Hlavní navigace

Pavel Doležal: dvě falešné sexy Češky rozparádily brazilský Twitter

19. 4. 2012
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz
Do červené pohovky NetClubu vedle Miloše Čermáka usedl tentokrát Pavel Doležal, který stál u začátků portálu Atlas.cz a později spoluzakládal společnost Ataxo. Hovořilo se hlavně o internetových aktivitách, které rozjíždí v daleké Brazílii.

Jak často jezdíte do Brazílie?

V principu jednou za měsíc či za dva měsíce. Michal Heřman, který se o naše aktivity v Brazílii nyní stará, tam jezdí více než já.

Kdy jste tam byl naposledy?

Před Vánoci.

Pracují pro vás Brazilci?

Máme partnera Američana, který se oženil s Belgičankou bydlící v Brazílii. Předtím dělal internetový marketing pro malý server Shopzilla.com, což je cenový porovnávač jako u nás Zboží.cz nebo Heureka.cz, ale stokrát větší. Bydlí v Porto Alegre, což je takové evropské město na jihu Brazílie, kde většina lidí jsou první nebo druhá generace přistěhovalců z Evropy.

Jezdili jsme do Brazílie přednášet na konference a na jedné z nich jsme se seznámili právě s Jasonem, který má úžasné zkušenosti v arbitrování search trafficu. Bavili jsme se spolu a zjistili jsme, že toho umí ještě o řád více než my. Náš hlavní člověk přes SEO se jmenuje Favio Bretschneider a je to brazilský Němec. Pak pro nás samozřejmě pracuje také pár Brazilců. Celkem pro nás v Brazílii pracuje šest lidí.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Co vás vedlo k vstupu na brazilský trh?

Když jsem pracoval ještě v Atlasu, tak jsme zkoušeli expanzi na Ukrajinu. Tam se nám osvědčilo, že velký trh je dobrý, ale ještě by tam měli být lidé, kteří jsou připojeni k Internetu a chtějí za něco platit. V Ataxu jsme také chtěli vstoupit na větší trh, který by byl blízko Česka. Báli jsme se vstoupit do Německa, a tak jsme si vybrali Polsko.

Když jsme Ataxo prodali, tak jsme chtěli vyzkoušet velký, ale rozvíjející se trh. V úvahu připadala Jižní Afrika, Vietnam, Indonésie, Turecko nebo Brazílie. Dívali jsme se na velikost a potenciál trhu. Jak je v daných zemích rozvinutý broadband. Jakou mají adopci sociálních médií. V té době byl nejpoužívanější Twitter per capita v Holandsku, následovaný Brazílií a až na třetím místě byly Spojené státy.

Pavel Doležal  strávil 2 roky v Belgii, kde se podílel na přípravě a průběhu mezinárodního festivalu umění Europalia. Jako Chief Product Manager portálu Altas.cz byl zodpovědný za rozvoj produktu v České republice, na Slovensku a Ukrajině. Je bývalým majitelem společnosti Ataxo. Je spoluzakladatelem investiční skupiny Twareg.

V Brazílii mají zajímavé rozdělení společnosti do několika tříd: A, B, C, D, E. A je v podstatě horních deset tisíc, B jsou bohatí lidé, C je vyšší střední třída a D je aspirující střední třída. Nejrychleji rostoucí skupinou je C a D, která mají prostředky a jsou ochotny utrácet. Právě to byl jeden z důvodů, proč jsme se nakonec rozhodli pro Brazílii. Když jsme začali do Brazílie jezdit, tak nás velmi překvapilo, jak Brazilci, na rozdíl například od Poláků, mají rádi cizince.  

Brazílie má necelých 200 milionů obyvatel. Kolik z nich je na Internetu?

Přesně se to neví. Ale odhaduje se, že na Internetu je asi 60 až 80 milionů Brazilců. Je tam tedy neskutečný potenciál růstu. Většina lidí se k Internetu připojuje z kaváren. Je tam nyní podobná situace jako v Česku v devadesátých letech. Pouze v Sao Paulu, Riu a Porto Alegre se lidé připojují z domova nebo ze školy. Brazílie má ale národní broadbandový plán, který předpokládá, že do pěti let by 60 procent lidí mělo mít vysokorychlostní připojení k Internetu.

Jaké jsou oblíbené webové stránky Brazilců?

