Hlavní navigace

Proč dát přednost placeným emailovým službám

27. 11. 2003
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Seriál, který jsme na Lupě věnovali freemailům, pomalu končí. Přichází tedy ta správná chvíle pro srovnání freemailových služeb s placenými emailovými službami. Na konkrétním příkladu uvidíme proč a v jakých případech upřednostnit placenou emailovou službu před freemaily.

Emailové služby bychom mohli rozdělit do čtyř základních skupin:

  1. freemaily
  2. emaily nabízené ISP s přístupem na internet (tedy nikoliv freemail služby ISP)
  3. firemní emaily
  4. placené (komerční) emaily

O freemailech, tedy emailových službách zdarma, již bylo řečeno mnohé, a pokud bychom měli rekapitulovat jejich hlavní nevýhody, pak jde především o nereprezentativní adresu, menší spolehlivost, užší spektrum služeb a obtěžování reklamou.

Tyto nevýhody s větší či menší účinností eliminují zbývající tři skupiny služeb. Emaily ISP nabízejí většinou méně „profláknutou“ adresu a neobtěžují příliš reklamou, na druhou stranu rovněž nenabízejí nadstandardní služby a jejich spolehlivost bývá lepší zpravidla jen proto, že mívají méně klientů než velké freemaily.

Firemní emaily se pro soukromou poštu vždy nehodí. Přístup do nich bývá přes internet složitější, někdy nabízejí jen webové rozhraní – vše záleží na bezpečnostní politice velkých firem, kterou jako koncový uživatel příliš neovlivníte. I mnohé menší firmy email služby nakupují od poskytovatelů aplikačního řešení – od firem na poskytování takové služby specializovaných. U nás to bývají pohříchu především ISP, jejichž nabídka emailových služeb bývá co do komfortu a kvality značně rozpačitá. Vždyť kolik z nich nabízí ochranu před spamem nebo viry?

Příklad placených emailových služeb

Pokud chcete od emailu více, většinou je třeba sáhnout k placeným službám (pokud netoužíte vytvářet si službu vlastní). Dnes si můžete u většiny freemailů připlatit za rozšíření služeb, ale můžete si také zaplatit specializovanou komerční službu. Na příkladu jedné z nich, skandinávského Runbox.com, si ukažme, co by vám taková služba přinesla a proč by se mohla hodit.

Runbox.com začínal jako klasický freemail server, jenže to bylo v době internetového boomu. Pak už nestačily jen imprese bannerů a rozhodující začaly být peníze. Runbox promptně přestavěl svoji službu, zrušil freemail a nabízí klasický placený email s cenou 30 USD ročně, což při dnešním kurzu obnáší nějakých 800 Kč.

999

Za tyhle peníze dostáváte specializovanou email službu s přístupem přes web, POP3, IMAP, WAP, s odlehčenou verzí pro mobilní přístup a samozřejmě se SMTP serverem přístupným po autorizaci z celého internetu. Webové rozhraní neobtěžuje žádnou reklamou a kromě upozornění na nové emailové funkce typu „Updatovali jsme spamový filtr“ vás neobtěžuje ani žádnými jinými funkcemi, jako je například posílání pohlednic, nakupování v shopu a další „praktické věci“, se kterými se setkáváte na freemailech a které v praxi nepotřebujete. Reklamní bannery tu neexistují a je samozřejmé, že do emailů se nepřidávají žádné reklamy ani identifikace služby. Email odchází i přichází tak, jak jste ho napsali.

Po zaplacení základní ceny dostáváte prostor 100 MB (předplatné na tři roky vám poskytne 200 MB), jednorázově lze odeslat až 30 MB veliký email. Obě čísla už jsou dostatečná na většinu toho, co byste mohli s emailem chtít dělat, můžete ale dokoupit další kapacitu.

Emaily odesílané přes web nebo wap implicitně odcházejí s adresou v doméně runbox.com, můžete ale zadat i jinou adresu či zažádat o zřízení aliasu a emaily budou fungovat s vaší doménou.

