Hlavní navigace

Huawei, Xiaomi, Lenovo. Čínské mobily se chystají zaplavit Evropu a porazit Apple

23. 7. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Huawei i Xiaomi letos trhají prodejní rekordy a snaží se změnit pohled na čínské mobily. Viditelnou stopu už značky z říše středu zanechaly i na tuzemském trhu.

Letos chtělo Xiaomi prodat kolem čtyřiceti milionů smartphonů. Realita ale překvapila nejen analytiky. V červnu se počítadlo prodaných mobilů zastavilo na šestadvaceti milionech a tržby se vyšplhaly na 5,3 miliardy dolarů. Firma, přezdívaná „čínský Apple“, přitom oficiálně funguje jen na čtyřech asijských trzích. 

Šéf firmy Lei Jun tak může plán pro čtvrtý rok existence firmy zvýšit na šedesát milionů. Příští rok už chce atakovat stovku a reálně tím ohrozit pozici amerického Applu.

A nebude sám. O bronzovou pozici globálních výrobců telefonů totiž momentálně bojují další čínské firmy – Huawei a Lenovo. I jejich prodeje rostou podle IDC v desítkách procent. 

Výrobce

Prodeje 1Q 14 (v mil. ks) 

Podíl na trhu 1Q 14 

Prodeje 1Q 13 (v mil. ks)

Podíl na trhu 1Q 13 

Meziroční změna

Samsung

85.0

30.2%

69.7

31.9%

22.0%

Apple

43.7

15.5%

37.4

17.1%

16.8%

Huawei

13.7

4.9%

9.3

4.3%

47.3%

Lenovo

12.9

4.6%

7.9

3.6%

63.3%

LG

12.3

4.4%

10.3

4.7%

19.4%

Ostatní

113.9

40.5%

84.2

38.5%

35.2%

Celkem

281.5

100.0%

218.8

100.0%

28.6%

Zdroj: IDC

Rostoucí podíl čínských telefonů ve světě se projevuje i tuzemském trhu. “Modely Huawei loni na podzim tvořily až šestnáct procent všech prodaných telefonů v naší síti,” tvrdí mluvčí O2 Ctibor Jappel s tím, že největší vliv měly promo akce. Momentálně se ale podíl čínských značek u operátorů pohybuje kolem deseti procent. T-Mobile hlásí 8,5 procenta a osm procent registruje i Vodafone. Zatím jde především o telefony od Huawei a Alcatelu.

Kromě operátorů ale čínské telefony prodávají, a leckdy i samy dovážejí, i jednotlivé e-shopy. “Aktuálně prodáváme značky Huawei, Xiaomi, ZTE a ZOPO,” říká mluvčí Alza.cz Šárka Jakoubková s tím, že mobily s čínským logem tvořily v druhém čtvrtletí letošního roku kolem pěti procent ze všech prodaných telefonů. 

Podle Jakoubkové je u čínských značek viditelná snaha rychle dohnat velké značkové výrobce. A Česko je považováno za ideální testovací a vstupní trh do světa Evropské unie.

Čína neČína, hlavní je výbava a cena

“V Evropě jsme považováni za průkopníka nových čínských značek. Co se týče třeba statistik počtu aktivací MIUI zařízení v přepočtu na hlavu, jsme nejlepší v Evropě. A není to jen o Xiaomi, český zákazníci se nebojí koupit si telefon, který zní třeba jako THL nebo Ouki Ouk v momentě, kdy má špičkové specifikace a cenu,” tvrdí Jiří Opletal z Lion Mobile, který čínské značky na tuzemský trh dlouhodobě dováží s tím, že mimo operátory jsou z nich momentálně nejprodávanějšími telefony modely Xiaomi. “Zatím prodáváme řádově tisíce kusů měsíčně,” dodává. 

Jak Huawei a ZTE, tak Xiaomi se v Česku prosazují především cenou. Ve srovnání s vlajkovými loďmi Samsungu nebo Applu se jejich podobně vybavené modely leckdy dostanou i na poloviční částky. Především v e-shopech se ale vedle větších čínských značek objevují i extrémně levné modely, které však často mají problémy se stabilitou a výbavou. 

