Hlavní navigace

Daniel Grunt (Prima On-line): Proti pirátům funguje vlastní obsah a cizí seriály zdarma

18. 1. 2013
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

TV Prima vstoupila do boje o český Internet – spustila mediazastupitelství a pro online projekty vytvořila dceru Prima On-line. Jaké plány má její ředitel Daniel Grunt?

Daniel Grunt (profil na LinkedIN) působil v NetCentru, pracoval pro Nokii, pomáhal stavět online aktivity TV Nova a jeho poslední zastávkou pře Primou byla online divize vydavatelství Sanoma, odkud loni v srpnu znenadání odešel. Mluvili jsme s ním o chytrých televizích, plánech Primy s placeným obsahem i změnách na webech Primy:

V loňském roce jste nečekaně skončil v Sanomě, kudy pak vedla vaše cesta na Primu?

Po změně vedení v Sanomě jsem viděl, že vnímání strategie propojení onlinu s tištěnými médii je jiné, než jsem razil já. Rozhodl jsem se proto, že si budu hledat místo někde jinde. Padli jsme si do oka s Primou a dohodli jsme se na spolupráci.

Pro vás je to návrat do televize, dřív jste působil v online divizi TV Nova…

Z toho jsem nadšený, televizi mám rád. Propojení televize a internetového média je asi to nejživější, co v rámci mediálního byznysu může být. Oba mediatypy jsou hrozně rychlé, živé, pořád se v nich něco mění, takže je to prostě zábava. Síla televizního trhu je navíc logicky největší. A pro inzerenty je propojení televize a internetu vždycky daleko zajímavější než třeba tisku a internetu nebo rádia a internetu. 

Prima založila pro internetové aktivity dceřinou společnost Prima Online. Co všechno pod ni spadá – jen vývoj, nebo i prodej reklamy?

Prima Online kompletně zastřešuje veškeré digitální aktivity pro FTV Prima, což znamená, že vyvíjíme a budujeme nové weby, které spravujeme a naplňujeme obsahem a samozřejmě prodáváme reklamu. A patří do toho i mediazastupitelství, které jsme od ledna odstartovali. Náš tým, který budeme mít naplněný někdy v březnu, dubnu, bude sestávat z asi třiceti lidí. 

Řada z nich za vámi na Primu přišla ze Sanomy.

Ze Sanomy přišla většina našich obsahových lidí, v čele s Jiřinou Köppelovou, která tam pro mě vedla online obsah a předtím dělala řadu let šéfredaktorku Vlasty, Praktické ženy a časopisů kolem vaření. Má velké zkušenosti, což se nám teď hodí, protože cílíme – stejně jako televize – hlavně na ženské publikum. Produkťáky jsem si přivedl z Novy, kde jsem s nimi spolupracoval při budování tamních internetových aktivit. A pár lidí – například Petra Jelínka – mám původně i z Centra.


Autor: FTV Prima

Jaké jste dostal od Primy zadání? Máte do roka porazit Novu? Nebo Seznam?

Moje zadání není až takhle konkrétní. Pro letošní rok by to mělo být hlavně vybudování zajímavě silné přítomnosti na Internetu. Osobně jsme si dali cíl být letos v Top 10, což se nám v zásadě podařilo už v prvním měsíci, takže teď už to můžeme jen zlepšovat. A druhá část našich cílů je pomoct Primě výrazně více si sahat na investice do digitální inzerce. V loňském roce v tomto ohledu fungovala spíš v pasivnějším módu, letos budujeme pod Petrem Jelínkem vlastní obchodní tým, který chce jít aktivně do trhu a zužitkovat to, co máme – možnost prodávat videoreklamu na kvalitním obsahu.

Po spuštění mediazastupitelství jste na začátku ledna vyskočili v žebříčku provozovatelů na desáté místo, jaké máte další plány?