Spam

Co bude intenzivního uživatele emailu nejvíce zajímat, je jistě řešení spamu a virů. Runbox nabízí obojí, každý email je proscanován a můžete zvolit, co se má udělat s emailem obsahujícím virus. Virové databáze jsou aktualizovány denně, v případě nového viru prakticky ihned zásahem administrátora.

Spamový filtr spoléhá z části na software SpamAssassin, tedy na klasifikaci „závadnosti“ emailu podle analýzy jeho obsahu a způsobu jeho rozeslání, z další části pak na placené i bezplatné databáze serverů používaných pro distribuci spamu. Kromě toho máte samozřejmě možnost zakázat poštu z určitých domén, emailových adres nebo podle slov, která email obsahuje. Spam filtr je ale velmi důkladný a z řádově stovky spamů, které mi denně do schránky chodí, propouští dva tři. Spamy lze mazat nebo odmítnout jako spam odesláním zprávy odesílateli. Za několik měsíců používání služby se mi nestalo, že by mi označila jako spam nějakou normální zprávu.

Další služby

Mezi další služby patří vybírání POP3 schránek na jiných serverech. Stačí vyplnit přístupové adresy a interval vybírání pošty a tato pošta se bude stahovat do vaší schránky na Runboxu, přičemž s ní bude nakládáno stejně jako s ostatní poštou, tedy projde výše uvedeným filtrováním. Vhodné je to v případě, že máte více schránek, které jsou často „zamořené“, a také pokud chcete využívat webové rozhraní Runboxu k práci s veškerou vaší poštou.

Také můžete využívat službu Files – FTP prostor na serveru Runboxu, v tom případě máte 100 MB pro FTP a 10 MB pro poštu, nebo si můžete připlatit za větší prostor. Samozřejmostí je adresář, docela pokročilý a jednoduše použitelný.

Mobilní přístup k poště

Pro uživatele mobilního přístupu k poště má Runbox hned několik dobrých zpráv. Můžete si nechat příchozí poštu notifikovat nebo přeposílat na mobil, hlavně ale můžete poštu číst a odpovídat na ni ve WAPu. Zde jsem však narazil na první drobné problémy – některé zprávy odesílané ve složitě formátovaném HTML nebo psané ve Wordu či RTF editoru Outlooku neumí Runbox zobrazit a ohlásí chybu. Ke zprávě se pak přes wap nedostanete.

Na adrese fast.runbox.com je zase webový přístup k plně funkční verzi runboxu, ovšem zjednodušené a očesané o různé grafické parádičky, jimiž ale ani tak Runbox netrpí. Tato verze je vhodná, pokud jste připojeni přes GPRS a potřebujete co nejmenší stránky kvůli době stahování a ceně. Funguje dobře i na prohlížečích v PDA a dokonce v Opeře pro chytré telefony; přeformátuje se i pro menší displeje tak, že je docela dobře použitelná.

Velikou výhodou je funkce SMTP s autorizací. Runbox nemá volně dostupné SMTP, poštu z něj nemůžete posílat, pokud neznáte login a heslo (shodné s tím pro POP/IMAP), protože tím by se stal přístupným pro spamery. Pokud ale váš program umožní autorizaci SMTP (a to umožní snad každý, včetně email klientů na mobilech), můžete mít trvale a v každé síti nastavené SMTP Runboxu a posílat poštu nezávisle na tom, jak jste připojeni. Například pro uživatele Oskaret je to jedna z cest, jak se k SMTP dostat, protože u Oskaret Český Mobil SMTP právě kvůli obavám ze spamu nenabízí.

Runbox má samozřejmě i svoji nevýhodu – nenabízí české prostředí. Pro mne je to nevýhoda marginální, někomu to může vadit mnohem víc. Jedná se ale zatím o jediný nedostatek, který jsem našel. K dispozici je bohatá anglická nápověda, help linka, která reaguje na dotazy emailem nebo po IRC – a na IRC mi byli schopni dát konkrétní odpověď! Pro běžného uživatele je ale asi nejlepší fakt, že služba je nejenom přehledná, ale i funkční. Prakticky jsem s ní neměl problémy vyjma výše uvedených a pochopitelných potíží s WAPem. Jedinou podstatnější výtkou danou mojí bezpečnostní paranoiou je absence zabezpečeného POP3/IMAP přístupu – nemám rád, když hesla putují nekódovaně po síti. Nicméně na této funkci provozovatel právě pracuje a má být dostupná do prvního čtvrtletí 2004, včetně HTTPS zabezpečení pro web.