“Katalyzátorem byl a je samozřejmě Android, jakožto otevřený OS dostupný prakticky komukoliv, a dostupnost standardních komponent, jako jsou čipové sady, displeje a baterie. Díky tomu není ‚poskládání‘ chytrého telefonu zas tak obtížné. Na druhou stranu ony čipy či špičkové displeje umí vyvinout a skutečně vyrobit, nikoliv jen přeprodat, jen několik málo světových firem,” říká Jan Fišer, senior manažer řízení kategorie a produktů T-Mobile. 

Na podzim přijde další velký hráč

Během letošního roku by mohl navíc tuzemský trh dostat další čínský impuls. Podle serveru Mobil.cz se na něj totiž chystá se svými mobily chystá naplno vstoupit Lenovo, dvojka čínského trhu. Ta zatím smartphony prodávala jen na domácím trhu, ale letos chce vyrazit do celého světa a na podzim by mohla rozjet oficiální prodej i u nás.

“Vstup Lenova změní trh od základů. Jejich portfolio je neuvěřitelně široké. Od levných teleofnů za pár stovek, přes outdoorové vodotěsné modely, po vlajkové lodě typu K920, jejichž parametry jsou stejné či dokonce přesahují světovou Android špičku. A samozřejmě i tady platí, že ceny špičkových Android telefonů nemusí stát víc patnáct tisíc a víc,” říká Opletal, který má na úspěchu východních značek pochopitelný zájem.

Lenovo má v plánu letos prodat mimo domovskou Čínu dvacet milionů mobilů. Doma by se měly prodeje vyšplhat na 60 milionů telefonů.  

Pomalu, ale jistě

Čínské firmy se do Evropy dostávají pomalu a vcelku nenápadně. Nemají tu leckdy žádná velká zastoupení. Jedno z největších je Huawei, které ale v Česku staví i sítě. Třeba LTE pro O2. “Huawei si upevňuje pozice v mobilním broadbandu i díky momentálním vysokým investicím do pokrývání LTE,” tvrdí finanční ředitelka firmy Cathy Meng. A to i přesto, že vláda Spojených států považuje Huawei za bezpečnostní riziko kvůli jeho provázání s čínskou administrativou. 

Rudou hvězdu mělo donedávna v logu i Xiaomi. Firma, kterou založila před čtyřmi lety osmička čínských expertů se zkušenostmi z Googlu, Microsoftu nebo Motoroly, zkouší nepříliš obvyklé marketingové metody. Hvězda z loga zmizela a šéf firmy Lei Jun místo toho přetáhl hvězdu z Googlu. Získáním Huga Barry, produktového manažera projektu Android, dokázal, že čínská firma může být atraktivní i pro vysoce postavené západní manažery. 

V Číně už „malé zrnko rýže“, což je překlad slova Xiaomi, Apple porazilo. Teď by ale Lei Jun, který je ve své zemi považován za superstar a celebritu, rád rozšířil svůj záběr i na zbytek světa.  I proto neváhal dát na Barryho rady, odstranil symboliku komunistické Číny z loga, místo okázalých mediálních kampaní sází na šeptandu a organické šíření po sociálních sítích a pořídil za 3,6 milionu dolarů dvoupísmennou doménu mi.com.

BRAND24

Stejně jako ostatní výrobci si i Xiaomi upravuje Android a v podstatě kombinuje dobré nápady ze Silicon Valley. Po celém světě podporuje komunitu, která vytváří aplikace a připravuje překlady pro jednotlivé jazyky podobně, jako tomu bylo třeba u Facebooku. „Aktualizace systému probíhají každý pátek a silná komunita už se vytvořila i v Česku,“ vysvětluje Opletal. 

Xiaomi chce vydělávat především na ekosystému, který se kolem svých telefonů vytváří. „Myslím, že mezi námi a Applem je hodně rozdílů. Spíš bych řekl, že máme blíž k Amazonu,“ tvrdí agentuře Bloomberg Lei, který se rád při prezentaci stylizuje jako Steve Jobs

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).