Hlavní navigace

Libor Hoření: Jak se dostat s podnikáním do Bostonu?

16. 5. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Libor Hoření
Jak se český startup může dostat k zahraničním zkušenostem? Šéf projektu Fasheeebo pro Lupu píše zápisky z cesty do amerického Bostonu, kam firmu vyslal CzechAccelerator.

Podnikám už do svých 17 let, založil jsem několik internetových projektů s celkovou návštěvností přes dva miliony unikátních návštěvníků a 10 milionů pageviews za měsíc. V dubnu 2013 jsem se ale rozhodl, že zkusím další level a založím globální projekt. 

Po pár měsících průzkumů, analýz, statistik, nejrůznějších business plánů a modelů padlo rozhodnutí – založíme módní projekt pro ženy! Hned v zápětí přišla otázka – s čím však můžeme na tomto trhu, na kterém je už hodně firem, uspět?

Po dalším hledáním jsme našli skulinku na trhu – vyhledávač módního zboží, na kterém žena jednoduše na tři kliknutí najde například všechny červené šaty do 1000 Kč̌, které si může objednat do ČR. Na fasheebo.com máme přes 400 000 dostupných produktů z více než 130 primárně zahraničních módních es hopů. Zároveň vyvíjíme speciální algoritmus, který každé uživatelce doporučí módu na základě jejího vkusu a upozorní ji na zajímavé slevy!

Jak expandovat za hranice?

Cílem projektu hned od začátku bylo dostat se na globální úroveň. Nejjednodušší cestou je dle mého názoru využít nabídek různých dotačních programů. Každý podnikatel by o nich měl mít alespoň částečnou znalost, vědět o EU fondech a start-up soutěžích. 

Tento přehled se snažím mít i já a díky tomu jsem narazil právě na program CzechAccelerator od CzechInvestu. Po přečtení základního shrnutí programu jsem se dozvěděl, že jde o podporu nových inovativních projektů z ČR s globálními ambicemi. Pokud splníte všechny podmínky účasti a budete vybráni odbornou porotou, CzechAccelerator vám proplatí část nákladů spojených s globalizací projektu v některé zahraniční destinaci.

Ve chvíli, kdy jsem se o projektu dozvěděl, zbývalo už jen deset dnů do podání přihlášky. Nastala pro nás tedy fáze rychle začít splňovat všechny podmínky. Náš projekt ještě neměl právní formu, což pro účast v programu byla jedna z podmínek. 

Založit s.r.o. bychom nestihli, koupili jsme tedy ready made s.r.o. Potom bylo potřeba vyplnit formulář se základním popisem našeho projektu, vizí, výběrem destinace, plánů v destinaci, strategii projektu, SWOT analýzu a takové ty běžné projektové podklady. Celkem něco přes 30 stran + přílohy. Nejsem fanoušek papírování, ale za ten výsledek to stálo :)

Přihláškou to nekončí

Pro účast v programu bylo potřeba projít dvoukolovým výběrovým řízením. V prvním kole šlo v podstatě o splnění podmínek účasti v programu, kde byla například právní forma, velikost společnosti, vývojový team v ČR, technologický produkt atd.


Druhé kolo byla potom prezentace projektu v angličtině před zástupci CzechInvestu a diskuse ohledné plánů v destinaci atd. Celkový počet přihlášených firem neznáme, nakonec ale byly vybrány dvě společnosti, které CzechAccelerator podpoří v zahraniční destinaci při globalizaci projektu. 

Vybrali náš módní projekt Fasheebo a společnost DATERA, která se zaměřuje na analýzu dat.

A poslední kolonka – kam chceme jet?

Ihned během přihlašování našeho projektu jsme měli jasno, kde chceme začít s globalizací Fasheebo.com. Boston – světové technologické centrum, sídlo univerzit jako je Harvard, MIT atd. a jsou tu tedy světové špičky nejen v IT oblasti. 

Podstatnou součástí našeho projektu je právě doporučovací algoritmus, který staví na tzv. machine learning technologiích. Pro kolegu Petra, který u nás algoritmus vyvíjí a vycestuje se mnou do Bostonu, je to tedy přímo luxusní destinace pro získávání nových zkušeností. Zároveň je Boston městem s nevyšším počtem rizikových investic na počet obyvatel na světě, jsou tu tedy i příležitosti pro jednání s potenciálními investory.

Před cestou jsme si však uvědomili, že musíme nutně změnit naši strategii. Původně jsme chtěli jako první zahraniční mutaci spustit Fasheebo ve Velké Británii, kde máme partnerství s desítkami obchodů. To bychom ale přiletěli do Bostonu a mohli říct, že máme nový projekt v ČR a GB. 

Tím bychom si pozornost nikoho v USA nejspíše nezískali. Místo britské verze jsme tak začali pracovat na US verzi, kterou už máme v základu spuštěnou. Když se někdo na fasheebo.com přihlásí z USA, najde již produkty dostupné v Americe s cenami v dolarech.

Kam se v Bostonu podívat

Vedle změny strategie nás po výhře čekalo i mnoho zařizování. Reálně jsme měli na všechno jen měsíc a půl. Díky CzechAcceleratoru jsme získali kancelář v CIC akcelerátoru, kde sídlí přes 600 startupů, domluvené první konzultace s mentory v oblasti marketingu, práva, HR, strategie projektu atd. Další konkrétní mentory nám doporučí až v akcelerátoru na základě prvních konzultací a popisu strategie našeho projektu.

Tři týdny před odletem jsme prošli předodletovým školením, kde nám dámy z CzechInvestu popsaly zkušenosti s minulými týmy, které už tímto programem prošly, seznámily nás se samotným akcelerátorem v Bostonu, kontaktními osobami a dalšími náležitostmi. 

BRAND24

Dále jsme připravili seznam networkingových akcí a míst, na které se chceme v Bostonu podívat, krátký pitch projektu a prezentace v angličtině. Zároveň jsme museli zorganizovat všechny naše aktivity v ČR tak, aby byly schopné fungovat bez naší přítomnosti. Především tedy naše další projekty, bankovní účty, poštovní zásilky, provoz kanceláře a další.

A pak už se letělo. Jak nás Boston přivítal a jaké byly naše první zkušenosti v USA? Popíšeme je v dalším textu už za pár týdnů.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se od 17 let věnuje podnikání na internetu, zakládal projekty Toprecepty.cz, Toppotraviny.cz a investoval do Chlapskazasilka.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).