Hlavní navigace

Nové ADSL: opatrná revoluce

3. 2. 2006
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 29
[Oživeno] Po týdnech netrpělivého čekání se současní i potenciální uživatelé připojení k Internetu pomocí technologie ADSL konečně dočkali. Impuls, který vzešel ze strany Českého Telecomu v podobě nové velkoobchodní nabídky, donutil ke změnám nejen ISP, které jeho služby přeprodávají, ale také ISP poskytující služby na vlastní platformě a dokonce i kabelové televize.

Tento týden se na poli vysokorychlostního připojení k Internetu odehrála bitva, která zatím nemá ani vítěze, ani poraženého. Příznivci všech tří znepřátelených táborů (Český Telecom, ČTc), ISP poskytující připojení přes zpřístupnění místní smyčky, kabelové televize) si lámou hlavu nad tím, kdo pro své zákazníky přichystal nejvýhodnější nabídku. Někteří navýšení rychlostí adorují, jiní je berou s rezervou a neodpustí si štiplavou poznámku o v některých případech směšně nízkých datových limitech či neustále se zvětšující propasti mezi rychlostmi downstreamu a upstreamu.

Nová velkoobchodní nabídka Českého Telecomu tedy není revolucí (v pravém slova smyslu), je jen prvním krokem na dlouhé cestě k přibližování standardů poskytování služeb internetového připojení v České republice ke standardům, které jsou běžné v zemích západní Evropy.

Kdo byl první?

První na velkoobchodní nabídku zareagovala společnost Czech on Line, když již 12. ledna zařadila do své nabídky produktů pod značkou Volný rychlost 512/128 kbit/s za měsíční paušál odpovídající ceně odvozené od velkoobchodních cen ČTc, které však vstoupily v platnost až tuto středu. Zdálo se, že manažeři v Czech on Line zvolili taktiku být první za každou cenu. Chtěli totiž přilákat zákazníky ještě dříve, než budou mít možnost si porovnat ceny u ostatních ISP a vybrat si pro ně opravdu tu nejvýhodnější nabídku. Jak se později ukázalo, nevydržela tlak ještě jedna společnost. Tiscali zveřejnila novou kompletní nabídku 18. ledna a 25. ledna pak následovala kompletní nabídka u Volného. O den později zveřejnil novou nabídku pro koncové uživatele platnou od 1. února, po úniku interních materiálů, i sám Český Telecom. Ostatní ISP počkali se změnami až na oficiální uvedení velkoobchodní nabídky ČTc.

Volný byl opravdu první, ale ne všichni zákazníci, kteří si novou službu objednali a podepsali smlouvu, měli možnost nové tarify ihned využívat. Do redakční pošty jsme dostali e-mail od nespokojeného zákazníka, kterému nebylo dosud, a to ani po podepsání smlouvy, umožněno službu využívat.

Dobrý den,

15. ledna můj otec objednal ADSL Volný 512kbit/s, řádně podepsal a odeslal písemnou smlouvu. Dnes musel osobně dojít na kontaktní centrum Volný, aby se mu dostalo následující odpovědi. Zdá se mi podivné, že by měl Volný takový problém řešit objednávky klientů, aby se 15 dnů nevzmohl byť na e-mailovou či SMS odpověď o stavu objednávky. Spíše mi přijde, že Volný na úkor zákazníků čeká na 1. února a záměrně zavedení připojení zdržuje, aby mohl spustit ADSL na nové bázi podle nových podmínek Českého Telecomu.

Možná se vám již dostalo podobných informací od jiných zákazníků, možná by vám stálo za to tuto otázku zpracovat.

S přáním hezkého dne a s díky za vaši práci,

Dominik Zunt http://domousov­.bloguje.cz

---------- Forwarded message ----------
From: X-X-X@volny.cz <X-X-X@volny.cz>
Date: 31.01.2006 13:56
Subject: Fwd: Omluva za zpoždění zřizování služby Volný ADSL
To: rodinna adresa

----- PŮVODNÍ ZPRÁVA -----
Od: info@volny.cz
Komu: XXX@volny.cz
Předmět: Omluva za zpoždění zřizování služby Volný ADSL
Datum: 30.1.2006 – 16:41:04

Vážený zákazníku,

jsme potěšeni, že jste si pro svůj přístup k Internetu vybral službu Volný ADSL. Díky obrovskému zájmu o připojení Volný ADSL bohužel dochází k přetížení našeho zákaznického centra, a proto i přes jeho posílení vyřizujeme příchozí smlouvy jen s maximálním nasazením všech pracovníků.