Trhu dominuje Google. V Brazílii se stala věc, která se v Česku nikomu nepodařila, a to, že velké televizní společnosti a mobilní operátoři mají velké a hodně navštěvované portály. Oblíbený je také Twitter, hodně Facebook, obecně sociální média. Brazilci také rádi hledají slevy. V Brazílii používají skoro všichni na mobilních telefonech funkci Push to talk, protože za to neplatí.

Poláci neradi platí a Brazilci jsou takoví Poláci Jižní Ameriky. V Brazílii je v přepočtu na jednoho obyvatele obdobný počet slevových serverů. Brazílie má přes dva tisíce slevových serverů, které se sice neustále obměňují, ale to číslo zůstává už rok v podstatě konstantní.

Víte mimochodem, jaký je největší český Twitter účet? Jsou to dvě holky a jejich účet se jmenuje Tchecas. Tcheca je v portugalštině hodně familiérní výraz pro dámské přirození. Minulý rok to v Brazílii byla ohromná senzace, byly i hostem karnevalu. Ve skutečnosti to ale nejsou Češky. Jedna z nich je Slovenka a druhá, pokud se nemýlím, Angličanka. Celé to byla bravurně zvládnutá PR kampaň na jedno místní pivo. Byly pak dokonce na obálce Playboy magazínu. Udělaly Čechům v Brazílii úžasnou reklamu.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Už při první návštěvě Brazílie vás napadlo, že se zaměříte na projekty související se slevovými servery?

Vůbec ne. Nejdříve jsme si s Jasonem řekli, že budeme dělat arbitrování search trafficu a lead generation marketing, ale v té době na to nebyl brazilský trh ještě připravený. Nikdo nechtěl kupovat lead geny. Tak jsme se vrhli na porovnávač zboží. Mimochodem vývoj máme kompletně v Čechách.

Je to proto, že Češi jsou lepší nebo levnější?

Obojí. Trh porovnávačů zboží je v Brazílii velmi vyspělý. Je tam několik velkých hráčů. Největší je Buscapé, která patří do stejné skupiny jako Netdirect. Buscapé má API. Řekli jsme si tedy, že vezmeme API a budeme dělat jenom traffic a nebudeme se snažit o nějaké obchody. Když jsme to rozjeli, tak nám po třech dnes volalo Buscapé, abychom to zastavili s tím, že používáme jejich API a že ho používáme hodně. To jsme si nakonec nějak vyřešili. Buscapé si ale bralo 50 procent provizi. Navíc nám Google pozastavil kampaně, protože jsme podle něj nepřidávali hodnotu.

To nás vedlo k tomu, že jsme začali hledat jiného partnera, který by nám dával data, což se nám po několika měsících podařilo a současně jsme přestěhovali všechny naše Google účty do Čech. Je to krok, z kterého jsme naprosto nadšení. Česká podpora na Google je nejlepší na celém světě. Mezitím se začal hodně rozvíjet v Brazílii trh slevových serverů. Diskutovali jsme s provozovateli agregátorů na českém trhu, viděli jsme, jak získávají návštěvnost.

Zaujal nás jeden článek na TechCrunch, který říkal, že je to poprvé v historii Internetu, kdy lidé začali na webu hledat lokální věci, koupí si je na Internetu a jdou je konzumovat offline. Chtěli jsme tuto změnu v chování lidí sledovat a nějakým způsobem na tom participovat. Loni v létě jsme spustili server s názvem Ofertas Resumidas a za tři měsíce jsme získali 400 tisíc registrovaných uživatelů.

Podílí se na tomto projektu také Jason?

Ano, Jason má podíl ve všech našich projektech v Brazílii. Provozujeme stále zmiňovaný srovnávač zboží, máme Ofertas Resumidas, který obrovským způsobem rostl. Ze začátku jsme se u Ofertas Resumidas zaměřili na akvizici uživatelů, chtěli jsme jich získat velké množství a rozvíjet službu díky prostředkům od investorů. Měli jsme domluvené velmi zajímavé druhé kolo financování. 


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Do toho ale přišel v srpnu pád NASDAQu o 25 procent ze dne na den. Nevědělo se, jestli zachráníme Řecko nebo ne. Peníze sice byly připravené, všichni měli zájem, ale nikdo nakonec nedorazil. Všichni to oddalovali. Měli jsme několik amerických investorů, české, ale i brazilské. Teprve loni v létě jsem si uvědomil, jak je dnes svět propojený.

