Hlavní navigace

DMEXCO: Hegemonii USA v digitálním marketingu ohrozí Asie a Jižní Amerika

6. 10. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Přední odborníci globálních korporací jako Philips, Nestlé, Unilever, Google, Facebook, Instagram, Amazon. To je jen jedno z lákadel kolínské konference.

DMEXCO je pravděpodobně největší konferencí digitálního marketingu v Evropě. Dvoudenní akce ve dvou přednáškových sálech, osmi workshopových místnostech, osmi výstavních halách plných stánků online firem a s 43 000 účastníky je jedním slovem velká. 

Více než o trendech na internetu se tu dozvíte o trendech a zkušenostech z online byznysu. Každý návštěvník si musí najít svá témata a sestavit si program na míru. Člověk z výkonnostní agentury řešící primárně PPC bude mít nejspíše úplně jiné zážitky než někdo, kdo se živí třeba emailingem.

Má pro Čechy smysl přijet?
 Do Kolína nad Rýnem je to šest a půl hodiny autem nebo můžete letět s nízkonákladovými aerolinkami, takže je to pro našince celkem dostupné. Velmi příjemná věc – když se zaregistrujete včas, vstupenka je zcela zdarma! Všechny hlavní přednášky jsou v angličtině. 

Po skončení oficiálních programů následuje networking, většina vystavovatelů pořádá na svých stáncích večírky, pařby, hudební vystoupení nebo jen pijácké akce. Moc si nedokážu představit, jak by taková akce vypadala u nás, zvlášť když je vše zadarmo. Nicméně na akci jsem se nesetkal s žádnou „holubí letkou“ nebo neznalými návštěvníky. Je to prostě hlavní akce digitálního byznysu, na kterou jezdí lidé, kteří chtějí vidět postřehy a trendy pro příští rok. 


Tomáš Jindříšek


Večírek na stánku Googlu ukázal, že to gigant se svým novým logem nebere zas tak vážně

Globální pohled WPP: Digital bude brzy 45 % reklamy


Keynote speaker prvního dne byl sir Martin Sorrell, šéf koncernu WPP (největší skupina komunikačních agentur na světě, do které patří například i v Čechách působící Ogilvy, GroupM, Wunderman nebo Millward Brown). Jak trefně poznamenal můj kolega Milan, jeho přednáška nebyla ani tak o trendech, jako o makroekonomickém pohledu na online byznys. A proto byla podle mě nejzajímavější. 

Podle Sorrella už dnes digitální marketing, reklama atd. tvoří ve skupině WPP 35 % a v dohledné době se chystají navýšit tento segment na 40 až 45 %. Protože jsem v agentuře Ogilvy prožil deset let profesního života, mám velkou radost, že online, který byl ještě před pár lety spíše doplňkem klasické reklamy, bude brzy tvořit půlku. 

Zajímavá byla také Sorrellova rovnice pro změnu prodejů. Dříve platilo obchodníci (ve smyslu například prodejní řetězce) > než výrobci. Nyní se to díky internetu změnilo na: Retaileři < Výrobci + eRetaileři. Jinými slovy – díky e-shopům, se kterými spolupracují napřímo, nebo je dokonce vlastní, se stali výrobci silnějšími než offline řetězce a mohou i lépe vyjednávat o podmínkách. 

A ještě jeden vizionářský pohled pro blízkou budoucnost. Podle Sorrella jsou Spojené státy stále nejmocnější marketingovou oblastí, ale váhy se brzo překlopí na východ (Asie) a jih (Jižní Amerika).

Instagram zavádí reklamu

Druhý den byl největší zážitek vidět Amy Cole z Instagramu. Amy patří k nejužšímu vedení a vzpomínala na doby, kdy Instagram tvořilo šest nadšenců. Dnes je to korporace jako každá jiná – Instagram totiž patří k nejrychleji rostoucím sociálním sítím a po propojení s Facebookem se stává i nástrojem marketérů. 

Na Instagramu se objeví každý den 70 milionů fotek. Počet uživatelů roste exponenciální řadou. Zajímavé je také rozdělení nahrávání fotek uživateli dle fáze dne.

BRAND24

První komerční značkou na Instagramu byl módní řetězec Michael Kors, ale nyní tam realizuje reklamu kdekdo. Zajímavá je i možnost nahrávat krátká videa. Silnou kampaň má například sedmý díl Star Wars

Nově jde na Instagramu využívat cílená reklama, podobně jako na Facebooku. V některých zemích už to funguje a v 30 dalších – včetně ČR – odstartovala tato možnost 30. září. Díky nástroji Power Editor jdou spravovat Facebook a Instagram reklama dohromady. Když se díváte na úspěšné Instagramové reklamy, je vidět, že si na nich grafici dávají opravdu záležet, a dá se to přirovnat třeba k práci na luxusním papírovém katalogu.

Telegraficky na závěr akce

  • Nestlé pro značku Nescafé přesune všechny weby a microsite značky Nescafé na blogovací platformu Tumbrl.
  • Zástupci supermarketového řetězec REWE (u nás působí pod značkou Billa) řekli, že do roku 2020 budou více potravin prodávat online než offline
  • „Zákazníci kašlou na vaše produkty a služby, jde jim o výsledek,“ tvrdí šéf agentury Sitecore
  • Podle Yahoo je nutné být mobile first company, protože – mimo jiné – 48 % lidí telefon nikdy nevypíná a 64 % s ním spí. Jak to máte vy? :)
  • Podle šéfů globálních agentur je hlavním trendem content (obsahový) marketing. Úspěšný content marketing je součtem storytellingu (vyprávění příběhů) a ROI (návratnost investic). Samé buzzwordy, ale myslím, že celkem dobrá definice toho, na čem se bude v online marketingu teď vydělávat.
  • Microsoft spouští HoloLens – 3D brýle pro digitální domácnost. Prý to bude o dost lepší než Google brýle. Tak uvidíme ;)

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je Managing Partner a spoluzakladatel agentury Dark Side. Předtím působil deset let jako ředitel OgilvyInteractive, internetové divize mezinárodní reklamní sítě Ogilvy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).