Hlavní navigace

Proč Aukro chce koupit firmu NetDirect

10. 3. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Na trhu se šušká, že Aukro krouží kolem NetDirectu se záluskem na nákup. Oba hráči jsou jedničky na vlastním trhu a čím dál tím více spolupracují v různých rovinách. Chystá se v pozadí „e-commerce“ akvizice roku 2011?

To, že společnost Netdirect s.r.o. je jednou z největších společností na trhu výrobců e-shopů není asi potřeba zdůrazňovat. Jedná se o kvalitní řešení, kde zákazník nemusí mít o výsledku žádných vážných pochyb. Trh, na kterém NetDirect operuje, je však silně přesycen, a proto zde panuje silný tlak na nabídku a obsah služeb s vyšší přidanou hodnotou.

Naopak Aukro s.r.o. je jedničkou na trhu aukčních systémů s obrovským potenciálem na retailové úrovni. Nabídka obsahuje ideální obchodní nástroje, zejména pro startující obchodníky, kteří ke svému začátku nepotřebují téměř žádné vstupní investice – stačí pouze nasednout na hotovou aukční galerii a vystavovat vlastní zboží. Nicméně Aukro zde končí. Pokud je obchodník úspěšný musí z dlouhodobé perspektivy založit vlastní stránky a provozovat obchod serióznějším způsobem. Obchodník proto z velké míry od Aukra odchází. A to je problém. Ve spojení s dodavatelem e-shopů by Aukro dokázalo obchodníka do jisté míry udržet.

Proč odkup NetDirectu

Například eshop Barvič a Novotný je postavený na bázi řešení FastCentrik společnosti NetDirect

Například e-shop Barvič a Novotný je postavený na bázi řešení FastCentrik společnosti NetDirect

Přesvědčit obchodníka o koupi sofistikovaného e-shopu není vůbec lehká záležitost. Často k tomu musí obchodník dospět sám a nejlepší cesta je, pokud si takovou spolupráci dodavatel e-shopu vybuduje od rané existence samotného e-shopu. Počet obchodníků, kteří chtějí začít s nulovými náklady je bezpočet. A Aukro je pro takové obchodníky magnet – nabídkou je velká základna kupujících a to se počítá. Aukro tak může být pro NetDirect obrovskou líhní nových a úspěšných obchodníků, kteří v budoucnu budou chtít přesedlat na jiné řešení.

Je zřejmé, že ze vzájemné spolupráce by dokázaly profitovat obě společnosti. Aukro by dokázalo nabídnout úspěšným obchodníkům synergické produkty v podobě kvalitnějšího e-shop řešení u NetDirect, kterým mohou přestávat vyhovovat standardní Aukro nástroje. Naopak NetDirect by získal pro své zákazníky obrovskou nákupní poptávku. Na Internetu již dnes lze cítit silnou provázanost těchto dvou společností, zejména v obchodních rovinách a v oblasti platebních služeb. A je bezpochyby, že jednička musí spolupracovat s jedničkou. Otázkou zůstává, kdy a do jaké míry si oba rivalové uvědomí tyto skutečnosti do konečných důsledků, aby plně využili vzájemný potenciál.

Kdo je NetDirect

  • Majitelé: Jan Svoboda (37%), Jan Bartoš (27%), Daniel Gustin (13%), Tomáš Fikar (10%), Jiří Hlavenka (13%)
  • Počet zaměstnanců: cca 70
  • Obrat za finanční rok 2009/10 – 55,2 milionů Kč, rok před tím 47,5 mil. Kč
  • Zisk za finanční rok 2009/10 – 4,7 milionů Kč před zdaněním
  • údaje platné k 6/2010, zdroj: audit společnosti.

Obchodník v ohrožení?

Případná spolupráce má mimo pozitivních dopadů pro obě strany také velké stinné oblasti. Spojením velkých subjektů vzniká super řešení, které většinou není tvárné a ve kterém zákazník může ztratit pocit, že je pro někoho vůbec zákazníkem – to je samozřejmě obecný problém.

BRAND24

Obchodníkům případná spolupráce přinese však zásadní problém – větší střet nabídky s konkurencí a výrazný tlak na nižší ceny. I případná diskriminace obchodníka není nereálná. Obchodník se tak dostává do nechtěného stavu, ve kterém mu budou vnucovány pravidla hry, které nemusí podporovat jeho obchodní aktivitu. Jak na to obchodníci zareagují? Budou hledat uspokojení u konkurenčních projektů? Možná. Jisté však zůstává. Konkurence bude mít příležitost.

O tom, zda Aukro nakonec NetDirect opravdu koupí, ještě stále není finálně rozhodnuto, jednání probíhají a účastníci odmítají jejich průběh komentovat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je CEO firmy GoPay.cz zabývající se online platebními mechanismy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).