Pro letošní rok čekáme výrazný růst i na vlastních službách. Odstartovali jsme web našeho čtvrtého televizního kanálu Prima Zoom a budeme spouštět další služby. Kromě interního organického růstu chceme dál rozvíjet naše mediazastupitelství. Do té Top 10 nám teď pomohly hlavně zastupované weby – SuperHry.cz, SMS.cz, Libimseti.cz a další. Skládali jsme je tak, abychom byli schopní vytvořit hezké afinitní balíčky, které tematicky korespondují s tím, co děláme na Primě. Proto je tam SMS.cz, což je kultura a zábava, SuperHry a Libimseti zase mají hodně blízko k Primě Cool. 

Většině těchto webů ale v posledním roce klesla návštěvnost. Počítáte s tím, že jim budete nějak pomáhat s růstem?

Na to, jak nakopnout návštěvnost jednotlivých webů, nemáme zas tak vliv. Dovedeme si představit – a s některými se o tom bavíme – nějakou užší produktovou spolupráci. A pokud se to povede, je jasné, že jim propojení s Primou nebo dalšími službami pomůže v návštěvnosti. Ale hlavně plánujeme přidávat další weby.

Jediný z vašich webů, který v posledních měsících zaznamenal výrazný nárůst návštěvnosti, byla v prosinci Prima Cool. Co se tam stalo?

Jediné, co mě napadá, je start nového seriálu Scrubs: Doktůrci. Na Facebooku získal poměrně zajímavou skupinu fanoušků a ti pak zřejmě propadávali na stránky Primy Cool. 

Server Mediaguru přinesl zprávu, že televize Nova od letošního roku nebude mediálním agenturám vyplácet množstevní bonusy. Plánujete, že se k tomuto kroku připojíte?

To je pro mě úplně nová informace. Upřímně řečeno si nedovedu něco takového představit. Vím, že Nova už před lety zrušila agenturní provizi, což pak Prima udělala také, jak v televizi, tak na Internetu. Ale rušení objemových bonusů mě překvapuje. Cenová politika Novy pro letošní rok s tím podle mě nepočítala. Trh je tady dlouhá léta určitým způsobem formovaný a toto je poměrně razantní krok. Bude určitě zajímavé to sledovat. My zatím nic takového v plánu nemáme.

Které současné weby a online služby Primy čeká v nejbližší době změna?

Budeme měnit Primu Play i samotný web iPrima.cz. Ten si to zaslouží víc, protože je poměrně starý a dlouho se s ním nijak nepracovalo. A pro potřeby podpory televize i naší nové strategie, která je založená na zábavném obsahu, v zásadě vůbec nevyhovuje. V následujících měsících tedy budeme předělávat iPrimu jako takovou, která se pak stane hlavním rozcestníkem v rámci portfolia online produktů Primy a bude distribuovat návštěvnost na jednotlivé weby, které na ni budou napojené. Na Primu Play se zaměříme později. V tom, co od ní v této chvíli potřebujeme, funguje dobře. Přehrává videa, funguje zdarma a v tom chceme pokračovat. 

Novou verzi plánujeme až na druhou polovinu roku. Budeme se v ní snažit náš obsah daleko líp uživatelům „prodat“. Dnes se totiž stává, že v plně automatizovaném provozu Primy Play zapadnou krásné věci, které mají obrovský potenciál. Na Primě Cool máme třeba catch-up práva (tedy práva k dočasnému umístění pořadu na web zdarma po jeho odvysílání v televizi) například pro seriál Walking Dead, měli jsme je i pro Misfits a další věci. Ale vzhledem k tomu, že je Play automatizovaným systémem a nemáme ho úplně v ruce, tak pokud tam tyhle věci přímo nehledáte, nebo pokud si právě nevšimnete, že tam jsou, vůbec na ně nenarazíte. Dalším příkladem může být, že dnes už často máme catch-up práva na filmy. Takže třeba sérii Twilight jsme byli schopní dát týden po odvysílání každého dílu ke zhlédnutí zdarma na Internetu, ale zase to webem hrozně rychle proteklo. Takže u nové verze Playe půjdeme cestou, abychom mohli podobný obsah lidem mnohem líp nabídnout a prodat.

