Hlavní navigace

Devatero projektů z eClubu. Jak se vám líbí?

10. 5. 2012
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Aktuální turnus eClubu vyvrcholil včera večer představením devíti nových projektů. Kdo vyhraje a získá peníze na další vývoj svého nápadu, se dozvíme za dva týdny. Už dnes se ale můžete podívat, co vlastně studenti vymysleli. A také hlasovat v anketě pro svého favorita.

Sundejte si bačkory, obujte tenisky a vyražte na dobrodružnou cestu podnikání v nových technologiích, vyzval v únoru studenty ČVUT organizátor eClubu Jan Šedivý. Cílem akce je propojit studenty zejména technických škol s investory, podniky a podnikateli.

Po únorovém zahájení následovala v programu eClubu série přednášek výrazných postav českého internetu, zkušební pitchování, mentorování, pilování nápadů i prezentací. Včera pak klubisté předvedli ve Šrámkově posluchárně budovy FEL na Karlově náměstí porotě i několika desítkám zájemců z řad veřejnosti, kam za dvanáct týdnů v nových podnikatelských keckách došli.

1. TransportAlarm

Zakladatelé: Tereza Soukupová a Jan Teplý

Jednoduchá mobilní aplikace vzbudí včas cestujícího, který si zdřímne ve vlaku či v autobusu. Na základě informace o aktuální poloze, s přesností na stovky metrů.

Podobné aplikace již existují. Podle autorů ale žádná z nich nefunguje v dopravním prostředku, kde chybí volný pohled na nebe a určení pozice prostřednictvím GPS je tudíž nepřesné. TransportAlarm proto – prý jako jediný – využívá k určení polohy také GSM a WiFi triangulace.

Začít chtějí se základní funkcí, do budoucna by svou aplikaci rádi doplnili o databázi zastávek a nádraží a postupně ji rozšiřovali z Prahy do dalších měst i do zahraničí. Aplikace by pak mohla fungovat také jako univerzální vyhledávač v jízdních řádech a průvodce po neznámých městech. Rádi by navázali spolupráci s majiteli a správci cenných dat o veřejné dopravě, jako je firma CHAPS, která díky výhodné smlouvě s ministerstvem již řadu let ovládá elektronickou verzi českých jízdních řádů či Google Transit.

Základní verze aplikace by měla být zdarma, profesionální verze s rozšířenými funkcemi za nízkou cenu kolem jednoho dolaru. Na otázku poroty, kolik platících uživatelů by potřebovali, aby se dostali do zisku, zakladatelé odpověď neměli. Nevěděli ani, jak složité bude dostat se k datům o hromadné dopravě a kolik by je to mohlo stát.

2. Bzumo 

Zakladatelé: Martin Kantor a Michal Koblasa 

“Nejsme konkurence Googlu, jsme něco nad Googlem. Chceme vám ty správné informace nabídnout hned,” vysvětlovali smysl svého nápadu autoři webové aplikace Bzumo. Jako jedni z mála přitom doprovodili slajdy a makety předvedením služby “naživo”.

Bzumo podle nich řeší problém starších lidí a méně zkušených uživatelů internetu, kteří nevědí, kterou webovou stránku použít pro vyhledávání jakého druhu informací. Do spartánsky navrženého formuláře Bzuma tak mohou zadat dotaz například na lístky na vlak do Vídně, na nejbližší službu pro doručení pizzy nebo na srovnání dvou měst, mezi nimiž vybírají destinaci pro dovolenou. Bzumo pak automaticky doporučí a případně i spustí nejvhodnější službu – například Wikipedii, Wikidi, Google Maps, cenový srovnávač nebo prostě jen vyhledávač. Zároveň automaticky předá vybranému webu parametry původního dotazu.

Vydělávat chtějí autoři Bzuma na reklamním systému velmi podobném Google AdWords.

Po skončení prezentace porota upozornila, že se přeci jen nejspíš jedná o pokus konkurovat zavedeným vyhledávacím obrům, a že jeho šance na úspěch tudíž není velká. “Nevidím v tom pro cílovou skupinu žádnou přidanou hodnotu,” řekl jeden z porotců, výkonný ředitel Seznam.cz Pavel Zima. Nebyl to jen projev propukajícího konkurenčního boje? “V žádném případě, my nejsme jen další vyhledávač, jsme něco nad ním,” bránili se vynálezci Bzuma.

3. Drink Machine 

Zakladatelé: Filip Šamánek a Jiří Polák

Teprve dvacetiletí podnikatelé si všimli, že tradiční způsob prodeje alkoholu v barech a hudebních klubech je mnohdy neefektivní: probojovat se k baru bývá, když večer pokročí, dost obtížné, zákazník musí křičet na barmana, zkontrolovat ve tmě vrácené peníze…

Rádi by proto výdej alkoholu v nočních podnicích automatizovali. Jeden automat se čtyřmi čepovacími stanicemi podle nich zastane práci dvou barmanů a při ceně 200 tisíc se začne majiteli vyplácet už v prvním roce provozu.

