Hlavní navigace

Bude úspěch, když se v příštím roce prodají e-knihy za 50 milionů korun

13. 12. 2011
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Tento rok měl být rokem elektronické knihy, kdy se konečně prolomí ledy. Ledy prolomeny, ale k bonanze je stále daleko, shodují se přední prodejci e-knih. Optimistické odhady na příští rok? Tržby 50 milionů Kč.

Pokud vám Ježíšek letos přinese nějakou elektroniku, s největší pravděpodobností se po rozbalení dárku budete radovat z nového mobilního telefonu, televize, tabletu, přenosného počítače (ať už netbooku, notebooku nebo ultrabooku) nebo čtečky elektronických knih. Ty dorazily ve velkém do Česka už koncem minulého roku, ale až v průběhu letošního roku se jejich nabídka na tuzemském trhu podstatně rozšířila.

Čeští prodejci zatím jen paběrkují

Na rozdíl od Spojených států, kde Amazon před čtyřmi lety s čtečkou Kindle odstartoval revoluci, která podstatně proměnila tamní knižní trh, čeští prodejci ve srovnání se svými americkými kolegy zatím jen paběrkují. Doufají ale, že se jim v příštím roce podaří za e-knihy utržit podstatně více než letos.

Ve Spojených státech už čtvrtinu prodaných knih tvoří e-knihy. Podle některých údajů se e-knihy podílejí na tržbách tamního knižního trhu až dvaceti procenty. Ve Velké Británii tvoří prodeje e-knih deset procent všech prodaných knih. Ve zbytku Evropy se prodeje e-knih zvedají z úplného dna a tvoří maximálně jedno procento všech prodaných knih. V Česku je podíl prodaných e-knih ještě nižší.

Jak velký je tuzemský trh e-knih

Jak velký je tuzemský trh s e-knihami, můžeme ale pouze odhadovat. Někteří prodejci totiž v otázce počtu prodaných e-knih nejsou příliš sdílní. eReading.cz zásadně nezveřejňuje žádná čísla týkající se prodejů, zástupci firmy Mobilbonus, která stojí za serverem Rajknih.cz a čtečkou Wooky, se také vyhýbají konkrétním číslům a hovoří pouze o markantním nárůstu prodejů e-knih v předvánočním období.

Otevřenější je v tomto směru další z prodejců e-knih server Palmknihy.cz, který nedávno začal spolupracovat na prodeji e-knih s řetězcem Datart.

Letos prodáme maximálně 9 tisíc knih. Je to málo, nicméně je to dáno nízkými prodeji v první polovině roku, říká Jiří Vlček z Palmknih.

Kromě těchto tří firem na trh letos vstoupily také nakladatelství Euromedia Group a knižní distributor Kosmas. Ten začal e-knihy prodávat před více než měsícem. Z údajů, které máme k dispozici, vyplývá, že za první měsíc (od 4. listopadu do 4. prosince) prodal Kosmas 1970 e-knih, přičemž na každou objednávku připadaly v průměru téměř dvě e-knihy. Přesněji 1970 knih bylo rozloženo na 1002 objednávek. Obrat z prodejů e-knih se na obratu celého e-shopu podílel ve zmiňovaném období 1,3 procenty.

Zabalíte pod vánoční stromeček jako dárek čtečku elektronických knih?

Ostatní prodejci se shodují, že vstup Kosmasu trhu prospěl a pomohl jej rozhýbat. Upozorňují i na jeho pozitivní roli při přesvědčování nakladatelů, aby vydávali knihy jak v tištěné, tak elektronické podobě.

Obecně vstup Kosmasu na trh velmi vítáme. Do našich prodejů rozhodně nezasáhl. Kosmas jednoduše oslovil své vlastní zákazníky, a tím pomohl celému trhu. Dále vidíme jako nesmírně pozitivní i to, že Kosmas bude pomáhat s přemlouváním nakladatelů ke vstupu do e-distribuce, vysvětluje Martin LiperteReading.cz.

Konkurenční Palmknihy zase zaznamenaly po vstupu Kosmasu nárůst počtu prodaných e-knih.

Kosmas bereme jako vážnou konkurenci, filozoficky jsou nám nejbližší ze všech současných konkurentů. Na číslech se to asi projevilo, nicméně nevíme jak – od vstupu Kosmasu jsme začali růst rychleji, říká Jiří Vlček.

Prodeje „táhne“ několik (desítek) e-knih

Ze statistik, které za první měsíc prodeje e-knih uvolnil Kosmas je zajímavý ještě jeden údaj, a to průměrný počet prodaných kusů na jeden titul. Průměrně se za první měsíc prodalo 11 ks jednoho titulu, rozptyl mezi jednotlivými tituly je velký, říká Hana Žáková z Kosmasu. Třech nejprodávanějších titulů se přitom za první měsíc prodalo tři sta jeden kus. Podílely se tak na celkovém prodeji e-knih z více než 15 procent.

Ukazuje se, že prodeje táhne několik (desítek) bestsellerů a zbytek titulů, které jsou v nabídce, se prodává v jednotkách kusů měsíčně nebo vůbec. Roli hraje samozřejmě i nacenění e-knihy.

