Hlavní navigace

E-shopy s vlastníky v ráji

14. 11. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 29
Už i mezi české e-shopy proniká kouzlo využití daňových rájů. V nich získávají nejenom daňové výhody, ale i možnost převodů na jiné vlastníky, které nebudou tak průhledné. Co daňové ráje přinášejí a proč je někdy potřeba ukrýt vlastníka?

Na podzim se jeden z největších e-shopů v oblasti ICT komodit, Alza.cz, pochlubil řadou reorganizačních změn. S nimi souvisel i převod firem kolem Alzy na vlastníka, který sídlí na Kypru. Alza.cz je tak dalším z e-shopů, který svého vlastníka převedl do daňového ráje.

Ráje na Zemi

Alza.cz není výjimkou. Patří mezi 3 % českých firem, které daňové ráje využívají. Podle údajů České kapitálové informační agentury (Čekia) mělo v polovině tohoto roku vlastníka v daňovém ráji kolem 8500 firem. A jejich počet každý rok stoupá o 15 až 20 %.

Mezi nejoblíbenější přitom patří Nizozemí, USA, Kypr, Lucembursko a Britské panenské ostrovy. Na nich má sídlo více než 90 % firem z uvedeného počtu. Oblíbenou se stávají hlavně ráje v rámci EU, a to kvůli jejich politické stabilitě.

Ráje přinášejí podnikatelům především jednoduché a nízké (nebo žádné) danění zisků či příjmů z prodejů dceřiných společností. Jde přitom o zcela legitimní způsob, jak se vyhnout problémům se složitými daňovými řády vyspělých zemí.

Česká republika v četnosti využití daňových rájů není žádnou výjimkou. Podobně se chovají i firmy v jiných státech s nepříliš průhledným daňovým systémem. Pokud se k tomu navíc přidá špatná či zdlouhavá vymahatelnost práva, pak si daný stát zakládá na problém s útěky vlastníků firem do ráje.

Nebe, peklo, ráj

Převedení vlastníka do daňového ráje může mít ale svá negativa. Mezi ta všeobecná patří hlavně případné problémy s legislativou země, kam si podnikatel převede svého vlastníka. Ne každý ráj je také vhodný pro tu kterou firmu. Záleží na způsobu podnikání a na strategii rozvoje podnikání do budoucna.

Vedle toho může mít „vlastník v ráji” také negativní společenský dopad. Pokud by podnikatel oslovoval zákazníky z cílové skupiny, která je citlivá na daňové úniky, může to znamenat jeho negativní obraz u této skupiny, který se projeví v nižším zájmu o jeho služby.

Vedle toho převod majitele do ráje znamená i zneprůhlednění vlastnické struktury. To má vliv zase na partnery firmy či na velké zákazníky. Například v případě vydavatelství by to neznamenalo menší zájem u čtenářů, ale ostražitost u zadavatelů inzerce. Najednou by nevěděli, zda je vydavatelství důvěryhodné a zda mohou věřit jeho analýzám a toku financí v něm. Jednoduše – zda třeba nepodporují vlastníka, který je z řad jejich konkurence, nebo je blízký jejich konkurenci.

Ukrytý vlastník

V případě e-shopů to ale někdy může znamenat záměr. Klasický prodejní řetězec se skládá z výrobce, distributora a prodejce. Všichni chtějí vydělat, a to se promítá do ceny zboží. Pokud ale v daném oboru dojde k poklesu marží, snaží se výrobce nebo distributor o zjednodušení celého prodejního kanálu. Řešením je e-shop, přes který prodávají přímo koncovému zákazníkovi. Jeho vlastnictví však nemohou dát veřejně najevo, protože by od nich přestali brát zboží další prodejci. A jen s jedním e-shopem by se výrobci či distributorovi nedařilo, rázem by se změnili v obyčejného prodejce.

Pokud e-shop zahalí svého majitele – třeba v ráji –, pak nemá žádný prodejce šanci zjistit, který distributor či výrobce ho může případně vlastnit. Ani odhadem – pokud by e-shop nezměnil sortiment a zcela okatě nezačal nabízet jen značky některého z distributorů.

