Hlavní navigace

Diaspora měla být alternativou Facebooku, není a nebude

9. 10. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Diaspora měla vyřešit všechny problémy Facebooku a eliminovat veškeré zlo, které Facebook představuje. Svobodná, decentralizovaná, otevřená, prostě sociální síť (či platforma) snů. Skutečnost je taková, že Diaspora alternativou Facebooku není a nejspíš ani nikdy nebude. TIP: Pokud chcete dlouhé (anglické) čtení, je What Happened to the Facebook Killer? It's Complicated výborné (ale opravdu, hodně, hodně dlouhé). Pokud dlouhé anglické čtení nechcete, následuje velmi stručné shrnutí.

Diaspora měla vyřešit všechny problémy Facebooku a eliminovat veškeré zlo, které Facebook představuje. Svobodná, decentralizovaná, otevřená, prostě sociální síť (či platforma) snů. Skutečnost je taková, že Diaspora alternativou Facebooku není a nejspíš ani nikdy nebude.

TIP: Pokud chcete dlouhé (anglické) čtení, je What Happened to the Facebook Killer? It's Complicated výborné (ale opravdu, hodně, hodně dlouhé). Pokud dlouhé anglické čtení nechcete, následuje velmi stručné shrnutí.

Diaspora byla senzace, mimo jiné také jeden z prvních projektů co získal finance přes Kickstarter.com (200 tisíc dolarů) a chvíli to vypadalo, že projekt má před sebou budoucnost. Bohužel ani získání peněz neznamenalo, že by Diaspora někdy vůbec reálně odstartovala. Těžko říct proč, ale důvodů by mohlo být mnoho – nezkušení autoři, absence vedení projektu, příliš velké cíle, ještě větší očekávání. První výsledek (září 2012) byl označitelný jedině za selhání – chyby, bezpečnostní díry, nefunkční software, minimalistické, neodpovídající 200 tisíc dolarům, které projekt získal.

Od té doby se nestalo nic podstatného, tedy až na to, že peníze došly, investoři ztratili zájem a Diaspora postupně upadala (a ještě asi stále upadá) v zapomnění – určitou měrou se na tom všem podepsal i Google a jeho Google+, tedy čtvrtý pokus o sociální síť od Google.  Zásadní moment pro konec Diaspory pak nakonec může být i to, že zbývající zakladatelé se vrátili zpět do škol a o Diasporu ztratili zájem a jeden z prvních, Ilya Zhitomirskiy, zemřel. Připočtěte si k tomu ještě poněkud zvláštní okolnosti zmrazení účtu Diaspory u PayPal.com. A na co rozhodně nelze zapomenout – enormní pozornost médií. Podle některých jednu z hlavních věcí, která přispěla i k smrti jednoho ze zakladatelů – příliš velký tlak.

BRAND24

Pokud je v předchozím odstavci něco o „postupném upadání v zapomnění“, tak je to dost podstatná zmínka – Diaspora totiž funguje, od původních tvůrců přešla do rukou „komunity“ a podle výše uvedeného článku má zhruba 400 tisíc uživatelů, tedy zhruba o 200 tisíc méně, než maximum z roku 2011. Ve skutečnosti je ale Diaspora stále v původní „alfa“ podobě a je velmi nepravděpodobné, že by se cokoliv změnilo „k lepšímu“.

Byť sny o „decentralizované“ stále pokračují, hlavně proto, že je čím dál tím jasnější potřeba obrany proti rostoucím choutkám vláda a velkých korporací ovládat internetu a jeho uživatele. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).