V Brazílii ekonomika jede, ale v určitém okamžiku brazilští investoři řekli: „musíme počkat, co udělá NASDAQ, protože část našich investorů jsou americké fondy kótované na NASDAQu a ty zase mají investice v Řecku.“ Nikdy mě nenapadlo, že trh velikosti Brazílie může být držen v zajetí zemí, jako je Řecko.

Když jednání o investici trvala už třetí měsíc, tak jsme museli něco udělat, aby nám nedošla hotovost. Tak jsme v listopadu přešli od modelu, který klade důraz na akvizici uživatelů na klasický arbitrážní model per session. Museli jsme nastavit úplně nové kampaně a začít hodně A/B testování.  Pokud to dobře dopadne, tak bychom tento nebo příští měsíc měli být provozně v zisku.

Kolik jste do toho dali peněz?

S mým společníkem něco přes půl milionu euro z vlastních peněz. Plus tam byly ještě nějaké prostředky od rodiny a přátel. Celkově se pohybujeme okolo částky 1,3 milionu euro.

Co se v Brazílii nejvíce na slevových serverech prodává? Je to podobné jako v Česku: restaurace, masáže a ubytování?

Jak se rozvíjí vrstva mladých lidí, kteří mají peníze, tak se na slevových serverech za poslední půlrok rozjely wellness pobyty a samozřejmě tradičně oblíbené je jídlo.

Firma, která zastřešuje vaše projekty, je brazilská? Platíte daně v Brazílii?

Máme holandský holding, ve kterém jsou jak české, tak brazilské firmy. V Brazílii se platit daně příliš nedoporučuje, protože jsou v Brazílii místa, kde kdyby chtěl člověk platit všechny daně, tak zaplatí 150 procent.  Založit společnost v Brazílii trvá 12 a více měsíců. Nám se to podařilo za „pouhých“ devět měsíců.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Jaký máte s brazilskými projekty plány do budoucna?

Držíme se původního plánu, že chceme dělat v Brazílii a okolních trzích lead generation marketing firmu. Dnes už firmy v Brazílii na leady slyší. Děláme například leady pro Dell. Rozvinuly jsme také čtyři porovnávače (webhosting, úvěry a pojišťovnictví, kreditní karty a mobily), kde zkoušíme arbitrovat traffic.

Jen 30 procent Brazilců používá klasickou kreditní kartu. 70 procent Brazilců používá zvláštní typ karty, která funguje podobně jako u nás stravenky. Po zaplacení je částka strhávána nikoliv z účtu člověka, kterému karta patří, ale z účtu jeho zaměstnavatele. Ta firma potom částku následně strhává zaměstnanci. Vysvětluji si to tak, že Brazilci jako jednotlivci nebyli pro banky dostatečně důvěryhodní a proto banky chtěly pracovat raději s firmami.

Je to tak, že v Brazílii stále není dominantní sociální sítí Facebook?

Ještě předloni na české konferenci o sociálních médiích, tu byli Brazilci z Fox Media, kteří ukazovali statistiky a říkali jak malý má Facebook ve srovnání se sociální sítí Orkut v Brazílii podíl. Bylo to někdy v říjnu a po Vánocích začal Facebook růst a z 5 milionů se dostal na 50 milionů uživatelů a v počtu uživatelů tak nechal Orkut za sebou.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Proč Orkut začal ztrácet na úkor Facebooku?

Orkut se už skoro sedm let nevyvíjí. Google se na to vykašlal, udělal to znovu a lépe s Google plus a úplně se mu to zatím nepovedlo. Na Facebooku jsou například lepší hry. Na Orkutu jsou hry, které jsou v podstatě kopiemi úspěšných her na Facebooku. V momentě, kdy Facebook otevřel v Brazílii své zastoupení a vývojáři začali překlápět hry do portugalštiny, Facebook okamžitě nabíral ohromné množství nových uživatelů. Dříve se říkalo, že Facebook používá vyšší třída, pak se ale stalo „být na Facebooku“ módou pro všechny. 

BRAND24

Zvažujete vstup i na některý z jiných jihoamerických trhů?

V tuto chvíli je asi nejzajímavější Argentina, která je sice poměrně malá, ale velmi silná kapitálově. Svou velikostí je také zajímavé Mexico, ale penetrace e-komerce služeb je tam velmi malá. Máme vytipované ještě další dva menší trhy.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Autor je novinář a publicista, přispěvující do řady českých médií. V současné době působí mj. jako moderátor NetClubu, diskusí s osobnostmi českého Internetu.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).