Hlavní navigace

Revoluce na Aukro.cz?

7. 6. 2006
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
Blogy a diskusní fóra jsou plná otázek a protestů zainteresovaných už od jara: aukční portál Aukro.cz zdražuje provize z prodeje předmětů a zároveň kolabuje po technické stránce. Jeho uživatelů prý přibývá. Z argumentů se stává regulérní bitva. Zvítězí v ní uživatelé, nebo provozovatel?

Od 1. března 2006 bude Prodejci za úspěšně prodané předměty naúčtována provize, která bude po skončení aukce automaticky odečtena z jeho účtu, zněla jedna z klíčových vět e-mailu, který koncem února rozeslal provozovatel www.aukro.cz jednotlivým prodejcům. Část z nich zaskočilo už samotné zdražení a zavedení poplatku za prodaný předmět. Chápu, že provoz serveru něco stojí a majitel by rád na Aukro.cz začal již konečně vydělávat. Avšak zdražení o 500 procent mi přijde opravdu nehoráznost, soudil třeba uživatel Medowin. Nespokojení založili vlastní protestní web a vybízeli ke stávce. Většinu však více irituje častá nefunkčnost systému a údajný laxní přístup provozovatele k žádostem uživatelů o náhradu.

Exkurz do historie

Trh internetových aukcí prodělává bouřlivý vývoj již několikátým rokem. Zanikly např. projekty aukce.atlas.cz nebo eaukce.cz, těžké období přežily Aukce.cz. Záběru a rozmanitosti, kterou nabízí např. Ezay nebo Yahoo, se však ani nepřiblížily. Možná proto dosud platí, že nadpoloviční většina tuzemských uživatelů se za aukcemi vypravuje na zahraniční stránky.

Aukční portál Aukro.cz odstartoval svou dráhu na výsluní oboru v srpnu 2003, když společnost QXL Poland (Payback) rozhodla o expanzi úspěšného projektu Allegro.pl také do České republiky. Výhodou propojení se systémem Allegro a zahraničními službami je podle Václava Lišky, spravujícího Aukro.cz, snadný přístup uživatelů na trh, který je využíván více než 4,5 miliony potenciálních zákazníků. Velice slušná nabídka, přátelský uživatelský interface, automatické přihazování, dobrá komunita lidí, kteří prodávají a nakupují, hodnotil tehdy služby aukčního serveru jeden z registrovaných uživatelů. Kromě služeb se serveru podařilo zabodovat a zviditelnit se mj. zprostředkováním aukce VyVolených (VyVolení pro kapku naděje) nebo charitativní online aukcí brankáře Petra Čecha.

Přestože se Aukro.cz vyšplhal až na špičku domácího žebříčku, popularity jako jeho starší polský bratr nikdy nedosáhlo. Protestující mají tak po ruce další pádný argument: Proč platit stejné částky na trhu s diametrálně nižším počtem prodávajících a kupujících – a tedy i nesrovnatelně menší nabídkou?

Jako hrách na zeď

Časté kolapsy v provozu dosud největšího aukčního serveru na českém Internetu zabraňují ale uživatelům v posledních měsících ve vkládání aukcí, editování nebo nákupu. Navíc prý dochází k mizení některých zpoplatněných částí, jako např. obrázků, které musejí být vkládány znova. V části dosud ponechaných diskusních fór si také klienti nezřídka stěžují na cenzuru. Nepohodlné příspěvky během tzv. ´jarních prázdnin´, kdy probíhala stávka uživatelů, byly nekompromisně mazány. Dle mého názoru, pokud poskytuji placené služby – a Aukro je poskytuje – jsem odpovědný za plnění závazků, a pokud závazky neplním, jsem povinen poskytnout odpovídající náhrady. To však vzhledem k jejich nekomunikativnosti nelze, uvedl pro Lupu jeden z mnoha rozhořčených uživatelů, který si přál zůstat v anonymitě. Uživatelé žádají po těchto zkušenostech slevy, ale komunikace se dočkávají pouze zřídka.

Proč neběží?

Podle stěžovatelů stojí za výpadky mj. nekontrolovaný příliv nových uživatelů a zaznívají paralely s hotelem, kde ubytovávání dalších návštěvníků zhoršuje komfort stávajících hostů. U online aukcí je situace jiná – čím více Uživatelů se aukcí účastní, tím lepší je to jak pro Prodávající, tak pro Kupující. Samozřejmě za předpokladu, že není překročena hranice, která je pro chod systému kritická, reaguje Václav Liška, správce serveru Aukro.cz. Jedním dechem ale přiznává, že provoz lze velmi složitě regulovat, obzvlášť, když je servis v různé míře používán uživateli více států.