Autoři mají zatím jen nápad, nedrží v ruce žádné převratně technické řešení. Přesto už mají podle vlastních slov několik vážných zájemců o takový výrobek. V Česku je prý potenciálních zákazníků odhadem dvě stě, za oceánem ve Spojených státech dokonce 50 tisíc.

“Prosím, nemontujte to do barů, kam chodím já,” požádal autory, kteří svůj nápad přirovnávají k rozšířeným automatům na kávu, poněkud staromilsky předseda poroty a zakladatel investičního fondu Credo Ventures Ondřej Bartoš.

4. ServerSense

Zakladatelé: Jan Palounek a Jan Kuča

Monitoring serverů je stále rostoucí odvětví a dvojice mladých programátorů do něj chce vstoupit se svým systémem, který logy nejen shromažďuje, převádí do pěkných grafů a počítá z nich statistiky, ale také umí podle předem nastavených pravidel reagovat na různé urgentní situace.

Za svou službu by rádi inkasovali 100 dolarů měsíčně, nabídnou ale i levnější plány s různými omezeními, a na konci prvního roku provozu by rádi měli alespoň 100 platících zákazníků. Od funkčního produktu však dělí autory nápadu ještě dlouhá cesta, zatím mají jen několik řádek kódu, který obstarává jen nejzákladnější funkčnost. Shánějí proto peníze a mentory, kteří by jim pomohli posunout se dál.

5. CitySmartGo

Zakladatelé: Martin Matyášek, Anna Pecková, Jan Zikeš

Jednoduchá mobilní aplikace, do níž uživatel zadá, kam ve městě by rád jel. Systém rozešle poptávku registrovaným taxikářům, ale i dalším možným dopravcům a pokud ji přijmou, spustí chytrý aukční algoritmus. S jeho pomocí dospěje k ceně zajímavé pro obě strany. Ta se bude mnohem přesněji než dnes řídit aktuální poptávkou. Například v ranní špičce pojede dříve ten, kdo za taxík nabídne víc, a ne ten, kdo jako první přišel na stanoviště, jak tomu bývá dnes.

Podle autorů systém zvýší tržby taxikářů o 5 až 25 procent, zároveň jim umožní propagovat, v čem jsou výjimeční nebo nejlepší. Zákazník zase bude mít vždy po ruce nástroj na přivolání taxíku za dobrou cenu.

Provozovatel aplikace by si za každou zprostředkovanou jízdu strhával nevelkou provizi. K dispozici by byla placená verze s pokročilými funkcemi jako je sdílení taxíku. O systém už prý projevilo zájem 50 taxikářů a 100 pasažérů.

6. TechAmbition

Zakladatelé: Jan Stránský, David Pokorník, Matěj Stránský

Pomůcka pro studenty technických oborů, učebnice beze slov. Například stavaři si mohou prohlédnout různé konstrukce a potom plynule měnit jejich parametry a pozorovat na plynulé animaci, jak se mění zatížení, posouvá těžiště… například při průjezdu vlaku přes most. Podle autorů nápadu se student, když si látku takto nejprve prohlédne, následně mnohem snadněji učí vzorečky a další teorii.

Systém chtějí autoři nabídnout studentům a školám na celém světě zdarma a motivovat, aby do něj přispívaly vlastními výukovými materiály. Trh je to zdánlivě velice úzký, ale jen v České republice by jej podle autorů mohlo využít až 55 tisíc studentů podobně zaměřených škol. V Evropě jsou jich dokonce miliony.

Porota se se zakladateli shodla, že by služba měla mít jiný obchodní model. Až dosud totiž zakladatelé uvažovali o prodeji reklamy ve formě bannerů a reklamních stránek. Časem by také rádi nabídli placené elektronické učebnice pro tablety.

7. infyAD.com

Zakladatel: Radek Šmakal

Jeden z nejpřekvapi­vějších nápadů v soutěži. Student jaderné fyziky se po založení webů reklamnipoptavka.cz a trhploch.cz rozhodl zúročit svou pracovní zkušenost z agentury měřící sledovanost televize a propojit data o hustotě dopravy s údaji o umístění reklamních poutačů. Rád by pak počítal sledovanost jednotlivých ploch, což by mu umožnilo efektivněji s nimi obchodovat. Nikde ve světě se mu přitom nepodařilo najít nic podobného.

