Hlavní navigace

Přicházejí: aukce s platbou za příhoz, letadlo či spíše loterie?

19. 5. 2009
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Do Česka se pomalu přesouvá další stálice Internetu zaměřená na zinkasování lidí toužících po supervýhodném nákupu. Že vám nedává smysl platit za příhoz v aukci? O aukci nejde, jde o hru a o to, jak z účastníků dostat peníze na to, aby bylo možné vydražit iPhone za 600 Kč. Hra, výhodný nákup, letadlo nebo loterie? Či od každého trochu?

První sondy se objevily v loňském roce, spíše amatérsky postavené a bez patřičné propagace, letos se na českém Internetu objevují stále důrazněji, již hezky vyvedené a se zázemím. Řeč je o aukcích s platbou za příhoz. Že vám u aukcí nedává smysl platit za příhoz, když nevíte, zda věc vydražíte? V tom je právě ten vtip: tento mechanismus není ani tak aukcí, jako spíše něčím mezi hrou a loterií.

Něco málo z historie herních aukcí

Mechanismů existuje celá řada, jejich spojnicí je myšlenka zpoplatnit účast v takové aukci. Možná si pamatuje ty staré taháky z časopisů před několika lety: pošlete SMS a pokud budete stý zasilatel SMS zprávy, vyhráváte MP3 přehrávač. Ekonomika celé věci byla jednoduchá: SMS stála něco jako 79 Kč, po všech srážkách zbylo dost na zaplacení MP3 přehrávače i reklamy, zejména v případě, když se z jednoho inzerátu hra otočila vícekrát. A hra dávala smysl i na druhou stranu: řada uživatelů tehdy z neznalosti používala mobilní telefon svého zaměstnavatele a mnozí z nich si tím tehdy také zadělali na problém.

Model vyhodnocení aukce prošel řadou úprav, především proto, že na provozovatele podobných her si došláplo ministerstvo financí s jednoduchou otázkou: „Kde máte loterijní povolení?“ Na ni měl jednoduchou odpověď málokdo, takové povolení znamená stamilionové základní jmění a to si nemohl dovolit každý. Postupně tyto aukce upadly do zapomnění také proto, že promovat je přes časopisy se časem ukázalo jako málo výnosné i v případě, že se reklama v časopisu platila podílem z výnosu takové aplikace: lidé už začali být otrlejší a nenechali se na podobné hrátky nachytat.

Poznámka: slovíčko „aukce“ se používá důsledně zejména proto, že lépe podstatu věci vystihující slovíčko „hra“ je už nepříjemně blízko jinému slovíčku „loterie“ – a loterii smí provozovat jen držitel patřičného oprávnění i kapitálu.

Aukce s platbou za příhoz na webu

Web přináší pro podobné hry efektivnější obchodní model. Aukce s platbou za příhoz nemají vlastně nic společného s aukcemi jako Aukro nebo eBay, je to jen přetvářka, ačkoliv z hlediska uživatele vlastně nepodstatná – je vedena spíše směrem k regulátorovi loterijního trhu.

Aukce funguje jednoduše: provozovatel vystaví nějaké atraktivní zboží za cenu „od koruny“ a začíná se dražit. Přihodit může kdokoliv, příhoz zvýší cenu zboží o fixní cenu a vítězem se stává poslední přihazující.

Hlavní vtip je v tom, že se platí peníze za každý příhoz. A to nijak malé, většinou kolem desetikoruny, nezřídka více. A peníze se nevrací ani v případě, že předmět nevydražíte. Platíte za příhoz. A pak za vydražený předmět.

Supervyhodne.cz - vydražený iPhone

Ukažme si to na příkladu Supervýhodně a jeho aukce Apple iPhone 3G. Ten byl vydražen za 647 Kč, což je něco kolem dvacetiny jeho běžné ceny jako nového zařízení. Aukční ceny se dosahuje přihazováním po 13ti haléřích, přičemž jeden příhoz stojí dle platební metody mezi 10 až 15 Kč. Snadno spočteme, že aukce se muselo účastnit téměř 5000 hráčů, kteří (když uvážíme průměrnou cenu příhozu 11 Kč) na aukci vydali přes 54 000 Kč. To po odečtení ceny za nákup iPhone a přičtení těch půlsedma stokorun za jeho prodej dává hezkých alespoň 40 000 Kč čistého zisku provozovateli. Na den práce to není špatný výsledek – slovy Jiřího Paroubka, kdo z vás to má? Tak jednoduché to ale také není, řada příhozů je zdarma, protože server rozdá za doporučení nového člena deset příhozů zdarma, řada příhozů je tedy realizována právě těmi příhozy zdarma. Příhozy zdarma dnes aukční servery používají jako velký tahák návštěvnosti.

Supervyhodne.cz - draží se

Na obrázku je vidět dražený předmět, momentálně nejvyšší přihazující i čas, který zbývá do konce možnosti přebít příhoz. Přihodíte stiskem jediného tlačítka nebo jedinou SMS. Televize za dvacku, neberte to… (zdroj: Supervyhodne.cz)

České aukce s platbou za příhoz

Podobných aukcí na českém Internetu je celá řada, většina z nich se zjevně zhlédla v pramáti těchto all-pay aukcí Swoopo. Ta vznikla v září 2005, zaměřuje se na USA, Německo, Británii a Španělsko a za rok 2008 vydělala více jak 20 milionů Euro a notnou dávku kritiky v médiích. Do této doby zůstalo podstatných těch 20 milionů, britský regulátor loterií se věcí nakonec nezabýval.