1000

Platit nebo zdarma

Je jasné, že pokud emailovou schránku používáte k tomu, abyste jednou za čas napsali kamarádům, je pro vás placená emailová schránka zbytečným luxusem. Jenže pokud email používáte více, pokud jej potřebujete k „profesionální“ práci a zejména pokud jej musíte či chcete publikovat na webu u článků, v diskusích atd, je zaplacení profesionálního emailu věc hodná důkladné úvahy.

Počty spamu rostou, viry útočí a obojí putuje především emailem. Nemáte náladu se probírat desítkami spamů, které vás zaplaví dva měsíce od okamžiku, kdy se váš email poprvé objeví na nějaké webové stránce? Pak nějaké spamové řešení budete potřebovat.

Platit nebo připlatit u freemailu

Nelze nezmínit, že většina freemail služeb nabízí příplatek za nadstandardní služby. Většinou těží z toho, že jsou známější, a například na takovém Yahoo za nižší úroveň služeb než na Runboxu zaplatíte 60 USD, tedy dvojnásobek. U českého Email.cz se dostanete na podobnou cenu jako Runbox dle spektra služeb, které budete požadovat.

Velkou nevýhodou připlácení služeb u freemailů je fakt, že běžíte na stejném serveru jako neplatící zákazníci, kterých je hromada. A prakticky se vám nedostává žádné zvláštní péče, zdržují vás fronty emailů generovaných freemailovými uživateli, máte emailovou adresu prestižní asi tak stejně jako sídlo v Chánově. Že se vám ta poslední připomínka zdá nepodstatná? Inu, najde se hodně služeb, které neumožní registraci z freemailové adresy…

Jen tak na okraj, na Runboxu najdete hezkou stránku nazvanou Service status, která informuje o plánovaných i neplánovaných výpadcích služby. Jak vidíte, není jich mnoho, a to, že se zde reportuje plánovaný reboot trvající několik minut, působí v porovnání s problémy freemailů až směšně.

Rozhodl jsem se pro placený mail

Email používám každý den, docházejí mi desítky emailů a stovka spamů den co den. Měl jsem možnost rozhodnout se, zda zůstat na komerčním software (jehož pořizovací cena by byla výrazně vyšší než náklady na Runbox na několik let) a trvale se o něj starat. Zvažoval jsem, zda pečovat o open-source software, který by nabídl obdobný komfort služby bez nutnosti platit, ale při maximálním vypětí sil na údržbu (tedy vyhledat, nainstalovat a spravovat jednotlivé služby), zda používat schránku u mého ISP, která má malou kapacitu, mizernou ochranu před spamem a nulovou před viry, nebo zda jít do komerční služby, která mi za pevný a vcelku nevysoký roční poplatek umožní soustředit se na moji práci, a nikoliv na správu emailové služby.

BRAND24

Lupu čtou internetoví profesionálové, jimž zpravidla asi nečiní problém nainstalovat si vlastní emailový server a starat se o něj. Jenže pro běžného uživatele to není. Běžný uživatel chce kvalitní a cenově dostupné řešení, jaké na českém trhu zatím docela dost chybí. Mezi freemaily s diskutabilní kvalitou a schopnostmi a velkými (=drahými) firemními řešeními je tu neorané pole pro střední vrstvu emailů s kvalitní ochranou proti spamu a virům, s bohatou funkčností a slušnou podporou.

Aktivita Volného je v tomto případě jen částečným vykročením správným směrem. V porovnání s Runboxem je sice většina funkcí na první pohled stejná, na pohled druhý je vidět, že pro firmu není email hlavní záležitostí a že jej nemá zdaleka tak propracovaný. I to byl mimo jiné důvod, proč jsem nakonec dal přednost zahraniční službě.

Jsou pro vás nevýhody freemailů natolik výrazné, že byste dali přednost placené emailové službě?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).