Jak jsou na tom české e-shopy?

Hledal jsem největší české e-shopy a nakonec jsem našel přehled několika největších podle průzkumu za rok 2005, které zveřejnila Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Od té doby se názvy firem změnily, ale vidíme, že první trojka nemá svoji vlastnickou strukturu až příliš jasnou a figurují v ní daňové ráje.

Největší e-shopy podle APEK v roce 2005 a jejich provozovatelé a vlastníci
E-shop Jméno provozovatele Vlastníci Odkud pochází vlastníci
Mall.cz Internet Mall, a.s. Netretail Holding B.V. Nizozemí
Vltava.cz Vltava Stores, a.s. GPL Limited (zatím) Normanské ostrovy (zatím)
Kasa.cz KASA.cz s.r.o. Ing. Petr Kasa, Martin Kasa, Tomáš Richter, Josef Dospiva, Arca Capital Bohemia, a.s. (100% vlastněná Arca Investments, a.s. z Bratislavy, její vlastník už není ale znám) ČR, SR a ?
Quelle Quelle s.r.o. Primondo GmbH (podíl zastaven ve prospěch Bayerische Landesbank) Německo
Patro.cz NWT Computer s.r.o. David Vítek, Ing. Jiří Stodůlka, Ing. Zdeněk Topič, Bc. Martina Vítková ČR
Eternity.cz Eternity Group, s.r.o. Roman Křenek, Michal Rudolf ČR
Neckermann.cz Neckermann, s.r.o. Neckermann Beteiligungs GmbH Rakousko

Zdroj: Justice.cz

V případě Vltava Stores, jejíž vlastník má sídlo na Normanských ostrovech, jsme v říjnu dočkali další změny vlastníka. Většinu získala společnost Milestone Asset Managment. A není to určitě poslední změna, která Vltava Stores potká. Jak se projeví v obchodním rejstříku a zda vůbec, to ještě není jasné.

Změny a posuny vlastníků pravděpodobně čekají i další velké české e-shopy. Přípravy na ty zásadní změny bývají často zřejmé. Snaha se více medializovat, a to pozitivně, vykazování pozitivních výsledků navenek, potřeba pročistit vlastnickou strukturu a připravit ji na prodej. A přesun vlastníka do daňového ráje je v takovém případě ideální. Pak se změny majitelů mohou odehrát v tichosti za zavřenými dveřmi.

Potřeba změny?

Proč se ale změny vlastníků dají očekávat? Snaha o odprodej, zejména při prodeji v oblasti ICT, je naprosto pochopitelná. Zde došlo k devastaci internetového prodeje, na které se podílejí zejména distributoři, kteří propojují svoje B2B aplikace s B2C e-shopy. Takové e-shopy pak pronajímají komukoli, kdo zaplatí určitý měsíční poplatek (někdy ani to ne). Provozovatel e-shopu si jen nastaví, kolik chce vydělat – jakou marži – a svůj web spustí. Distributoři se umí postarat i o dopravu zakoupeného zboží k zákazníkovi či o servis. To, že občas něco nevyjde a utrpí tím pověst e-shopu, je majiteli jedno. Nebuduje si pověst, jen chce „chytře“ vydělávat.

BRAND24

Celé to vede k tomu, že si distributoři brousí zuby na přímý prodej přes Internet koncovému zákazníkovi. Už zajišťují všechno, tak proč by rovnou neprodávali. A zájemci o případné fungující e-shopy jsou na světě. Spolu s tím klesá motivace vlastníků těchto e-shopů na pokračování v takovém byznysu. Jen je potřeba celý prodej ošetřit tak, aby nebylo hned poznat, že daný e-shop vlastní ten který distributor.

Jiné pokusy o prodej zase navazují na snahu vydělat na případném zájmu o Českou republiku ze strany zahraničních velikánů. Ale o těch se jen mluví, například v oblasti ICT vstupy na trh zatím probíhají na úrovni distributorů.

Znamenalo by pro vás to, že internetový obchod má vlastníka v "daňovém ráji", změnu v postoji k tomuto obchodu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor jako publicista v oblasti ICT působí již 9 let.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).