Swoopo

Pramáti všech aukcí s platbou za přihození, Swoopo

V Česku se na přelomu roku vyrojila celá řada takovýchto profesionálně pojatých aukcí. Kromě SuperBidu, který v současné době nic k prodeji nenabízí, ostatní tři poskytovatelé vesele draží.

České aukce s platbou za příhoz
Projekt Firma Doména registrována V provozu
SuperBid.cz Gillianere s.r.o. 11/2008 Spíše nefunguje
Cosmito.cz Crativo Technologies s.r.o. 10/2008 11/2008
Supervyhodne.cz Euro Auctions s.r.o. 1/2009 4/2009
Prihodsi.cz PRIMEDIA s.r.o. 8/2008 2/2009

Přehled českých aukcí s platbou za příhoz, stav ke květnu 2009.

Aukce přitom používají velmi podobný systém dražby, které se osvědčil už v cizině: minimální zahajovací cena aukce (zpravidla od koruny), nízký příhoz (cca 10 haléřů), vysoká cena za přihození (kolem 10 Kč) a vítězí ten, jehož příhoz není přebit. Aby se aukce zatraktivnila a zdynamizovala, doba pro příhoz se postupně zkracuje – z pěti minut až na patnáct vteřin. To tedy znamená, že na rozdíl od běžných aukcí není finálně určený termín konce aukce, ale aukce probíhá, dokud je někdo ochoten ve zkracujícím se časovém limitu přihazovat. To dělá aukci zajímavější, dynamičtější a vzhledem k platbě za příhoz i atraktivnější pro provozovatele.

Marketing aukcí je jak formou inzerce (oblíbené jsou servery Centra nabízející momentálně velké slevy a Facebook), tak formou osobních doporučení, za které dostávají uživatelé příhozy zdarma. Lidé z Přihoďsi o propagaci své služby říkají: Pro propagaci se využívají, snad kromě televizní reklamy, všechny ostatní dostupná média (Internet, tištěná reklama, rádio). Mediální plán je zastřešen PR agenturou.

Přihodsi.cz - homepage

Radek Holomka ze společnosti Euro Auctions, provozovatele SuperVýhodně.cz o svém systému říká: Stránky Supervyhodne.cz jsme odstartovali začátkem dubna. Zájem byl okamžitý, a mnohem větší, než jsme čekali, zejména díky masivní reklamní kampani na několika webech patřících pod Centrum.cz a rovněž na ICQ. Zhruba po týdnu se nám zhroutil databázový server a 14 dní jsme museli pracovat na optimalizaci serveru i aplikace. V současné době se počet zaregistrovaných uživatelů pohybuje v řádech desetitisíců. Trend v počtu uživatelů i návštěv je zcela jistě velice pozitivní. Předpokládáme, že každý, kdo vydraží cokoliv z naší nabídky za tak zajímavé ceny, se rád pochlubí mnoha lidem ze svého okolí a naláká je tak k nám.

Supervýhodně.cz - homepage

David Zmrzlý z Creativo Technologies, provozovatele Cosmito.cz, spoléhá jen na online inzerci. Cosmito denně draží 5–10 předmětů a měsíčně má přes 100 000 unikátních návštěv, přičemž trend růstu návštěvnosti je prudce rostoucí. Chystáme se navyšovat počet aukcí a zařazovat více atraktivního zboží, říká o plánech do budoucna Zmrzlý.

Cosmito.cz - homepage

Hra, loterie nebo aukce

Hlavní otázkou pro zářnou budoucnost aukcí s platbou za příhoz bude skutečnost, jak se na ně bude tvářit regulátor loterijního trhu. Ten totiž již v minulosti podobné „soutěže“ vyhodnotil jako loterie, rozdal za ně pokuty a spolu s poklesem výnosnosti modelu Premium SMS soutěží je poslal do výslužby.

Například model každá n-tá SMS vyhrává je podle výkladu ministerstva financí loterií, protože soutěžící předem nemůže tušit, jestli bude n-tý nebo ne – stejně, jako v loterii nemůže dopředu tušit, jaké číslo padne. Pokud je model postaven na náhodě, je loterií se vším všudy, včetně požadavku loterijní licence.

V tomto případě je model postaven na posledním příhozu. Jelikož ale není stanoven pevný čas, do kterého lze poslední a nejvyšší příhoz učinit a zároveň nemůže přihazující ovlivnit, zda nepřihodí i někdo jiný, lze přijmout i takový výklad, že základním pilířem takovéto hry je náhoda, což ve spojení s výhrou v podobě výrazně zlevněného nákupu draženého zboží celou záležitost přesouvá do roviny loterie.

BRAND24

Definitivní rozhřešení na toto téma může ovšem dát jen a pouze ministerstvo financí, které má tu nepříjemnou vlastnost, že svůj názor vytváří v zarážejícím souladu s připravenosti vedoucích loterijních společností vkročit na ten který trh. Nepříjemné zde je, že názor platí i zpětně – pokud bude aukce s platbou za příhoz shledána ve skutečnosti loterií, mohou padat zpětně tučné pokuty za neoprávněně provozovanou loterii. Takže určitá opatrnost – nebo čistě založené eseročko se základním kapitálem – je na místě.

Odhlédnuto od tohoto problému to vypadá, že aukce s platbou za příhoz v Česku čeká růžová budoucnost. Češi jsou národ hravý a než další hra nápadně připomínající letadlo probublá vrstvami české internetové společnosti, bude to nějakou chvíli trvat.

Co podle vás nejspíše jsou aukce s platbou za příhoz?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).