Nejprodávanějším titulem (138 kusů) byl v Kosmasu od 4. listopadu do 4. prosince první díl Stopařova průvodce galaxií od Douglase Adamse, jenž je ale nabízen za zaváděcí cenu 50 Kč, tištěná verze přijde na 168 Kč. E-kniha je v tomto případě tedy více než třikrát levnější, což může být i pro čtenáře, kteří obecně kritizují příliš malý rozdíl mezi cenami tištěné a elektronické verze knihy, dobrým argumentem pro koupi.

Skutečnost, že prodeje e-knih jsou závislé na několika úspěšných titulech, nezakrývá ani Jiří Vlček z Palmknih.

Co se týká prodejů na titul – 40 procent knih se zatím neprodalo ani jednou, takže veškeré prodeje „táhne“ nejlepší stovka titulů, potvrzuje Jiří Vlček.

Ukazuje to buď na to, že část čtenářů stále odrazuje, z jejich pohledu, nedostatečný rozdíl v cenách tištěné a elektronické verze e-knih, ale mnohem pravděpodobněji to ukazuje na stále nedostatečnou nabídku e-knih, resp. titulů, které by byly zajímavé pro široké čtenářské publikum.

V této souvislosti je třeba připomenout, že se letos objevilo v elektronické podobě množství nových titulů, a to i od nakladatelů, kteří své knižní tituly vydávali zatím výhradně v tištěné podobě. Patří mezi ně například nakladatelství Paseka, které do elektronické podoby převedlo knihy svého stěžejního autora Petra Šabacha.

V příštím roce přibudou tisíce nových e-knih

Oslovení prodejci e-knih se shodují, že tento trend bude pokračovat i v příštím roce, i když podle Martina Liperta není možné očekávat radikální nárůst počtu nakladatelů, kteří začnou v roce 2012 vydávat e-knihy. Jisté však je, že počet titulů vydaných v elektronické podobě vzroste v příštím roce výrazně. Jiří Vlček z Palmknih hlásí, že už nyní ví minimálně o dvou tisícovkách titulů, které budou v roce 2012 k dispozici jako e-knihy.

Kromě nových vydavatelů a nových titulů, vstoupí na trh v příštím roce nepochybně i noví prodejci. Půjde jak o samotné knižní distributory, tak o nezávislé projekty. Podle Martina Liperta je velmi pravděpodobné, že na trh vstoupí mediální společnost Albatros Media, která vydává knihy v šesti samostatných nakladatelstvích Albatros, Computer Press, Plus, CooBoo, Motto, Nakladatelství XYZ.

Co chystají na příští rok jednotliví prodejci?

eReading.cz se chce zaměřit na rozvoj a podporu vlastní čtečky, kterou nedávno představil. Recenzi této čtečky najdete na sesterském serveru Root.cz. Čtečky s přímým přístupem do e-shopu chtějí představit také Palmknihy, podle Jiřího Vlčka by to mohlo být ještě do konce roku. V příštím roce se chtějí zaměřit mimo jiné na zjednodušení plateb, zlepšení marketingu a připravit nové služby pro nakladatele.

Již nyní běží beta verze Wooky platformy pro elektronické časopisy a noviny. Do projektu se s námi zapojují největší vydavatelé v České republice i na Slovensku.To je pro nás jedna z důležitých novinek v prvním čtvrtletí roku 2012.  Zaměříme se na rozšiřování funkcionality Wooky platformy a rozhodně nekončíme ani v nabídce Wooky hardwaru, prozradím jen, že se můžete těšit Wooky E-ink, odhaluje plány na příští rok Lukáš Novák ze společnosti Mobilbonus.

Za kolik se prodá v příštím roce e-knih?

O peníze jde v první řadě, a proto nás zajímalo, jak se bude podle jednotlivých prodejců vyvíjet trh e-knih v příštím roce z hlediska prodejů. Kosmas očekává, že podíl e-knih by mohl tvořit 3–5 % obratu e-shopu. Lukáš Novák ze společnosti Mobilbonus se domnívá, že obrat vzroste o 100 a více procent oproti letošnímu roku.

Jiří Vlček předpokládá, že tuzemský trh e-knih by mohl na konci příštího roku dosáhnout 1,5 procenta trhu papírových knih. Všichni prodejci by tak podle Vlčka mohli v prosinci 2012 utržit kolem 7,5 milionů Kč.

Pokud celkový trh za rok 2012 dosáhne 50 milionů Kč, tak to bude velký úspěch. A proti letošnímu roku je to obrovský nárůst v řádu stovek procent. Nicméně roste z nuly, to se roste rychle…, dodává Vlček.

Pro úspěch či neúspěch e-knih v příštím roce bude podle Hany Žákové z Kosmasu také velmi podstatný přístup nakladatelů. Jestli začnou ve větší míře vnímat e-knihu jako rovnoprávné médium a budou vydávat novinku v tištěné i elektronické formě zároveň.

BRAND24

Nakladatelé věnují nemalé prostředky na propagaci a na marketing titulu, který oslovuje čtenáře obou verzí. Škoda je, když vyvolanou poptávku nelze v tu chvíli u e-čtenářů pokrýt, říká Hana Žáková.

Jak vidíte tuzemský trh s e-knihami v příštím roce vy? Měl by se například v nějakém ohledu změnit přístup nakladatelů a prodejců? Odrazuje vás od nákupu cena? Podělte se o své postřehy v diskusi.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).