Hlavní navigace

Říjnová návštěvnost: hrátky s čísly v podání Mladé fronty

1. 12. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 21971
Mladá fronta přesunula tematicky nesouvisející weby pod E15.cz, aby zvýšila návštěvnost. Tempo růstu výdajů do online reklamy se v říjnu opět zpomalilo.

Tuzemská internetová populace stále roste, uživatelé na Internetu pravidelně nakupují, věnují také více času sledování online videa. Děti a mladí z věkové skupiny 15 – 24 let tráví na Internetu více času doma než ve škole či v práci. Věkové skupiny 25+ jsou naopak častěji na Internetu v práci než doma.

Výdaje do internetové display reklamy rostly, ale jen o jediné procento, dokládá to meziroční porovnání dle ceníkových cen reklamy. Tak by se daly zjednodušeně a ve stručnosti shrnout výsledky výzkumných projektů SPIRu (Sdružení pro internetovou reklamu) za říjen 2010.

AdMonitoring – tempo růstu výdajů na reklamu se opět snížilo 

Pokud se podíváme na čísla z AdMonitoringu za třetí čtvrtletí, vidíme, že meziročně došlo kde zvýšení výdajů do display reklamy téměř o čtvrtinu.

V září už ale byly výdaje meziročně vyšší jen o 8 procent, v říjnu pak o pouhé procento, což v souvislosti s kampaněmi politických stran před podzimními komunálními a senátními volbami není nikterak zázračné číslo. Opakuje se tak pokles meziročního tempa růstu až téměř k nule, který byl letos zaznamenán už únoru. Vrcholu zažilo tempo růstu výdajů v souvislosti s parlamentními volbami a poté začalo opět klesat.

V říjnu do reklamy nejvíce investovaly peněžní ústavy, ať už banky nebo pojišťovny. V této souvislosti je třeba zmínit zvýšenou aktivitu stavebních spořitelen, související se zavedením padesátiprocentní srážkové daně na státní příspěvek a zdaněním úroků z vkladů od 1. ledna. 2011. Vyšší výdaje za říjen hlásí i výrobci a prodejci automobilů.

V souvislosti s podzimními volbami se do TOP 10 zadavatelů dostaly i politické strany. Mezi desítku produktových segmentů se také po delší době vrátili developeři, což ukazuje na určité oživení trhu. Mezi TOP 10 zadavateli najdeme čtyři banky, tři mobilní operátory a dva e-shopy. Nejvíce podle ceníkových cen do reklamy v říjnu investovalo Aukro a to necelých 19 milionů Kč.

NetMonitor – počet uživatelů Internetu roste

Internetová populace v říjnu překročila hranici 6 milionů uživatelů. Oproti dubnu se zvýšila o 330 tisíc. V desítce nejnavštěvova­nějších serverů se tradičně téměř žádné změny neodehrávají. Oproti datům za červenec si ale o tři příčky polepšil Stream.cz, který přeskočil Mapy.cz, Firmy.cz a Super.cz. Z top desítky podle počtu shlédnutých stránek vypadlo Líbímseti.cz, což jen potvrzuje kontinuální pokles zájmu o tento web.

Porovnáme-li statistiky návštěvnosti jednotlivých webů za září a říjen, můžeme obecně říci, že v drtivé většině nedochází k žádné anomálii, která by vybočovala ze standardních trendů. Při bližším pohledu se ale najde pár změn, které už nelze vysvětlit běžným poklesem či nárůstem návštěvnosti.

TIP: Statistiky návštěvnosti NetMonitoru najdete v přehledné podobě na Lupě.

Například velmi nápadný je skokový nárůst návštěvnosti webu E15.cz. Jestliže v září měl 172 201 reálných uživatelů (RU), v říjnu to bylo už 320 407 RU. Ještě patrnější je změna u počtu zobrazených stránek (PV), ten se zvedl téměř trojnásobně. Petr Bednář, ředitel divize Online, Mladé fronty, na zářijovém NetClubu tvrdil, že s návštěvností E15.cz není spokojený a že Mf bude intenzivně pracovat na jejím navýšení, mimo jiné posílením redakce a rozšířením obsahového záběru.

Současný skokový nárůst, s tímto plánem ale, zdá se, nesouvisí. Mf totiž, stejně jako to dělají někteří další provozovatelé, například iDnesJízdními řády, přesunula část webů, které získala koupí online divize vydavatelství CPress, pod doménu E15.cz. Jedná se o weby Digiarena.cz a Avmania.cz. Ještě pochopitelný byl podobný přesun webu Finexpert.cz, který je tematicky také ekonomického zaměření. Smyslem zařazení dvou zmiňovaných webů je ovšem čisté navýšení návštěvnosti, kterou lze využít pro zvýšení atraktivity E15.cz pro zadavatele reklamy. Mf získala akvizicí CP Media ještě další weby, nechme se tedy překvapit, zdali je bude čekat podobný osud.

Naopak nápadný pokles návštěvnosti zaznamenalo diskusní fórum Warforum.cz, které mělo ještě v září přes 96 tisíc RU, v říjnu ale už jen necelých 23 tisíc. Ještě nápadnější je pokles u shlédnutých stránek z téměř 10 milionů na méně než 50 tisíc. Co za tak razantním poklesem návštěvnosti stojí, není zřejmé. Nabízí se možnost, že web byl delší domu mimo provoz nebo byla návštěvnost nesprávně změřena či opravdu došlo k tak velkému poklesu návštěvnosti. Každopádně takový výsledek je velmi nestandardní.

Obliba Facebooku stále roste

Z dlouhodobých trendů pokračuje odliv uživatelů z českých sociálních sítí na Facebook, resp. FB se daří nabírat nové uživatele, kdežto české sítě z hlediska uživatelské báze spíše stagnují. 

S nástupem Facebooku v Česku šla například rapidně dolů návštěvnost komunitního serveru Libimseti.cz, který v říjnu v tichosti změnil majitele. Popularitu FB potvrdilo minulý týden jeho vítězství v anketě Křišťálová Lupa 2010 v kategorii Sociální sítě.

Facebook vs. české sociální sítě (Zdroj: Google Trends for Websites)

Závěry SEKV

Strukturální exkluzivní kontinuální výzkum (SEKV), kontinuální face2face výzkum ve věkové skupině 10+, jehož sedmá fáze proběhla v květnu a červnu, potvrdil, že mezi internetovou populací dochází k nárůstu znalosti práce s PC. Téměř dvě třetiny uživatelů, kteří používají Internet, na něj chodí každý den. 

BRAND24

Zdroj: SPIR/Mediaresearch

Na Internetu tráví obecně více času muži než ženy. Z pravidelných aktivit roste v posledním roce zejména online nakupování, používání sociálních a komunitních služeb, sledování videa a konzumace bulváru. Roste také počet uživatelů, kteří se pravidelně účastní online aukcí.

Už jste někdy nakupovali prostřednictvím aukčního portálu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).