Hlavní navigace

Facebook omezuje, koho vidíte a koho ne. Už dlouho a čím dál tím víc

5. 3. 2013
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Isifa
Je překvapivé jak málo uživatelů tuší, že jejich příspěvky nikdy nedostávali všichni jejich přátelé. Ale vše je skvělé, můžete si přece zaplatit, aby o vás přátelé věděli.

Ukazuje Facebook příspěvky méně lidem, pokud nezaplatíte? ptá se David Slížek v reakci na Nicka Boltona z New York Times. Není to možné, ale jisté, k výraznému omezení viditelnosti příspěvků stránek i lidí totiž došlo v září loňského roku (viz Facebook výrazně snížil viditelnost stránek. Chcete-li víc, můžete si připlatit). 

Facebook uživatelům nabídl možnost „vyššího“ zviditelnění za „příplatek“. Jak firemní stránky, tak osobní profily si mohou zaplatit, aby jejich příspěvek byl zobrazen více lidem. Ať už jde o jejich přímé fanoušky či přátele nebo o „přátele přátel“ (v případě stránek o přátele fanoušků).

Algoritmus rozhodující o tom, zda určitý příspěvek uvidí určitý uživatel, je přitom založený na tzv. EdgeRanku, hypotetické číselné hodnotě vyjadřující, jak „zadobře“ jsou spolu původce a příjemce. Algoritmus samozřejmě není veřejný, ale v zásadě vychází z principu, že čím více s někým (něčím) komunikujete, tím více chcete vidět jeho (jejich, pokud jde o stránku) příspěvky. A samozřejmě to funguje klasicky opačně, čím méně komunikujete, tím méně vás bude Facebook navzájem „spojovat“. Taková podivná Hlava 22.

EdgeRank samozřejmě není tak jednoduchý, jak je naznačeno. Bere v úvahu počty líbí, komentáře, sdílení, prokliky. Ale vloni také zavedl další metriku, „negativní“, tedy kolik lidí daný příspěvek označilo jako spam. Na Facebooku sice stále nemůžete dávat „nelíbí“, ale Facebook pro tuto metriku používá nahlašování a skrývání příspěvků. A nutno dodat, že tahle „malá“ změna má podle některých odhadů jeden z největších dopadů na firemní komunikaci. Připomenu, od září loňského roku.

Pokud budete chtít nějak více přemýšlet nad EdgeRankem, je (teoreticky) jeho zásadním úkolem „skrývat nudné příspěvky, ale také nudné lidi“. EdgeRank funguje hlavně na základě jednotlivých příspěvků a příspěvky s vysokým počtem interakcí prostě zviditelňuje více. Výsledek je ten, že na Facebooku hlavně vidíte spoustu hloupostí, zábavných videí a nesmyslných příspěvků. Prostě proto, že bohužel klasičtí „běžní uživatelé“ na podobné věci daleko více dávají líbí a daleko častěji na ně reagují.

Většina vašich přátel od vás nikdy nic neviděla

Je to tak, váš „newsfeed“, tedy to, na co se díváte na Facebooku, obsahuje příspěvky přátel, stránek, skupin, aplikací (a kdo ví co všechno ještě tam Facebooku přidává). A samozřejmě jej sledujete pouze v určitou dobu – nedíváte se na něj například v době, kdy spíte. Nebo v době, kdy nejste online, ač nespíte. Což je ale doba, kdy jiní online jsou a mohou na Facebooku zveřejňovat příspěvky.