Předpokládáme, že všechny příchozí smlouvy budou zpracovány do 1. února 2006 a služba Volný ADSL Vám bude zprovozněna do 7. února 2006. Omlouváme se za způsobené zdržení během zřizování služby.

Děkujeme za pochopení

S pozdravem

-------------------------------------
Tým zákaznického centra Volný
Czech On Line, a.s.
U nákladového nádraží 8
130 00 Praha 3
Tel.: +420 2 460 00 333
Fax.: +420 2 460 00 119
http://www.volny.cz

Možná se opravdu v důsledku nové nabídky zvedl obrovský zájem o služby Volný ADSL, možná je to jen úhybný manévr společnosti Czech on Line. Protože přišla s novou nabídkou tak brzy, je nepochybné, že minimálně prvních 14 dní musela za nové zákazníky doplácet rozdíl mezi starou velkoobchodní cenou a cenou pro koncové zákazníky odvozenou od velkoobchodní nabídky platné až od 1. února. Zdá se tedy logické, že pokud o službu projevilo zájem více zákazníků, než se očekávalo, vznikl problém s doplácením. Zdržovací taktika se zdá být ze strany poskytovatele chytrým řešením. Společnost Czech on Line však takovýto konstrukt odmítá a tisková mluvčí společnosti Stanislava Beyerová přičítá problémy s objednávkami již zmiňovanému zvýšenému zájmu zákazníků o službu:

"Ke zdržení ve zpracování objednávek došlo u zhruba sedmi procent nových ADSL zákazníků.

Důvodem byla úspěšná kampaň na výhodnou nabídku připojení Volný ADSL, která způsobila nečekaný zájem a zahlcení našeho zákaznického centra. Objednávky jsme postupně zpracovávali, avšak i přes posílení zákaznického centra jsme se nevyhnuli ke konci ledna zpoždění u cca sedmi procent klientů. Zákazníkům se ještě jednou omlouváme a do budoucna se budeme snažit podobným případům předcházet."

Nakolik je toto vysvětlení uspokojivé, nechť posoudí každý čtenář sám. U společnosti Tiscali jsme podobné problémy nezaznamenali.

Telenor, Radiokomunikace a kabelové televize

Velkoobchodní nabídka Telenoru zřejmě k 1. únoru nedoznala žádných změn. Ceny služeb na platformě Telenor Networks zůstaly téměř u všech ISP, kteří tyto služby přeprodávají, totožné s cenami před 1. únorem. Pouze společnost Nextra, která spolu se zmiňovaným Telenor Networks (TN) a Contactelem nyní patří pod křídla skupiny GTS Central European Holding, snížila ceny pro nové zákazníky, sjednotila měsíční poplatky za služby nabízené na platformě TN i ČTc a pro stávající zákazníky pak v průběhu února navýší rychlosti, a to podle následující tabulky:

Porovnání původních a nových rychlostí ADSL
Původní rychlost Nová rychlost
512/128 kbit/s, 5GB (512/128 kbit, 5GB) 2048/256 kbit/s
1024/256 kbit/s, 10 GB (1024/256 kbit, 10GB) 3072/256 kbit/s, 10 GB
2048/256 kbit/s, 20 GB (2048/256 kbit, 20GB) 4096/384 kbit/s
4096/384 kbit/s, 40 GB (4096/384 kbit, 40GB) beze změny

Popisované navýšení by se mělo týkat jak služeb na platformě Českého Telecomu, tak na platformě Telenor Networks. V současné době je v testování rychlost 6144 kbit/s, na kterou by mohli migrovat stávající zákazníci s rychlostí 4096/384 kbit/s na platformě TN. Kdy však k tomuto kroku Nextra přistoupí, není bohužel jasné. Vše záleží na výsledcích z testovacího provozu. Zvyšování rychlosti pro stávající zákazníky při zachování měsíčních poplatků ve stejné výši je jistě pozitivní, avšak někteří zákazníci upozorňují na to, že rychlost se sice zvýší, ale měsíční datový limit zůstane zachován. Proto se Nextra rozhodla umožnit migraci mezi tarifem FUN 1M, jehož rychlost se zvýší sice na 3072/256 kbit/s, ale datový limit bude 10 GB, a tarifem FUN 2M, u něhož je měsíční datový limit o 10 GB vyšší, bez nutnosti podepsání nové smlouvy a samozřejmě za ceny měsíčního paušálu platné od 1. února. Tato migrace bude ošetřena pouze dodatkem ke smlouvě, a proto nebude mít vliv na délku trvání smlouvy. Informaci o této možnosti nám poskytli pracovníci infolinky.