Prima Play má od loňského podzimu také placenou sekci, jsou v ní hlavně sportovní přenosy. Jak se osvědčila a budete s placeným obsahem dál experimentovat?

Jde zatím spíš o pokus a testování toho, jak dokážeme pracovat s placeným obsahem a jak dokážeme být pro potenciální předplatitele atraktivní. Zatím máme měsíčně jednotky tisíc předplatitelů. Je to mimo jiné tím, že naše nabídka je poměrně malá, najdete tam především Ligu mistrů. Rozhodli jsme se, že ji zatím nebudeme moc prohlubovat a nebudeme se zaměřovat na budování placené knihovny. Stojí to totiž poměrně hodně energie a zatím to moc nefunguje. Je strašně těžké získat skutečně atraktivní obsah – filmy nebo seriály. Většinou jsou hodně drahé a ty peníze se vám nevrátí. A navíc se dostáváte do přímého souboje s piráty, kteří třeba filmy sdílejí v zásadě ve stejnou dobu, kdy se hrají v kině. Cestou placeného obsahu jít nechceme, spíš se snažíme rozšiřovat obsah, který máme zadarmo. Lokální obsah zajímá vždycky nějakých 80 – 85 procent uživatelů v dané oblasti, zahraniční tvorba dělá tak 10 – 20 procent a přitom je hrozně drahá. Takže je lepší zaměřit se na vlastní tvorbu, ve které navíc nemáte soupeře, protože ten obsah máte pouze vy. Jdeme tedy spíše cestou lokální tvorby a až si poskládáme obsahový tým, chceme kolem ní vytvářet i extra materiály. 

Narazil jste na téma pirátství. Prima Cool vysílá populární americké seriály, které ale dávno před odvysíláním najdete v pirátských kopiích na internetu. Jak se s tím chcete vyrovnat?

Jednoznačně právě důrazem na domácí tvorbu. A pak se také hodně snažíme o získávání zmiňovaných catch-up práv, ať už v rámci balíčků nebo za nějaké jednotky procent navíc k ceně pořadu. Potom vám vlastně nevadí, že mají lidé ty pořady někde stažené, protože je dáváte na web zadarmo a diváci k nim přijdou tak jako tak. Podívejte se na Primu Cool – lidé mají u některých seriálů stažených určitě i několik sezón dopředu, ale stejně se na ně znovu podívají, protože je to v televizi velmi pohodlné a jednoduché. Poskytování obsahu zadarmo a monetizace postavená na inzerci pořád funguje. A pirátství nás v tu chvíli nemusí trápit tolik, jako kdybychom šli za pay-wall a snažili se monetizovat uživatele napřímo.

Prvním plodem vaší přítomnosti na Primě je web nového kanálu Prima ZOOM. Je jeho podoba základem nové tváře dalších webů, které budete dělat?

Byl to první web, který jsme dělali od samého začátku. Nechtěli jsme dělat další podpůrnou stránku, ale něco většího, co si s tou televizí může hezky hrát. Proto vypadá jinak než ostatní weby Primy. A udává směr, jak budeme dělat naše další weby – jak třeba budeme předělávat iPrimu nebo Primu Play. Současný design a způsob práce s obsahem budeme postupně opouštět.

Na podzim nám Prima prozradila, že jedná s výrobci o průniku do tzv. chytrých televizí. Už jsou nějaká jednání u konce?

V letošním roce v chytrých televizích určitě budeme. Teď máme rozjednaných několik spoluprací a nabídek od výrobců chytrých televizí a vybíráme si. Jednou cestou může být to, že se pro letošní rok domluvíme exkluzivně jen s jedním výrobcem. 

DT24

Jak moc věříte tomu, že chytré televizory budou mít v budoucnu velký význam pro sledování televizního obsahu?

To se dá strašně těžko odhadnout. V tuto chvíli se na ně dívám jako na testovací balónek a jako na další marketingový nástroj, jak rozšířit zásah našeho obsahu k dalším divákům.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).