Hlavní navigace

Michal Hudeček: IdeasWatch.com umožňuje sdílet nápady

22. 4. 2011
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Představení startupů je nový způsob, jakým na Lupě chceme upozorňovat na zajímavé nové projekty a startupy. Tentokráte se dostalo na globální projekt IdeasWatch Michala Hudečka sloužící ke sdílení myšlenek a nápadů.

Představte nám ve stručnosti váš projekt.

IdeasWatch.com je web, na kterém může kdokoliv sdílet nápad na výrobek nebo službu, kterou sám nemůže zrealizovat, ale byl by rád, kdyby ji zavedl někdo jiný. V konečném důsledku tak jde o databázi nápadů, ze které se může kdokoliv inspirovat pro své podnikání. Navíc jsme nedávno zavedli nové funkce, které umožňují prodiskutovat nápad s jinými podnikateli a kreativci z celého světa, zjistit jestli už někde něco podobného neexistuje a zkontaktovat se navzájem s ostatními lidmi, které nápad nadchl a rádi by se podíleli na jeho realizaci.

IdeasWatch.com: titulní stránka. Napadlo vás něco, nebo se chcete nechat inspirovat nápadem?

IdeasWatch.com: titulní stránka. Napadlo vás něco, nebo se chcete nechat inspirovat nápadem?

Ke spuštění nás vedly dva důvody. Především nám přišlo škoda, že lidé mají často skvělé nápady, ale protože je nemohou nebo nechtějí realizovat, tak s nimi nic neudělají a nechají je zapadnout. Prvním cílem IdeasWatch je tedy nenechat tyto nápady „umřít“ a poskytnout prostor pro jejich sdílení.

Druhým cílem je poskytnout inspiraci mladým lidem s podnikatelským duchem. Sám jsem už při studiu přemýšlel o tom, že bych začal podnikat, jen jsem hledal ten správný nápad. Lákala mně možnost dělat na věcech, které mně baví a o kterých si myslím, že mají doopravdy smysl. Nakonec jsem nápad našel a založil si po škole firmu Maintop Businesses. Pořád ale potkávám lidi, kteří jsou taky nadšení pro rozjíždění vlastních věcí a stejně jako já tehdy jen čekají na tu správnou podnikatelskou inspiraci. IdeasWatch by jim mělo v tomto právě pomoci.

Už se nám podařilo projekt slušně rozjet. Běží 4 měsíce a od té doby má již přes 600 návštěvníků denně při dlouhodobém meziměsíčním růstu návštěvnosti 250%.

Proč jste zvolili právě toto jméno / značku?

Vzhledem ke globálním ambicím jsme chtěli vymyslet anglický název, který by souvisel s nápady. Nakonec jsme sáhli po IdeasWatch, které je volným spojením slov „nápady“  a „sledovat“.  Souvisí i s hlavní funkcí webu – tedy možnosti sledovat nové nápady od lidí a inspirovat se pro své vlastní podnikání.

Mahátma Gándhí řekl: „Bez činu zůstává i nejkrásnější myšlenka bezcennou.“ Jakým způsobem chcete motivovat lidi, aby navržené nápady realizovali?

IdeasWatch.com - procházení nápadů v kategorii Facebook. Napadlo by vás to, přidáte se k realizaci nápadu?

IdeasWatch.com – procházení nápadů v kategorii Facebook. Napadlo by vás to, přidáte se k realizaci nápadu?

V této oblasti postupně spouštíme nové funkce, které napomáhají nápady více rozpracovat a přiblížit je tak realizaci. Využíváme nejsilnější stránky IdeasWatch, kterou je celosvětová komunita podnikavých a kreativních lidí. Společně s nimi můžete prodiskutovat, jak by mohl vypadat obchodní model, jak nápad vyřešit technicky či jak přistupovat k marketingu. Díky mezinárodní komunitě zjistíte, jestli se už podobný nápad někde jinde nechystá nebo už náhodou neexistuje.

Kdokoliv má také možnost vyjádřit zájem o realizaci daného nápadu včetně své role. Už nyní tedy můžete u některých nápadů nalézt kontakty na lidi, kteří jsou nadšení pro daný nápad a kteří by se rádi podíleli na jeho realizaci jako investoři, programátoři nebo obchodníci.

Stránky obsahují hodně komunitních prvků. Přesto samotné profily „myslitelů“ obsahují jen kontaktní informace. Plánujete je do budoucna nějakým způsobem rozšířit?

Díky profilům mají uživatelé už teď možnost budovat si svou reputaci a propagovat své projekty mezi komunitou podnikatelů a kreativců z celého světa. Plánujeme je ale v brzké době rozšířit a více strukturovat tak, aby měli uživatelé možnost prezentovat sebe i své projekty profesionálnějším způsobem např. včetně fotografií.

Kolik lidí (zaměstnanců) v současnosti na projektu pracuje?

Jeden programátor na stálo a k tomu nám pomáhá několik externích testerů, se kterými probíráme nové funkce.

Kdo je typický návštěvník (zákazník) vašeho webu? Kolik návštěvníků mohou vaše služby potenciálně oslovit?

IdeasWatch.com - a už došlo na konkrétní nápad. Co všechno se tu o něm píše?

