Hlavní navigace

Asociace Jendy Perly: Je Facebook Graph Search předzvěstí možné revoluce?

17. 1. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Jan Perla
Ochráncům soukromí musí koncept sociálního hledání na Facebooku připadat jako horor, marketérům ale určitě poskočilo srdce radostí. Změní Facebook v prodejní nástroj?

Apokalypsa se blíží. Nastane hromadný exodus uživatelů z Facebooku na jiné sociální sítě? Chce nás Mark Zuckerberg definitivně připravit o soukromí a prodat nadnárodním korporacím? Tyhle bulvárně lákající titulky se daly zvažovat při psaní dnešního sloupku. Považuji totiž představení Facebook Graph Search za předzvěst možné revoluce.

Mark Zuckerberg pojmenovává ve videu představujícím novou funkci tři pilíře sociálního ekosystému Facebooku: Newsfeed, ve kterém se uživateli zobrazuje obsah, Timeline, která reprezentuje jeho samotného v sociální síti, a nově Graph Search. Osobně považuji nové vyhledávání za podstatně zajímavější změnu než Timeline, která při svém zavedení vyvolala pořádné emoce. U aktuální novinky čekám, kdy ta lavina začne.


Autor: Facebook

Mark Zuckerberg se ujal úvodního představení Graph Search.

Přichází s ní totiž podstatně posunutý koncept social search. Google sice propojuje výsledky vyhledávání s aktivitou v Google+, ale ne tak výrazně. Někdo se nepřihlašuje při vyhledávání, jiný účet vůbec nemá. Pokud ale uživatel vlastní účet na Facebooku a tráví v něm velkou část svého času online, má Facebook výchozí pozici pro to, aby se lidé naučili část informací vyhledávat v něm. Kdo jiný má o nás a našich přátelích tolik dat, že dokáže poskládat opravdu osobní výsledek vyhledávání? 

Využití však může být podstatně více, než jen vyhledání fotek, na kterých je otagován váš kamarád. Dnes samozřejmě nikdo neví, co vše půjde pomocí nového nástroje vyhledat. Zajímavý směr naznačil David Antoš na Twitteru. Pro predikci druhého kola našich aktuálních voleb by se hodilo vyhledat, kolik fanoušků Franze, Dientsbiera, Sobotky, Roithové, Fischerové, Bobošíkové a Fischera je nově fanoušky Zemana nebo naopak Schwarzenberga. Můžeme samozřejmě spekulovat o tom, jaké informace budou pro Graph Search veřejné a jaké dostupné jenom našim přátelům.

David Antoš navrhuje možné využití Graph Search.

Facebook již od začátku mluví o nastavení soukromí, uvidíme, jak bude v realitě vypadat cesta k potřebným možnostem a jejich srozumitelnost. Zatím se zdá, že jde Facebooku především o vyhledávání relevantních informací na základě využití vašimi přáteli. Právě proto věřím tomu, že půjde opět především o to, jak bude který uživatel schopný si svůj profil a soukromí přizpůsobit svým potřebám v duchu hesla „Jaký si to uděláš, takový to máš.“ 

Koncept social search se tak stává především dalším buzzwordem obsahujícím onu tajemnou formulku “sociální“. Z aktuálních trendů, které sám Facebook testuje, jmenujme například social shopping zastoupené potenciálem nového tlačítka Want. Představa, že si pomocí Social Graph vyhledám, u jakých šatů klikla moje přítelkyně na tlačítko Want, a ty jí koupím k narozeninám, asi potěší každého, kdo má problémy vymýšlet nové dárky. Méně už však budou nadšeni ochránci soukromí a ti, kterým čím dál pevnější propojování lidského života s jednou soukromou službou přijde jako hororová vize. 

Tipy C

Komu však určitě muselo srdce radostí poskočit ve chvíli, kdy se informace o Graph Search objevily, jsou marketéři. Právě ono magické slovíčko “sociální“ je hudbou budoucnosti, která jim umožní nabízet větší relevanci konkrétním uživatelům a tak lépe a přímo prodávat. Jestliže se o Facebooku říká, že nejde o prodejní nástroj, mají právě koncepty social search a social shopping schopnost tuto pozici změnit. Představa, že svoji komunikaci zacílím pouze na uživatele, kteří již můj produkt označili tlačítkem Want a jsou navíc fanoušky dalších relevantních stránek nebo se účastní událostí spojených s danou tématikou (například sportovní náčiní ve spojitosti s účastí na události daného sportu), vypadá zajímavě. 

Není překvapivé, že se Facebook snaží nacházet nové cesty zpeněžení svých služeb. Dát firmám do ruky podobné možnosti bude lákavé pro obě strany. Uživatelé mohou pomocí nastavení soukromí odolávat těmto snahám, ale je vždy jen na Facebooku, jaké možnosti jim dá do ruky. Balancování na hraně tak bude pokračovat. Hromadná migrace uživatelů ale potřebuje podstatně větší zdůvodnění než pár otravných reklam. Proto by měli už nyní začít marketéři přemýšlet nad tím, jak se dostat blíž ke svým ovečkám na Facebooku.

Vítejte v novém sloupku, ve kterém bude Social Media Maniac Jenda Perla každý čtvrtek psát o tom, co ho zaujalo ve světě sociálních médií a marketingu. A protože je to sloupek sociální, budeme rádi, když se v diskusi pod článkem zapojíte do debaty!

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je Social Media Maniac na volné noze. Pomáhá firmám i agenturám při přípravě strategií pro sociální média a při správě samotné komunikace. Zároveň školí marketéry i jejich šéfy, aby poznali a využili potenciál sociálních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).