Hlavní navigace

Němečtí vydavatelé kapitulovali před Googlem. Boj ale nekončí

24. 10. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Bez plnohodnotných odkazů v Googlu se můžeme dostat do velkých problémů, uznali vydavatelé. Dál se ale budou snažit, aby jim Google za úryvky obsahu platil.

Skupina asi dvou stovek německých vydavatelů zastupovaná sdružením VG Media dala Googlu svolení, aby ve výsledcích vyhledávání používal úryvky jejich textů či náhledy obrázků (tzv. snippety). 

Ustupujeme před drtivou silou, kterou Googlu dává jeho dominantní podíl na trhu, napsali vydavatelé v tiskové zprávě (PDF, v němčině). V Německu drží Google podle služby Statcouter přibližně 92% podíl na trhu vyhledávačů.

Kapitulace vydavatelů přišla poté, co Google začátkem října přestal snippety u vydavatelů z VG Media používat a začal u jejich webů ve vyhledávání zobrazovat jen titulky. 

Už po několika týdnech se ukázalo, že změna u dotčených stránek způsobila zásadní propad návštěvnosti z Googlu. Podle vydavatelů jsou důsledky až tak drtivé, že by někteří z nich mohli zbankrotovat.

Spor o platby za obsah

Spor o snippety je součástí dlouhé války části německých vydavatelů o to, aby jim Google za používání úryvků jejich obsahu ve vyhledávání platil. Požadují 11 % z hrubých příjmů, které mu díky jejich zveřejňování přitečou.

Zákon přijatý loni v srpnu jim totiž dává exkluzivní práva k jakémukoli komerčnímu využívání jejich obsahu – výjimkou jsou pouze „jednotlivá slova nebo krátké výtažky“. A o tuto definici se teď s Googlem přou. Podle vydavatelů vyhledávač používá obsah nad rámec výtažků a měl by za to platit licenční poplatek. 

Google se brání tím, že webům přináší návštěvnost a že nikoho nenutí, aby se jeho obsah ve vyhledávání ukazoval. Od vydavatelů si tak loni nechal výslovně potvrdit, že svůj obsah v jeho vyhledávání chtějí mít. 

Firmy se skřípěním zubů svolily, ale vzápětí Google napadly v antimonopolním řízení. Google nás k souhlasu v podstatě donutil, argumentují. Vzhledem k jeho dominantní pozici na trhu si nemůžeme dovolit ve vyhledávání nebýt. 

BRAND24

Google reagoval tím, že na začátku října oznámil, že u webů dotčených vydavatelů bude ve vyhledávání používat jen titulky. Přesto, že tím nakonec vydavatele donutil ke kapitulaci, firmy se podle svého vyjádření i nadále chtějí domáhat toho, aby jim za používání obsahu platil.

Otázkou tak zůstává: potvrdila se argumentace Googlu, že vydavatelům přináší neocenitelnou hodnotu v podobě návštěvnosti, nebo se naopak ukazuje, že jsou obavy z jeho dominantního postavení na trhu oprávněné?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).