IdeasWatch.com – a už došlo na konkrétní nápad. Co všechno se tu o něm píše?

1) Kdokoliv mluvící anglicky, komu na trhu něco chybí bez rozdílu věku, pohlaví nebo národnosti.

2) Mladý člověk mluvící anglicky s nadšením pro podnikání, který hledá inspiraci.

Vzhledem ke globálnímu působení věříme, že stránka může časem dosáhnout i několika desítek tisíc návštěvníků denně.

Považujete český trh za dostatečně velký pro vaši službu? Plánujete  expanzi do zahraničí?

Český trh určitě není dostatečný. Proto je stránka od začátku v angličtině. Expanze už začala. Postupně oslovujeme novináře v různých zemích.  Přehled těch nejzajímavějších článků i ze zahraničí můžete najít na našem firemním Facebooku. Poslední úspěchy jsme zaznamenali např. i v Japonsku.

Kdo jsou vaši největší konkurenti u nás a v zahraničí? V čem si myslíte, že jste lepší?

Existuje řada stránek, které přináší informace o již běžících startupech (např. Springwise), ale žádná se tímto způsobem nezabývá hledáním a zveřejňováním zcela prvotních nápadů na podnikání ještě před tím, než je někdo zrealizuje. Bylo několik pokusů, ale všechny zkrachovaly buď na uzavřenosti systému (bylo nutné se registrovat, nápady byly viditelné jen pro několik málo vyvolených) a nebo se nepodařilo udržet kvalitu nápadů (začaly se např. objevovat nápady typu „vymýcení korupce“). IdeasWatch je pojato jako neziskový, otevřený projekt, který je zdarma bez nutnosti registrace, aby kdokoliv mohl sdílet své nápady a kdokoliv se mohl inspirovat bez ohledu na peníze nebo počítačové dovednosti.

Jakým způsobem chcete oslovovat nové zákazníky? Jaké sociální služby a kanály přitom budete využívat?

Ze sociálních sítí máme účty na Facebooku a Twitteru, přes které je možné sledovat nové nápady a ihned je sdílet s ostatními. Jinak se snažíme kontaktovat novináře z celého světa, které by myšlenka IdeasWatch mohla zajímat.

Jakým způsobem chcete vydělávat peníze?

Samozřejmě jsme přemýšleli, jestli by bylo možné pro IdeasWatch vymyslet obchodní model. Ale nenašli jsme nic, co by nebouralo celou myšlenku – tedy ochotu lidí sdílet nápady s ostatními a pro každého stejnou možnost inspirovat se. I tak má ale podle nás smysl IdeasWatch provozovat. Náklady na provoz serveru nejsou až tak vysoké a pokud se díky IdeasWatch třeba jen pár šikovných lidí rozhodne rozjet své vlastní projekty namísto často polovičatého využívání svých schopností v zaměstnání, bude mít celý projekt rozhodně smysl.

Jinak se jako firma věnujeme samozřejmě i jiným ziskovým projektům.

Kde vidíte váš projekt za tři roky? Čeho byste rádi dosáhli v letošním roce?

Po vývojové stránce bychom letos rádi zapracovali na již zmíněných profilech a dalších možnostech interakce mezi uživateli. Rádi bychom také do konce roku dostali IdeasWatch do velkých online serverů jako TechCrunch nebo Mashable, abychom co nejvíce rozšířili myšlenku webu.

Z měřitelných ukazatelů sledujeme především počet návštěvníků, registrovaných uživatelů, nápadů a interakcí se stránkou (počet komentářů, odkazů na podobné projekty atd.).  Používáme je však spíše ke zpětnému vyhodnocení marketingových aktivit nebo změn na stránce, abychom věděli, co funguje a co ne. Přesné číselné cíle na rok dopředu si nestanovujeme. Vzhledem k nulovému rozpočtu na marketing je to trochu otázka náhody,  komu se projekt zalíbí a napíše o něm. Snažíme se naplno dávat vědět o IdeasWatch komukoliv, koho by to mohlo zajímat, s tím, že uvidíme, jak se rozšíří.

Dlouhodobě bychom byli rádi, kdyby se díky projektu podařilo odbourat předsudky vůči sdílení nápadů a získat dostatečně velkou základnu návštěvníků, která bude sdílet 10–15 zajímavých a inovativních nápadů denně. Stejně tak bychom rádi dotáhli projekt do fáze, kdy budeme mít zpětnou vazbu a bude jasně vidět, že daný nový produkt nebo služba vznikla právě přes IdeasWatch.

Pokud by neexistoval Internet, v jaké oblasti byste se nejspíš realizovali?

Naše firma Maintop Businesses se věnuje vymýšlení a rozjíždění nových inovativních nápadů v IT, nejen na Internetu. Zkoušeli bychom tedy hledat nové nápady v oblasti offline softwaru, případně hardwaru.

BRAND24

Děkuji za rozhovor.

A pokud máte tip na další zajímavý startup, o kterém byste se rádi dočetli, napište nám klidně na redakce zavináč lupa.cz.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se osm let věnuje tvorbě internetových stránek a psaní recenzí o nezávislých počítačových hrách pro server Idnes.cz.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).