Hlavní navigace

Don Quijotův virtuální bojkot

31. 1. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
Poplašné zprávy neboli hoaxy se opět dočkaly důstojného pokračování. Také jste dostali e-mail, který vyzývá k bojkotu energetického giganta ČEZ? Co stojí za šířením podobných zpráv? Jde hlavně o žert, nebo lidé skutečně podobným informacím věří?

Zítra většina z nás podle domluvy vypne veškeré elektrické přístroje a přestane tankovat u některých čerpacích stanic. Však my těm kapitalistickým mastodontům ještě ukážeme! A pokud to nebude stačit, vrátíme se zpět na stromy:

Nesouhlasíte s politikou ČEZu, s neustálým zdražováním, nehoráznými odměnami managerů ČEZu atd.? Je na čase vyjádřit svůj nesouhlas tím, že v předem daném čase, a to 1. února 2008, vypneme všichni v 18 hod. přesně všechny spotřebiče. ČEZu tím vzniknou poměrně velké technické komplikace a snad si uvědomí, že nemůže neustále bezostyšně zdražovat a my budeme jako ovce poslouchat a platit. Pošli teto e-mail všem tvým známým, aby byl účinek co nejcitelnější.

Neznáte už tento e-mail? Řada z vás už ho jistě do emailové schránky dostala. Cílem dopisu není nic jiného než vyzvat uživatele k bojkotu společnosti. Oním trestem pro nemorálně se chovající společnost má být hromadné vypnutí spotřebičů. Kupodivu podobný krok vůbec nic nevyřeší. Hlavně neovlivní ČEZ, jak se původní autor textu pravděpodobně domníval. To ostatně již několikrát potvrdila i Eva Nováková, tisková mluvčí společnosti. Přesto podobné spamy, možná řekněme raději hoaxy, patří mezi ty oblíbenější. Pokud uživateli přijde do schránky anglicky psaná průpovídka o tom, jak být lepší v posteli nebo o aktuální cenové akci na Viagru, pravděpodobně se dopisem nebude vůbec zatěžovat. Podobný email si ale velká část uživatelů minimálně přečte.

Obraz za zrcadlem

Některé čtenáře spojuje odpor k energetickému gigantu, jiné zase láká myšlenka poškodit někoho jiného. Dalším se líbí masovost sdělení a silný pocit příslušnosti k určité skupině. Podle Josefa Džubáka ze serveru Hoax.cz je ale na prvním místě neznalost problému. Mnoho lidí ani netuší, že podobné e-maily jsou vymyšlené, upozorňuje a pokračuje Zároveň je jejich další šíření dost pohodlné. Stačí několik málo sekund. Takže se pak snadno najdou i tací, kteří přeposílají každou „blbost“ a odůvodňují to s poznámkou: „Co kdyby to náhodou byla pravda, tak to raději přepošlu“. V takovém případě ale jde o vyloženou pohodlnost, kdy se dotyční ani nenamáhají si zprávu ověřit a hned jí obtěžují ostatní. Poslední skupinou jsou uživatelé, kteří jsou si vědomi toho, že jde o hloupost, ale berou celou situaci jako žert. Fámu trochu upraví a rozšíří zase dál.

Hodně z vás jistě bude argumentovat tím, že dopis sice dostalo, ale okamžitě mazalo. Natož aby se snad zabývali obsahem… Osobně jsem si dopis přečetl. Klidně se k tomu přiznávám. Ne, do žádného podle mě nesmyslného bojkotu se zapojovat nechci. Jde však o fenomén, na které je zajímavé se podívat zblízka. Možná jste už četli trošku jiný dopis o bojkotu čerpacích stanic:

… Někdo přišel na geniální myšlenku, a to mnohem smysluplnější, než byla ta nekupovat benzín v určitý den v dubnu nebo květnu. Naftové společnosti se této myšlence velmi dobře zasmály, protože věděly, že když nebudeme kupovat benzín, ublížíme si tím jen sami sobě.

Avšak následující nabídka se může ukázat jako velice účinná, pokud bychom ji všichni striktně dodrželi! Dejte si čas s přečtením této zprávy až do konce a spojte se s námi. ….

…Takže tady je návrh: Nekupme ani kapku benzínu u dvou nejdůležitějších naftových společností (ve skutečnosti je to stejně pouze jedna) SHELL a OMV. Pokud oni neprodají benzín, budou muset snížit jeho cenu. Pokud oni sníží ceny, ostatní společnosti je budou muset následovat. Aby to mělo skutečný vliv, musíme získat spolupráci miliónů klientů SHELLu a OMV. Dodržením tohoto nám dává možnost toho dosáhnout. …

Následuje zajímavý propočet, který ukazuje potenciál šíření podobného sdělení, pokud každý dodrží domluvený počet adres. Dopis koluje po emailových schránkách stejně jako oblíbený ČEZ. Je možné najít ho i na některých automobilových fórech. Dopis byl pravděpodobně vytvořen v Americe. Přeložená verze pak koluje po českých e-mailech. Najednou tu máme globální bojkot, který se lavinově šíří Internetem.