8. MindSpy

Zakladatelé: Peter Boraros a Denisa Kera

Projekt si všímá rostoucí popularity fenoménu “quantified self” – systematického měření uběhnutých kilometrů, zkonzumovaných kalorií, prospaných hodin a lecčeho dalšího – a dovádí ho až do fáze trochu strašidelného vědeckofantas­tického románu. Pomocí čelenky snímající elektrickou aktivitu mozku hodlá systematicky mapovat nálady a duševní výkon uživatelů. Nasbíraná data chce potom využívat k “bio-networkingu” nebo k aplikacím jako přehrávač hudby schopný reagovat na aktuální rozpoložení posluchače. Potřebný hardware postupně vzniká v pražském hackerspace brmlab.

Jeden z porotců Jakub Nešteřil navrhl zakladatelům Mozkového špiona ještě jiné využití: “Rozdávejte přístroje zdarma a plaťte uživatelům za to, že je budou používat a nahrávat svá data na váš server. Prodávejte je potom inzerentům. S reklamní nabídkou mi zavolají přesně v okamžiku, kdy se budu nudit a budu osamělý. Restauraci mi nabídnou, když z mých dat vyčtou, že mám hlad…”

Také předseda poroty Ondřej Bartoš věří, že se vývoj bude ubírat tímto směrem. Je však přesvědčen, že lidé nebudou ochotni kvůli takovému měření nosit podobný přístroj na hlavě. Dokud se jej nepodaří vmontovat do běžných doplňků, jako jsou brýle nebo čepice.

9. Babywebík 

Zakladatel: Jakub Kučera

Projekt, který se již loni neúspěšně hlásil do technologického akcelerátoru StartupYard, se nevzdává, a dál zkouší štěstí. Až bude v plném provozu, mělo by se jednat o webovou a mobilní aplikaci, která umožní rodičům zaznamenávat život jejich novorozeného potomka jako podrobnou kroniku složenou z fotografií, statistik, zdravotních záznamů a deníčku “důležitých okamžiků”, jako je první krok nebo první slovo.

Také Babywebík chce takto shromážděná data využít k reklamním účelům: Má už předjednanou spolupráci s reklamní agenturou a s výrobcem papírových plen. Těžko hledat zranitelnější cíl reklamních sdělení, než jsou vyčerpaní, nevyspalí a láskou k potomkovi ošálení novopečení rodiče.

Výsledky budeme znát za dva týdny

Devatero projektů, které se včera v eClubu představily, posuzuje devítičlenná porota ve složení: 

  • Ondřej Bartoš, Credo Ventures
  • Štěpán Burda, Centrum.cz
  • Pavel Zima, Seznam.cz
  • Ladislav Dvořák, Česká spořitelna
  • Petr Ocásek, Node5
  • Petr Jaroš, ČSOB
  • Jakub Nešteřil, Apiary.io
  • Radek Sazama, Fujitsu
  • Hubert Palán, GoodData

Každý vybere tři nejhodnotnější nápady, prvnímu přidělí tři body, druhému dva a třetímu jeden. Po sečtení hlasů bude jasný vítěz, pokud dojde k remíze, rozhodne předseda poroty. Vítězné týmy získají v příštím semestru finanční podporu určenou k tomu, aby mohli svůj nápad dál rozvíjet. Vítěz bude pobírat 15 tisíc korun měsíčně, druhý 10 tisíc a třetí 5 tisíc. Nárok na stipendium mají přitom nanejvýš dva z členů vítězného týmu. Pokud na projektu pracovat přestanou, nebudou podrobně dokumentovat, jak postupují, o stipendium zase rychle přijdou.

“Tohle je už čtvrtý běh eClubu. Samozřejmě, některé nápady jsou naivní, ale jsou tady i věci, které mají reálnou podstatu,” řekl Lupě po skončení prezentací organizátor eClubu Jan Šedivý. “Zazněly tu i disruptivní nápady, které se mohou vyvinout ve velký byznys. I když dnes je to ještě těžké odhadnout.”

BRAND24

Za nejúspěšnější projekt loňského podzimního eClubu považuje Jan Šedivý aplikaci Avocado, která pomáhá diabetikům hlídat stravovací návyky. Také InstantStorm, který vytváří screensavery z flashových souborů, je podle něj slušný úspěch: má už na kontě několik milionů stažení, byť zatím marně hledá funkční obchodní model.

“Některé z týmů z předchozích eClubů se sice rozpadly, jiné ale už mají firmu a rozjíždějí skutečný byznys. I když mnohdy dost odlišný od prvotního nápadu, který prezentovaly tady na eClubu. I na neúspěšném projektu se leccos naučily. Důležité je, že se tu vytváří komunita lidí, kteří mají odvahu své nápady uskutečňovat.”

Který projekt z eClubu se vám líbí?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář. Zajímá se o digitální technologie a pozoruje, co s námi dělají. | LinkedIn | Twitter

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).