Hlavní navigace

Google +1 je sociální tlačítko vedoucí do neznáma

1. 4. 2011
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Dlouho očekávaná a diskutovaná „sociální síť" Google +1 právě odstartovala. Vyklubalo se z ní „lajkovací“ tlačítko, které vyhledávací gigant pro jistotu pojmenoval PlusOne. A co teď s tím?

O hypotézách, jak bude Google +1 jsme vás informovali nedávno ve shrnujícím článku Oldy Neubergera. Shrnuto a podtrženo, očekávání byla veliká. Zdálo se, že je prakticky vyloučené, aby Google opakoval zklamání v podobě Buzz nebo dalších svých „sociálních“ pokusů. Ale Google se rozhodl očekávání překonat a představit větší zoufalství, než očekávali největší pesimisté.

Jedinou útěchou je snad už jen naděje, že firma přichází s protřelým pokračování svých virálních kampaní a že záhy se PlusOne zaskví v plné kráse, ze které se i Zuckerbergův pes  posadí na zadní a bude panáčkovat.

Co je Google +1

Říct, že PlusOne je „lajkovací tlačítko Google“ by bylo téměř přesné, kdyby soubor funkcí nabízených Googlem nebyl malou podmnožinou toho, co nabízí Facebook a jeho Like tlačítko.

PlusOne je tlačítko, které se nachází vedle výsledků vyhledávání, tedy pokud si jej zapnete a v momentě, kdy jej Google uvolní pro váš vyhledávací jazyk (momentálně jen pro angličtinu) a v momentě, kdy jste přihlášeni přes Google Účet. 

Stiskem tlačítka ve výsledcích vyhledávání o stránce prohlašujete, že se vám líbí, že ji považujete za hodnotnou. Po stisku se vedle výsledku vyhledávání objeví informace, že jste ji „jedničknul“ – anglicky +1′d.  A také zde případně uvidíte, kolik lidí z vašeho sociálního okruhu stránku jedničknulo a kolik takových lidí je celkem. A tím se dostáváme k dalšímu zajímavému tématu: váš sociální okruh.

Lupa PlusOne

Takhle vypadá „jedničkování“ ve výsledku vyhledávání – dokud jej nestisknete, je neprobarvené.


Lupa PlusOne Potvrzení
Po stisku +1 jste informováni, co se stane.

Když je tlačítko Google+1 ve výsledích hledání stisknuto, zobrazí se probarveně.

Když je tlačítko Google+1 ve výsledcích hledání stisknuto, zobrazí se probarveně.

Google vysvětluje: Používáme celou řadu znaků, podle kterých identifikujeme nejužitečnější doporučení včetně toho, se kterými lidmi jste již nějak spojeni přes Google, například přes chat nebo je máte kontaktech. Brzy budeme také uvažovat jiná spojení, jako Twitter, tím chceme zajistit co nerelevantnější doporučení.

Pokud se chcete podívat, kdo tvoří váš „sociální okruh", podívejte se v Google Dashboardu na Social Circle and Content – s překvapením zjistíte, že pouhou aktivací Google Buzz nebo přes Adresář v Gmailu o vás Google nahamounil obrovské množství informací o tom, kdy a s kým. 

Koho máte ve svém sociálním okruhu: informace, které mi Google uložil ke jménu Dan Dočekal. Pamatujte na to, až budete číst další Danův článek o tom, co nemáte svěřovat sociálním sítím...

Koho máte ve svém sociálním okruhu: informace, které mi Google uložil ke jménu Dan Dočekal. Pamatujte na to, až budete číst další Danův článek o tom, co nemáte svěřovat sociálním sítím…

Postupem času se má ikonka +1 objevovat i na dalších místech u dalších produktů Google (například vedle reklamy AdWords)  a má existovat i samostatná ikonka, kterou si budete moci umístit na vlastní stránku, aby vám ji lidé „ojedničkovali“ podobně, jako ji dnes „lajkují“. Zatím ale takové externí tlačítko není, můžete se ovšem přihlásit k avizaci, až bude. Prozatímní a již zase nefunkční návod na ohackování a doplnění tlačítka byl zde.

