Hlavní navigace

iDnes už není dvouhlavý had

24. 1. 2003
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

S dvojtýdenním odstupem hodnotíme redesign serveru iDnes. Nová verze urychlila načítání zkrácením stránky na dvě obrazovky a odstraněním grafiky a reklamy. Problémem k dalšímu řešení podle oslovených uživatelů zůstává orientace na stránce, sjednocení stylu s podstránkami a zachování článků pod stálým URL.

Od uvedení nového vzhledu serveru iDnes uplynuly dva týdny, což už je dostatečný odstup, abychom změnu mohli reflektovat bez emocí vyvolaných prvním dojmem. Než dám slovo Evě Böhmové a sedmi statečným, pokusím se předestřít laskavému čtenáři svůj pohled. Redesign serveru je vždy větší událostí než jeho první spuštění. Když se na webu objeví nový server, uživatelé k němu přicházejí s naprosto čistým štítem – nevybaví se jim žádné reminiscence, nemají žádný názor a není zkušeností, s nimiž by bylo lze srovnávat. Naproti tomu při každém redesignu uživatel očekává, že to kvalitní zůstane zachováno, nepovedené zmizí a přidány budou nové užitečné funkce či informace.

iDnes v proměnách času

796 iDnes 1998

797 iDnes 2000

798 iDnes 2001

799 iDnes nyní

Při redesignu má tvůrčí tým nespornou výhodu v tom, že může své rozhodování řídit vypozorovanými reakcemi uživatelů. Těžko ale soudit, zda při návrhu nového vzhledu podnikla Mafra podobně rozsáhlou studii jaká třeba předcházela listopadovému převlečení kabátu BBCi – výsledky tomu nenasvědčují. BBCi je v tomto poměrně podobná iDnesu – od roku 1997 má za sebou už pátý redesign, iDnes se mění ob jeden rok. Už týden přemýšlím, co se vlastně na iDnesu změnilo a proč k tomu asi došlo.

Co nového na iDnes
Server iDnes je jako had se dvěma hlavami, a každá si usmyslí, že potáhne na opačnou stranu. O iDnesu se hovoří jako o obsahovém portálu, který zastřešuje zpravodajský server, několik magazínových titulů, katalog a další služby. Ovšem uživatelé – alespoň ti níže uvedení – si zvykli chodit na iDnes především pro zpravodajství. Tady se tvůrcům iDnesu poměrně daří vyjít uživateli vstříc. Titulní stranu zcela ovládlo zpravodajství, všechny portálové prvky byly odstřiženy a zůstal jen jednoduchý přehled vydávaných titulů v záhlaví a verzi od verze menší nepodařené logo. Teprve po týdnu jsem si všiml, že odkaz 24 hodin na iDnes, který tvoří „nadpis“ levému sloupci skrývá vcelku užitečný přehled publikovaných článků. Přehled se v případě iDnes hodí, protože na titulní straně se skladba článků co chvíli mění a během dne se tu vystřídají desítky nadpisů.

Starší verze domovské stránky vynikaly výjimečnou nepřehledností. Autor těchto řádků proto iDnes navštívil jen zřídka, zavedl-li jej na stránky serveru odkaz odjinud. Pro třetinu českého Internetu však ztížená možnost soustředění nebyla překážkou a iDnes se pravidelně řadí k nejnavštěvo­vanějším destinacím. Ani redesign orientaci na titulní straně nezlepšil. Na vině je špatné rozvržení kontrastu a barvy, které nejen na Evu Böhmovou působí mdle. Kdyby autoři měli institucionální grafické vzdělání nebo při ruce knihu The Elements of User Experience, věděli by, že kontrast se v designu používá pro vedení oka po důležitých prvcích a barva poutá pozornost. Tady je ale kontrastní pouze modrá lišta v záhlaví a podklad topstory. Barva pak vyplňuje celý střední sloupec, který šikmo přerušuje barevná linie tvořená fotografií v topstory a podlouhlou reklamou nad přehledem služeb. Čtenářovo oko není po stránce vedeno, ale naopak je tříštěna jeho pozornost.

Negativem předchozích verzí byl přebujelý objem strany (v říjnu 218 KB). Ve verzi pro rok 2003 se tvůrcům podařilo titulní stranu zkrátit na 95 KB a délka stránky se omezuje na pouhé dvě obrazovky, což je o jednu méně, než zabírají nedávno převlečené Novinky, přičemž iDnes obsahuje o pětinu více odkazů. Přehlednosti pomohlo odsranění drobných reklamních ploch a příklon k jednomu většímu formátu. Další zásadní rest, který budou muset designéři vyřešit při dalších úpravách je potřeba vhodného sladění titulní strany se stranami hlouběji v navigační struktuře. Informační architekt i letos přehlédl zásadní problém, na který upozorňuje i Steve Outing ve svém článku New Year Resolutions: Fix Archives, Ban Pop-ups, a to zachování stálého URL pro články přebírané z tištěného vydání Mladé fronty Dnes.

Názory na redesign serveru iDnes
Pro vyváženost pohledu jsme se rozhodli požádat o vyjádření názoru osm čtenářů serveru iDnes. Vybrali jsme mezi webdesignéry, kolegy z dalších redakcí, představiteli portálů a odborníky na online reklamu. Svůj názor můžete připojit v diskuzi pod článkem.