Nesmysly se šíří rychle

Že jste něco podobného již v minulosti viděli? To je také možné. Podobné zprávy rozhodně nejsou původní a ojedinělé. Ale to, že jste si jí všimli, znamená, že jste je četli. Naštěstí u většiny uživatelů je podobná zpráva po přečtení označena za spam, který není hodný další pozornosti. Jen neobratným pokusem nějakého vtipkaře. Don Quijotův boj s větrnými mlýny. Nejsou ale podobné principy využívány i na jiných frontách? Co třeba vyvolávání umělých senzací, snahy získat sympatie čtenářů a získat jejich pozornost pramenící z pocitu sounáležitosti a soucítění?

BRAND24

Příkladů, kdy se autor snaží vyvolat soucit, ne-li přímo zděšení čtenářů, bychom našli také dost. Takže alespoň jeden za všechny:

Asi před rokem se podařilo zrušit jednu www stránku, která je nyní zpátky. Musíme ji znovu odstranit !! Jakýsi Japonec v New Yorku pěstuje a prodává kočky, kterým se říká BONSAI KOTÁTKA. Nevypadalo by to tak špatně, kdyby tyto kočičky nekrmil prostředky na uvolnění svalu a nestrkal je do lahví, kde jsou zavřeny celý zivot !!!

Kočky se krmí trubičkou a druhou trubičku mají na vyměšování. Jak rostou, jejich kosti se formují podle tvaru láhve. Kočičky se nemohou pohybovat. Používají se jako ozdoby – dekorace.

Tyto zrůdnosti jsou posledním výkřikem módy v New Yorku, Číně, Indonésii a Novém Zélandu.

Protestní listina musí mít 500 podpisů, proto buďte tak laskaví, okopírujte tento e-mail, vložte do čistého e-mailového dopisu a prostřednictvím skryté kopie rozešlete všem ve Vašem adresáři……

Případ s kočkami patří mezi nejznámější. Dokonce se mu dostalo i té výsady stát se součástí wikipedie. Občas ale najdeme případy, kdy hoax není ničím jiným než pokusem vyvolat dostatečný „mediální humbuk“, který má upozornit na zcela jinou aktivitu. V loni na podzim se i do celostátní TV dostala aktualita o tom, že na Internetu jedna restaurace nabízí pokrmy ze psů. Dokonce je možné si předem přivést vlastního mazlíčka a nechat si ho zpracovat do druhého dne. Nakonec se ukázalo, že web vytvořil nějaký spolek pro ochranu zvířat. Cílem údajně mělo být upozornění na špatné zacházení se zvířaty. V tomto a některých dalších případech jsou techniky, které využívá hoax, využity pro vlastní kampaň. Jako další příklad uveďme zajímavou kampaň, kterou na konci července loňského roku vypustila společnost Nokia. E-mailem a prostřednictvím blogů se začalo šířit varování před „krvelačnými“ notebooky s odkazem na stránku www.jealouscom­puters.com. Kampaň má ve světě masivní ohlas, určitě tedy bude pokračovat, řekla tehdy na adresu počinu Šárka Baronová, marketingová ředitelka Nokia. Je trošku chybou, že se na kampani nesvezl i některý z výrobců počítačů. Mohl by vytvořit protitah a vytlouci tak ještě více mediálních ohlasů pro oba zúčastněné.

Co je to hoax?

Anglické slovo hoax v překladu znamená:

falešnou zprávu, mystifikaci, novinářskou kachnu, podvod, poplašnou zprávu, výmysl, žert, kanadský žertík. V počítačovém světě pak slovem hoax nejčastěji označujeme poplašnou zprávu, která varuje před neexistujícím nebezpečným virem.

Jak HOAX poznáme

Text poplašné zprávy obsahuje většinou tyto body:
  • Popis nebezpečí
    Smyšlené nebezpečí (vir) bývá stručně popsané, v případě viru bývá uváděn i způsob šíření.
  • Ničivé účinky viru
    Zde záleží převážně na autorově fantazii. Ničivé účinky mohou být celkem obyčejné, třeba zformátování disku, nebo už míň důvěryhodné – zběsilý útěk myši do ledničky, roztočení HDD opačným směrem, výbuch počítače… Autoři hororů zde mohou hledat inspiraci.
  • Důvěryhodné zdroje varují
    Ve většině případů se pisatel poplašné zprávy snaží přesvědčit, že varování přišlo od důvěryhodných zdrojů („IBM a FBI varují“ nebo „Microsoft upozorňuje“ atd.)
  • Výzva k dalšímu rozeslání
    Tento bod HOAX vždy obsahuje! Mnoho nezkušených uživatelů se nechá zprávou napálit a bez přemýšlení výzvu uposlechnou. Právě proto se tyto nesmysly lavinovitě šíří.

V praxi můžeme použít následující pravidlo:

Jestliže zpráva obsahuje výzvu k hromadnému rozeslání na další adresy, je to s největší pravděpodobnos­tí HOAX.

zdroj: www.hoax.cz

Čtete hoaxy?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem týdeníku Marketing & Media....
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).