Vybudované firemní a komunitní stránky s množstvím fanoušků jsou od konce loňského roku pro marketingové účely využitelné bez placení pouze v omezené míře. Zatímco ještě před prosincem 2013 se příspěvky podle studie social@Ogilvy ukazovaly zhruba 16 % fanoušků, v únoru 2014 jde o 6 % u průměrné stránky a 2% u stránek větších, přesahujících pět set tisíc fanoušků.
Má být ale ještě hůř. Podle studie totiž Facebook marketingové aktivity prostřednictvím stránek postupně plně zpoplatní. „Zdroje z Facebooku komunitním manažerům neoficiálně radí, aby v dohledné budoucnosti očekávali snížení organického dosahu na nulu,“ uvádí agentura.
Roky budování stránek a investic firem do získávání fanoušků tak Facebook využije plně ve vlastní prospěch a firmy budou muset Facebook převést do placeného marketingu. Zásadní změnou bude to, že příspěvky stránky se neukážou organicky uživateli, pokud příspěvek nebude mít dostatečný počet líbí od jeho přátel.
Aby příspěvek nutné líbí získal, bude nejprve nutné zaplatit. Facebook další organické šíření nabídne jako „bonus“. Příspěvek prostě bez prvotního zaplacení nebude mít podstatnou šanci k přirozenému šíření.
Podstatnější význam tak získá sociální web a využití fanoušků (ale i ne-fanoušků) k šíření (sdílení) obsahu z webových stránek a samozřejmě bude významnější i nejpodstatnější slovíčko aktuální doby: engagement – zapojení. Včetně ještě důležitějších možností využít sociální prvky a mechanismy v reklamě (včetně remarketingu/retargetingu a dalších forem) a stále nekončící podstaty sociální komunikace v podobě obsahového marketingu postaveného na vnímání (a využívání) aktuálního dění.
Přesun k placenému marketingu
Pro značky přicházející změny znamenají nutnost najít odpovídající využití rozpočtu, ale hlavně konec zaplavování fanoušků obsahem v očekávání vyššího zásahu i zapojení do vznikajících konverzací, a tím zajištěného dalšího šíření. Firmy budou muset ještě více hledat kvalitní obsah a publikovat na facebookových stránkách méně, zejména s ohledem na omezený marketingový rozpočet.
Vedlejším efektem bude rychlejší konec záplavy stránek s obrovským počtem fanoušků, založených pouze na zveřejňovaní hromadně kradeného obsahu ve stylu „zábavné obrázky a videa, které každý BFU lajkuje a sdílí jako šílený“. Obsah z těchto stránek se už k fanouškům nedostane bez zaplacení a vznikající „soutěž“ o to, kdo více zaplatí za prvotní zviditelnění, požene ceny nahoru.
Co se nezmění, je nutné přizpůsobení firem tomu, že lidé vyžadují zákaznickou podporu na sociálních sítích, tedy druhý nejpodstatnější důvod existence firemních stránek na Facebooku. Zákazníci budou nadále používat firemní stránky v okamžiku, kdy se budou potřebovat na něco zeptat, ale hlavně v okamžiku, kdy si budou chtít postěžovat. A v takovýchto okamžicích očekávají, že od firem dostanou odpověď, bez nutnosti volat na zákaznické linky či používat e-maily.
Zdroj: Facebook Zero: Considering Life After the Demise of Organic Reach