Půlhodinový výpadek na Aukro.cz? Údajně nic neobvyklého. Dnes v čase 15:26–16:03 nebylo možné procházet seznamy vystavených aukcí v jednotlivých kategoriích, a nebylo tudíž možné ani přihazovat na aukce v nich vložené. U aukcí, které skončily v čase 15:26–15:42:30, budou vráceny veškeré poplatky za jejich vystavení. Všechny aukce, jejichž konec připadal na čas 15:42:30–16:18:00, byly prodlouženy o 24 hodin. Velmi se omlouváme za způsobené potíže, tak nezřídka vypadá vzorec omluv Aukro týmu. V posledních pár dnech však podle zasvěcených často nefunguje ani oznámení, že systém opět naběhnul – mezi uživateli již zlidovělá fráze Problémy s Aukro odstraněny.

Co říká Aukrosmlouva?

Podle Václava Lišky vše řeší tzv. Aukrosmlouva, kterou uživatelé se serverem uzavírají. Pokud po dobu kratší než šest hodin nemůže převážná většina uživatelů umísťovat své nabídky (přihazovat) nebo jsou nedostupné klíčové funkce pro nalezení aukce (výpis předmětů v kategoriích nebo nástroj pro vyhledávání): aukce, jejichž konec připadá na dobu výpadku a zároveň na dobu 15 minut po jeho odstranění, jsou prodlouženy o 24 hodin. U aukcí, které skončily v době výpadku a nebylo je z technických důvodů možné prodloužit, jsou automaticky vráceny všechny poplatky v plné výši, vymezuje povinnosti provozovatele jedna z příloh Aukro smlouvy. V případě delší než šestihodinové výluky pak aukce, jejichž konec připadá na dobu výpadku, a zároveň aukce běžící (trvající) v době výpadku jsou prodlouženy o 24 hodin (nebo jejich násobku v případě výpadku delšího než 24 hodin). U aukcí, které skončily v době výpadku a nebylo je z technických důvodů možné prodloužit, jsou automaticky vráceny všechny poplatky v plné výši. Tolik strohá řeč smlouvy.

Podle tvrzení uživatelů je někdy praxe poněkud jiná a provozovatele vedle několika omluv k dalším „reparacím“ vůči klientům nic nenutí.

Změny budou

Aukro.cz dosud podle Václava Lišky zaznamenává nárůst nově registrovaných uživatelů, kterých je prý 250–300 denně. Celkově vykazuje server v tuto chvíli něco málo přes 100 tisíc registrovaných uživatelů. Aukro.cz však chce na stávající situaci reagovat ještě v průběhu léta výraznými změnami a zásahy do systému. Měly by přispět k výraznému omezení současných výpadků, uvedl bez bližších podrobností pro Lupu Václav Liška.

Ti, kterým trpělivost došla, naopak začínají hledat jiná místa. Dokud bude Aukru přibývat uživatelů, nic je nenutí tuto situaci řešit. Jak je vidět, jde jim jen o kvantitu, ne o kvalitu. Kdyby se většina velkých prodejců sbalila a šla prodávat jinam, kde to funguje, a kde si takových uživatelů váží, tak to Aukro může zabalit, míní jeden z burcujících registrovaných uživatelů.

Co se nabízí?

Alternativami mohou být např. znovu ožívající server Aukce.cz, projekt iKup.cz, případně Odklepnuto.cz. V současnosti zabezpečujeme obchodování, tj. nákup i prodej, zcela zdarma, říká manažerka serveru Aukce.cz Kateřina Rárová. Zároveň je však podle ní připravován nový aukční model, jehož součástí budou také odvody určité provize provozovateli serveru. Platební systém bude nicméně odlišný od systému Aukro.cz. Prodávající bude odvádět provizi pouze v případě, že k vydražení zboží opravdu dojde. Půjde jistě o ‚příjemnější‘ platební model, než má Aukro.cz, z tohoto důvodu neočekáváme zmenšený zájem zákazníků po zavedení tohoto kroku, myslí si Kateřina Rárová.

BRAND24

Nic se naopak nebude měnit v případě iKup.cz. Do budoucna nechystáme žádné zvyšování poplatků, uvedla Blanka Liborová z iKup Teamu. Více než 100 tisíc zaregistrovaných členů během jednoho roku podle ní svědčí o vzájemné důvěře. Naším cílem je být díky našim členům největším českým aukčním internetovým serverem, a to právě pro ně, shrnula pozici jednoho z konkurentů Blanka Liborová.

Nový ceník provizí Aukro.cz

Konečná cena za 1 předmět (od 1.března 2006)
do 1500 Kč 4 %
1501 – 7500 Kč 60 Kč + 3 % z částky nad 1500 Kč
7501 – 25 000 Kč 240 Kč + 1,5 % z částky nad 7500 Kč
více než 25 000 Kč 502,50 Kč

zdroj: prodejci na Aukro.cz

Účastníte se internetových aukcí?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem magazínu Marketing&Media....
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).