Když už online jste, je obsah vašeho „newsfeedu“ mohutně filtrován. Od stránek se k fanouškům dostává zhruba 16 % příspěvků (bývávalo to někde okolo 25 %) a podobně je tomu i u osobních profilů. Pokud má uživatel Facebooku v průměru 190 přátel (dříve to bylo 130) a je fanouškem desítek až stovek stránek, tak na něj v době jeho pohledu na „newsfeed“ čekají desítky, ale spíše stovky potenciálně zobrazitelných příspěvků. S pomocí EdgeRanku Facebook jejich množství výrazně omezí. A byť si uživatel může (dodatek: teoreticky, viz poznámka na konci článku) zapnout přehled bez omezení (vpravo nahoře, ale kdo o tom ví…), je málo pravděpodobné, že by to někdo dělal.

edgerank.net jeden z užitečných webů, kde se lze dozvědět část informací o EdgeRanku. Pokud chcete alternativu, tak třeba www.whatisedgerank.com 

Stejně tak je málo pravděpodobné, že uživatel bude nastavovat, že chce od určitých přátel či stránek „vidět víc“ (ano, i to jde, na každé stránce i u každého z vašich přátel, ale lidé vůbec netuší, že je něco takového možné). Poměrně podstatnou roli navíc samozřejmě hraje čas – čím starší příspěvek je, tím méně je pravděpodobné, že by se k němu uživatel „dostránkoval“. Ve skutečnosti musí staré příspěvky mít velmi vysokou míru interakce, aby je Facebook vůbec ukázal.

Ale to ještě zdaleka není všechno – Facebook přikládá různým typům příspěvků (text, odkaz, video, obrázek…) různý význam. A pokud začne být nějaký druh příspěvků na Facebooku příliš úspěšný, prostě mu změní priority. Také platí, že pokud příspěvky vedou „mimo Facebook“, mají prioritu nižší – proto například aktuálně Facebook znevýhodňuje odkazy. A proto je například vhodné odkazy z firemních stránek aktuálně dělat prostřednictvím fotografie a odkazu v textu popisku. Docela zajímavá je v tomto pohledu tato infografika.

Infografika: Co je to Edgerank (a jak to souvisí s “mrdáním bez gumy”) je sice už taky poněkud starší, ale stále obsahuje podstatné. Stejně jako Infografika: EdgeRank a GraphRank mýtů zbavený. Obě infografiky jsou právě ze září loňského roku, kdy se EdgeRank řešil v médiích nejvíce.

Nakonec je to všechno o penězích

Douglas Rushkoff ve Why I'm quitting Facebook zdaleka neřeší nějaké to módní či demonstrativní „odcházím z Facebooku“. Zmiňuje několik hodně podstatných věci – především to, že uživatelé jsou pro Facebook produkt. Stovky milionů lidí věnují Facebooku denně hodiny, někdy i desítky hodin svého času. Zdarma.

Facebook neexistuje, aby nám pomohl najít přátele, ale aby proměnil síť našich spojení, naši preferenci značek a aktivity v čase – naše „sociální grafy“ – v peníze pro někoho jiného.

V září zavedené omezení viditelnosti příspěvků stránek i lidí samozřejmě Facebook odůvodnil. Tím, že potvrdil sníženou viditelnost, ale na druhou stranu to prý zajistilo vyšší míru interakce. Prostě taková klasická hra s čísly. 

A co hlavně, od září je možné si připlatit. Firma si může připlatit za to, že se její příspěvek dostane k více fanouškům (viz Koupila si TOP 09 „líbí“ z Indonésie? Spíš doplatila na triky Facebooku). Což je logika, kterou lze asi chápat.

BRAND24

Ale to, že si uživatelé mohou připlatit, aby se jejich příspěvky dostaly k přátelům? To je už trochu silné kafe. Ale to bohužel mase lidí, která tvoří „běžné facebookové uživatele“, nikdy nedojde. A tak budou dál pro Facebook zdarma pracovat sedm dní v týdnu.

Dodatečná poznámka: Vypadá to, že i původně použitelné „třídění podle nejnovějších“ podléhá vynalézavosti Facebooku. Takže teoreticky zbývá jediná možnost – pečlivě si u každého z „přátel“ i Stránek nastavit, že je chcete více vidět. Vítejte do absurdního světa Facebooku. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).