7. února 2006, doplnění: Jak nám sdělil Marketing & PR Manager Nextry Lukáš Rampas, tato informace je nepravdivá. Přechod mezi tarify bude mít za následek prodloužení smluvního závazku.

Radiokomunikace představily nové služby Bluetone Premium s agregací 1:20 a bez datových limitů. Změny se projeví zejména v navýšení rychlostí a snížení měsíčních paušálů. Pokud se Radiokomunikacím podaří v brzké době zvýšit pokrytí, které je v současné době u služeb na bázi zpřístupnění místní smyčky menší než 20 procent, je velmi pravděpodobné, že si tyto služby získají značnou oblibu. Již v dnes Radiokomunikace těží hlavně z toho, že mají v portfoliu služeb i přístup k Internetu prostřednictvím bezdrátové technologie standardu WiFi, což jim umožňuje nabízet své služby i v lokalitách, kde není dostupné ADSL připojení.

UPC navýšilo rychlosti pouze u rychlejších tarifů. Podle tiskového mluvčího Františka Maliny jsou současné změny pouze prvním krokem k ještě větším změnám. UPC totiž ještě v prvním čtvrtletí letošního roku uvažuje o úpravách zbylých tarifů, kterých se změny platné od 1. února zatím nedotkly. Úplně novou službou je upload booster, umožňující za měsíční poplatek 150 korun, resp. 350 korun, jednorázově navýšit rychlost upstreamu a měsíční datový limit.

Chello + upload booster
Název Upload celkem [kbit/s] Data navíc Celkem FUP Příplatek Konečná cena
light (light) 256 2 GB 12 GB 150 Kč 929 Kč
classic (classic) 768 4 GB 34 GB 150 Kč 1374 Kč
plus (plus) 1536 8 GB 58 GB 150 Kč 1828 Kč
professional (professional) 2048 16 GB 116 GB 350 Kč 4903 Kč

Přestože se jedná o zajímavou službu, podle mého názoru by však měly být vyšší hodnoty upstreamu samozřejmostí a v ceně měsíčního paušálu. Vždyť vyšší hodnoty upstreamu jsou jednou z možností, jak bojovat se současnou konkurencí ze strany ADSL připojení. Mluvčí UPC František Malina však situaci vidí jinak:

BRAND24

„Naprostá většina našich zákazníků byla až dosud spokojena i s dřívějšími rychlostmi a FUP. I když je nové – bezplatné – navýšení obou parametrů pro ně samozřejmě velmi vítané, většina je možná ani plně nevyužije. Avšak chtěli jsme nabídnout alternativu všem, kteří by chtěli o hodně více. Tam už však musíme promítnout náklady spojené s příslušným upgrade.“

Karneval Media (Karneval Media) již delší dobu testuje nové rychlosti tarifů Turbo. Někteří zákazníci mohli zaznamenat rychlosti až u hranice 30 Mbit/s. Takové rychlosti však nové tarify Turbo nedosáhnou, reálně bude nejvyšší rychlost na hranici 10 Mbit/s. Podle produktového manažera Tomáše Kordíka jsou nyní rychlosti navyšovány různým skupinám zákazníků. Ve většině případů zákazníci zůstávají na vyšších rychlostech a k finální změně dojde po oznámení nových tarifů, které je očekáváno ještě v průběhu února. Uživatelé se mohou těšit v některých případech na navýšení rychlosti až o 200 procent. Nějaké razantnější změny v cenové politice u FUP však očekávat nelze.

Dejte pozor:
Kromě vyšších rychlostí si pro vás ISP ve svých nových cenících tradičně připravili i nepřeberné množství marketingových triků v podobě různých akčních zvýhodnění, která jsou však většinou podmíněny délkou trvání smlouvy. Proto na první pohled nejlevnější služba nemusí být v konečném důsledku tou nejvýhodnější.

Jaké připojení k Internetu používáte?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).