Zlepšení relevance vyhledávání

Jedním z motivů, proč Google přichází s PlusOne aktivitou, má být zvýšení relevance vyhledávání, zvýšení kvality. Jak přesně to bude fungovat, Google neuvádí, jenom zmiňuje, že je to další jeho příspěvek k lepšímu vyhledávání.

Zda to znamená, že jedničkování bude také znamenat povýšení pozice ve výsledcích vyhledávání, nebo zda to jen mají lidé vnímat jako orientační údaj, který jim pomůže v rozhodnutí, na který odkaz kliknout, je zatím nejasné a je i pravděpodobné, že dopady jedničkování bude Google dále zkoumat. Zatím tomuto konceptu říká Google Social Search, spustil jej do ostrého provozu počátkem loňského roku a jeho výsledkem je, že výstupy vyhledávání ovlivňuje to, na co reagují vaši přátelé, tedy spíše lidé z vašeho Sociálního Okruhu / Social Circle.

A co dál?

Pokud by mělo zůstat jen u „jedničkování“, bylo by to poměrně málo. Google připravil úpravu Profilu – stránky, o které dost možná ani netušíte, že ji na Google máte. V Profilu se nově budou objevovat i stránky, které jste ojedničkovali, a to ve zvláštní záložce, pro Česko ale zatím dostupná není (změňte si polohu a uvidíte ji).

Google Profil s +1
Autor: Searchengine Land

Google Profil s +1 záložkou, kde jsou vámi jedničkované stránky

Pamatuje si vůbec ještě na Google Buzz?

Také není příliš jasné,  jakou má Google představu o své účasti na sociálních sítích. Google +1 zatím do značné míry substituuje Buzz tlačítko, které si mnozí vkládali na stránky, aniž by to mělo nějaký ohlas. Ovšem Buzz tlačítko sloužilo k vyslání informace, zatímco +1 slouží jen k uložení informace, což je rozdíl. Přidejme k tomu roztříštěné, různě poházené a nakonec přes Google Dashboard na hromadu dané informace, které o vás Google ví a které z části zpřístupňuje i vašim přátelům – a zjistíte, že něco, co bychom mohli nazvat decentralizovanou sociální sítí, už Google má. A protože ji zatím používá jen k zlepšování relevance vyhledávání, ani mu nevadí ta roztříštěnost, odstraňuje ji dataminingovými algoritmy, které už dnes lépe než vy sami zjistí, co vás skutečně zajímá.

Jinak jsou na tom uživatelé. Ti jsou přístupem Google zmateni. Služba +1 přišla v dosti nekompletní verzi, takže vzbuzuje spíše otázky, nakolik je Google se svými experimenty příčetný, minimálně tlačítko pro přidání na vlastní stránky by se dalo pokládat za samozřejmost. Kdyby se službou +1 přišel kdokoliv menší, například Bing, byla by ignorována nebo zmíněna v krátké zprávičce na opravdu specializovaných zdrojích. Jenže Google je firma, jejíž každý sebemenší krok se s napětím očekává a pokud jej učiní na pomezí sociálních sítí, je o to více pod drobnohledem a srovnáván s Facebookem, největším konkurentem.

Kam Google jeho služba +1 zavede, lze nyní jen těžko dohlédnout. Můžeme doufat, že Google má její rozběh dobře promyšlený, že půjde o kamínek dalekosáhlé strategie, jakou jsme toho byli svědky před lety u Google Maps / Earth. Že se stane spojnicí mozaiky různorodých informací, jež Google o nás  někde ukládá. A pak je pravděpodobné, že se nám firma nesvěřila s tím, jaká je její vize – ačkoliv třeba s mapami to před lety udělala.

BRAND24

Druhá varianta je, že Google vystřelil na cíl, který jsme přehlédli nebo který jsme mu neuvěřili, že na něj míří.

A to jsou ty dvě lepší varianty.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).