Hlavní navigace

Čeští distributoři digitánímu obsahu věří, pořád ale vydělávají hlavně na DVD

19. 8. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Martin Palán koupil Bontonfilm a teď chce služby největšího tuzemského videodistributora výrazně rozšířit. Digitální distribuce ale musí podle něj napřed vyřešit pirátství.

Nasměrovat Bontonfilm do role, která bude víc filmová. To znamená výrobu vlastního obsahu a produkci filmařských týmů. Nový majitel a staronový ředitel firmy Martin Palán chce z filmů dostat mnohem víc peněz než dosud. Podle poslední zveřejněné výroční zprávy z roku 2012 totiž se firma dostala ze ztráty a při půlmiliardovém obratu vydělala jeden milion.

“Během tří let se dvakrát změnil majitel, to se na chodu firmy muselo nějak projevit, ale teď už jsme stabilní,” vysvětluje nový majitel s tím, že přestavbu pražského týmu už mají víceméně za sebou a teď se soustředí na Slovensko.

Sázka na disky a nové služby 

“Na kinodistribuci se marže pohybuje mezi pěti a dvaceti procenty. Nejčastěji však kolem deseti procent. To u videa je normální maloobchodní marže kolem procent třiceti,” popisuje hlavní výhodu videodistribuce s tím, že příležitosti vidí i jinde. “Film nejsou jen pohyblivé obrázky. Dá se přetavit i mimo plátno. To tu nikdo moc nedělá. Příležitosti vidím nejen v brandovaných produktech, ale i třeba akcích,” dodává. 

Velkým distribučním kanálem se stává i televizní obrazovka. “Televizní formát je zajímavější i proto, že může být kratší. Na seriály už reagují i filmaři, kteří točí velké filmy také na pokračování, aby přitáhli diváka do kina na jeden příběh několikrát,” vysvětluje Palán. 

“V Česku ale pořád funguje potřeba fyzického vlastnění filmu. Jsme sběratelé. Navíc je to rodinná zábava. Nového dílu rodinného filmu Rio se v Tescu za první týden prodalo přes dvacet tisíc kusů,” tvrdí Palán. Proti tomu stojí kina, která digitální konkurencí trpí možná víc. „Do kina ročně zajde jen něco přes jedenáct milionů diváků. Ve srovnání se západní Evropou stále výrazně zaostáváme.“ 

I proto se podle jeho odhadu v distribučním byznysu fyzických nosičů pořád protočí ročně kolem třičtvrtě miliardy korun. Petra Synáčová z konkurenční společnosti AQS odhaduje přibližně půl miliardy.

Klasika prostě stále vydělává. “Fyzický nosič je pořád hlavním produktem filmového průmyslu. BluRay disky rostou meziročně o deset až patnáct procent a DVD víceméně stagnují,” vysvětluje Palán s tím, že příjmy z digitálních prodejů se zatím nedostanou ani přes pět procent tržeb Bontonfilmu. 

Digitál podle distributorů brzdí boj s piráty

Ačkoliv ve světě zuří digitální revoluce a už i Netflix sbírá televizní ceny, čeští distributoři tak radši sází na DVD a BluRay. “Je tu dost silná konkurence v nelegálních službách. Bohužel si zatím mnoho lidí vybírá kradení obsahu místo jeho zakoupení. Je to takový začarovaný kruh,” tvrdí Palán. „Ekonomicky i technologicky je náš trh  připraven. Otázka je, zda je trh připraven morálně,“ tvrdí Synáčová.

I přesto už v Česku funguje globální iTunes a Google Play nebo tuzemské Voyo, O2TV nebo digitální půjčovna Alza.cz. “Naši filmovou půjčovnu už využily řádově jednotky tisíc zákazníků, do konce roku chceme mít v katalogu tisícovku filmů a spolupracujeme s dodavateli jako jsou Aerofilms, CinemArt, NorthVideo, Ateliéry Bonton Zlín, Státním fondem kinematografie a jednáme s dalšími,” tvrdí mluvčí Alza.cz Šárka Jakoubková s tím, že průměrně si jeden zákazník pustí tři filmy měsíčně.

„Věříme, že legální nabídka postupně vytlačí nebo bude minimalizovat nabídku nelegální. Tedy nabídku zlodějů, kteří nabízejí různými způsoby kradené zboží a prostřednictvím reklamy nebo z poplatky za zrychlené stahování vydělávají. Výnos z digitální distribuce u nás představuje kolem 10 procent,“ dodává Synáčová. 

O2 televize potvrzuje trend

Digitální video si naopak chválí v O2. "Můj soukromý odhad je, že se v ČR loni prodalo kolem 1,5 milionů DVD nosičů. Jsem přesvědčen, že podobný počet filmu se v ČR stáhne z internetu za měsíc. Otázkou je, kolik stažení je legálně a kolik ne,“ tvrdí marketingový ředitel O2 David Duroň. Vzhledem k odhadům obou velkých distributorů a ceně kolem 300 korun za DVD lze ale s Duroňovým odhadem prodejů DVD polemizovat.

V rámci všech videoslužeb, které O2 provozuje, si operátorovi zákazníci pustí kolem 400 tisíc filmů měsíčně. O2TV momentálně využívá kolem 170 tisíc lidí.

BRAND24

Nárůst provozu O2TV po zavedení nové platformy.

Symbol digitálního videa třetího tisíciletí – americký Netflix – se zatím tuzemsku vyhýbá velkým obloukem a je otázka, zda je pro něj malý český trh vůbec zajímavý.

Netflix si přitom na piráty nestěžuje – pirátské servery naopak sleduje a podle toho, jaké tituly jsou na nich oblíbené, pak postupuje při výběru filmů do své nabídky.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).