Eva Böhmová (Nikitta Design): Pro mne to bylo velké překvapení a zklamání zároveň. Myslím, že orientace na stránce se oproti předchozímu členění značně znepřehlednila. Kvůli momentálnímu barevnému uspořádání působí stránka poněkud mdle. Naopak mě potěšilo, že na homepage ubylo reklamy. Co se týká dalších změn, jako například sekce revue, ta se mi jeví poněkud lépe co do členění a orientace, avšak i přes červenou barvu na mne díky zvolenému odstínu nepůsobí vzdušně a svěže. Ovládací prvky v hlavní části této sekce mi vůbec nezapadají do celkového působení serveru. Chápu, že změny jednotlivých hlavních sekcí jsou prováděny postupně, ale v tuto chvíli se na mne celý server tváří dosti nekompaktním dojmem, jakoby se nemohli rozhodnout, kterou cestou se chtějí vydat.

Jiří Waisser (Computer Press): Úvodní strana nezapře vydavatele tištěného deníku – „papírová komprimace“ pomocí tří obsahových sloupků včetně oddělující vlasové linky. Délka stránky v prohlížeči je tedy určena spíš podle obdélníkového formátu než podle počtu aktuálních článku. Patička sice říká „konec vygenerované stránky“, ale i tak design přímo nabízí symbol „otoč na další“ v dolním rohu. Místo strohých odkazů „více“ bych zrovna zde spíš čekal, že narazím na novinářský popis linku a la „viz strana …c4.html“. Úvodní strana iDnes na mne působí jako lepší pokus převodu papírových novin na web, včetně výhodné evokace papírové předlohy. V dalších stránkách je použit už klasický levopravý sloupkový formát, který vám v očekáváné formě hrne ve střední části vlastní obsah obalený odkazy v rámujících sloupcích – nic zvláštního, vyvedeno funkčně a přehledně. (kráceno – pozn. aut.)

Radek Dresler (RadioTV): iDnes na mne vždy působil jako zdroj rychlých, kvalitních a podrobných informací, ovšem velmi zmateně a nepřehledně uspořádaných. Ani tato verze v tomto není jiná. Hlavní strana webu a jednotlivé podsekce nezachovávají téměř žádné společné prvky, takže orientace je velmi složitá. Jediným sjednocujícím bodem je horní lišta s přehledem všech sekcí, která je ovšem podle mého názoru odfláknutá.

Michal Chleboun (NetCentrum): Převládá ve mně pocit, že na iDnes se vlastně neodehrála žádná významná změna, která by stála za větší pozornost. Zpravodajská koncepce zůstala prakticky nezměněná, ryzí zpravodajství ustupuje na hlavní stránce upoutávkám na zajímavosti spíše magazínového (čtěte: lehčího) charakteru. Dokonce i v rubrice zprávy mám trochu problém se získáním rychlé nekomentované informace o tom, co se stalo v posledních minutách a hodinách. Nespornou změnou k lepšímu je odlehčení, které nicméně zasáhlo jen některé sekce. V konečném důsledku to znamená, že „nový“ web na mne jako celek působí velmi nesourodým dojmem a ergonomie ovládání je přinejmenším diskutabilní. Když toto pominu, home page, o jejíž zpřehlednění patrně šlo především, využívá některé sice jednoduché, ale poměrně sympatické grafické prvky. Škoda jen, že se nestaly základem jednotného stylu.

Jirka Lahvička (17.cz): Líbí se mi zjednodušená horní lišta a mírná reklamní dieta. Trochu ubylo i zbytečného obsahu – z cca 90 na 50 procent. HTML kód je nabobtnalý (pomalé načítání), špatně strukturovaný (v textových prohlížečích nebo přes WebViewer pro Nokii 7650 je stránka utrpení) a plný chyb (rozpadlý design třeba v Netscape Navigatoru 4.72 a Opeře 5). Stránka moc nepotěší lidi s jiným než perfektním zrakem (kdo jiný dokáže pohodlně číst titěrnou Verdanu s fixně určenou velikostí použitou na většinu textu?), pro slepce je tu dárek navíc – chybějící atribut ALT u drtivé většiny obrázků. Celkově mi přijde redesign jako krok sice správným směrem, ale natolik malý, že tímto tempem iDnes těžko dojde k nějakému smysluplnému cíli.

Josef Šlerka ml. (Sherwood Media): Jaký je můj první dojem z nové grafické podoby iDnes? Špatný. Před časem se server iDnes se vydal cestou, kterou nastoupily před ním České noviny, směrem k naprosté nepřehlednosti a informační neuspořádanosti. Nový design je snad krokem stranou, ale stránky stále připomínají spíše info-pomeje, kde stejný význam zaujímá nový díl Harryho Pottera i zpráva expertů OSN, než solidní zpravodajský server. Této bulvarizaci odpovídá i poměr nadpisů vůči zbytku textu, stejně jako desítky linků, jejichž množství stírá možnost jakékoli rozumné orientace. Web postrádá logiku. „Čistota“ zvoleného kódu je příšerná. Dlouhou dobu jsem přemýšlel, proč autoři upřednostnili vpisování atributů CSS pomocí JavaScriptu, když mají k dispozici ASP. (Možná právě proto?)

BRAND24

Marek Němec (Connect!): Celkově na mne působí nový design titulní strany jakoby lehčím a přehlednějším dojmem, dřívější struktura boxíků táhnoucích se až někam za roh se mi nelíbila. Snad by se ještě hodilo podrobnější vyhledávání a jasný odkaz na starší články. Nevadilo by mi ani jasné zvýraznění článků podle příslušných rubrik, například odlišené barevně či ikonkou. Naproti tomu velmi kladně oceňuji zvolení jazyka XHTML pro vlastní kódování stránky a renderování pomocí CSS.

Michal Zálešák (Web Projects): Internetovému portálu iDnes zeštíhlení po stránce grafické i obsahové jistě prospělo. Obchodní model založený na principu integrace a unifikace zcela odlišných služeb pod jednu společnou střechu není pro server tohoto typu životaschopný a udržitelný z dlouhodobého hlediska.

Je nový iDnes sexy?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).