináři, vidí Čepovo dvojité angažmá jako jasnou výhodu: „Nehledali jsme jen žoldáka, nájemného manažera. To, že je Jan zároveň podnikatelem s důkladnou znalostí poměrů na místním trhu je pro nás velká výhoda.“

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář. Zajímá se o digitální technologie a pozoruje, co s námi dělají. | LinkedIn | Twitter

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).