Hlavní navigace

Rozhovor s Petrou Neomillnerovou: Autor knihy nemůže být živ ze slunečního svitu

28. 2. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Do rozpravy o budoucnosti autorských práv, kterou na Lupě zprostředkováváme, promluvila již řada stran, autoři děl ovšem zatím spíše výjimečně. Nechme promluvit jednu z nejúspěšnějších českých fantasy autorek…

Petra Neomillnerová je patrně nejúspěšnější současnou českou spisovatelkou fantasy. Za posledních několik let vydala 10 románů, 3 povídkové sbírky a její knihy vyšly v celkovém nákladu zhruba 50 000 výtisků. Podle série Tina Salo se možná bude točit film, jiná kniha se zpracovává do podoby divadelní hry. Tvorbou literárních autorských děl se živí na plný úvazek a je tedy osobou velmi povolanou k diskuzi o autorských právech.

Co to obnáší, napsat knihu? Ve dnech či hodinách práce?

Na dny ani hodiny to nepočítám, spíš na měsíce. Romány o Tině Salo, které mají okolo dvou set normostran, píšu necelé tři měsíce, „velké“ romány“ i přes půl roku. Flákání si netrpím.

Jaká je finanční stránka věci? V jakých rovinách se pohybují v tomto oboru autorské honoráře?

Obecně se autorské honoráře pohybují od 8 do 20 % z ceny prodaných knih bez DPH. Jaký nakonec bude výdělek autora, rozhoduje prodej knihy. Můj příjem z jedné knihy začíná někde okolo padesáti tisíc, v závislosti na prodeji a ceně knihy.

Petra Neomillnerová
Autor: Michal Valášek

Petra Neomillnerová: Já i nakladatel jsme chtěli elektronickou knihou vyjít vstříc čtenářům.

Prodávají se tvé knihy i v elektronické podobě? Jaké byly důvody a jaké jsou výsledky?

Ze sedmnácti knih, které jsem zatím vydala, je jich v eboocích dostupných deset a doufám, že časem to budou všechny. Důvod byl jednoduchý, já i nakladatelé, se kterými spolupracuju, jsme chtěli vyjít vstříc čtenářům a poskytnout jim možnost číst si mé knihy ve čtečkách legálně a se servisem, který je dnes u elektronických publikací obvyklý.

Jsi známá svými kontakty s „knižními piráty“ z EbookFora a podobně. Jak vnímáš jejich působení?

No, tohle je celkem choulostivá otázka. Vždycky jsem brala fakt, že mé knihy jsou dostupné na netu v neautorizovaných eboocích, velmi sportovně, ale současná radikalizace rétoriky na obou stranách mě donutila „sluníčkový“ přístup trochu přehodnotit. Myslím, že půlroční hájení papírových knih (tj. na největším českém pirátském serveru se ebook vydané knihy objeví až po půl roce od data vydání) je na jedné straně úžasné a skoro utopické, na druhé straně gentlemanská dohoda poněkud relativizuje fakt, že pokud lidé knihy jen stahují bez úmyslu někdy si je koupit, autora i nakladatele to poškozuje. Kniha je produkt jako každý jiný, jak na tištěné knize, tak i na ebooku pracuje několik lidí mnoho měsíců a ti lidé taky musí z něčeho žít.

V plamenných diskusích na netu jsem zachytila celkem rozšířený názor, že autor nemá psát pro peníze, ale z vnitřní touhy něco sdělit. Ano, to by mohlo fungovat ve světě, kde jsou autoři éterické bytosti, živé ze slunečního svitu a z večerních písní, v reálu to tak samozřejmě není. Ten, kdo pociťuje nepřekonatelné nutkání, většinou není spisovatel, ale grafoman. Aby kniha měla alespoň řemeslnou kvalitu, je nutné ověřit spoustu informací, pracovat s redaktorem, samozřejmostí je několikerá jazyková korektura, tvorba obálky, prostě všechny ty prozaické samozřejmosti.

Už z toho důvodu autor potřebuje nakladatele, alespoň pokud není mistrem sedmi řemesel a marketingově nebývale schopný. Sama jsem se užitou grafikou a tiskovou produkcí zabývala od roku 1993, takže vím, co tahle práce obnáší a dělat ji je prostě další plný úvazek.

Jak probíhá kontakt autora s agenturou Dilia? Jak probíhá registrace, co obnáší a jaké jsou přibližně částky, které získáš z poplatků odváděných za pořizování kopií pro vlastní potřebu?

Vím, že působení autorských svazů je opředené mýty a teď se mě vyděšení čtenáři často ptají, co strašného mi Dilia dělá. Musím připustit, že strašného mi zatím neudělala nic. Dilia zastupuje autory, kteří s ní podepíšou smlouvu o kolektivním zastoupení.

Petra Neomillnerová

Petra Neomillnerová: Ten, kdo pociťuje nepřekonatelné nutkání psát, není autor, ale grafoman. Na nich psaná tvorba stát nemůže, autora ale jen „vnitřní naplnění“ neuživí.

Mezi ně pak podle koeficientů rozúčtovává vybrané prostředky. Jediné, co Dilia od literáta chce, je, aby do konce roku vyplnil „ohlášky“, kolik knih a s jakým rozsahem v tom kalendářním roce vydal. Na základě ohlášek probíhá rozúčtování, vydané knihy se dají ohlásit i tři roky zpětně.

Ze 17 dosud vydaných knih mi Dilia platí něco mezi patnácti a dvaceti tisíci ročně, podle toho, kolik se vybere a mezi kolik subjektů se suma rozděluje. Z vybraných prostředků, předpokládám, Dilia financuje i svůj provoz. Dilia zastupuje autory i ve chvíli, kdy je jejich literární dílo předlohou pro divadelní hru.

Praktické aplikace autorského práva tě fakticky živí. Jak vnímáš současnou zákonnou úpravu a její vymahatelnost? Co by se podle tvého názoru mělo změnit?

O vymahatelnosti si nedělám iluze. Současná právní úprava je možná trochu matoucí v tom, že zhotovení kopie pro vlastní potřebu je legální, šíření však legální není a právě za „legální kopie pro vlastní potřebu“ platí ochranné autorské svazy náhradní autorské odměny. Je to trochu schizofrenní, protože za a) poplatky z médií a kopírek platíme všichni, ať už stahujeme a kopírujeme, nebo ne, b) konzumace je legální, ale poskytování neautorizovaných kopií trestné.

BRAND24

Nejsem právník, ani odborník na autorské právo a spory, které jsem v téhle oblasti vedla, se vždycky týkaly jen „zadavatele a dodavatele“, ne třetích stran, ale myslím, že hlavní problém je v obecně nízkém právním povědomí všech zúčastněných. Autoři jsou mnohdy naivní, piráti se nechávají opájet jánošíkovským nadšením, a veřejnost nerozlišuje mezi jednomužným českým nakladatelstvím a holywoodským studiem. Všem prospěje, když se budou držet reality. Neexistuje řešení, kdy se „vlk nažere a koza zůstane celá“, každé řešení bude „z tohoto světa.“

Kriminalizace těch, kteří nasdílejí stažený ebook s kamarády, není cílem nikoho. Na druhé straně, pokud ve chvíli, kdy se zvýšilo DPH a česká nakladatelství se začínají topit, považuje někdo bezplatné stahování nelegálních ebooků svých oblíbených autorů za dostatečnou podporu, mýlí se. V českých podmínkách malého trhu může i dvě stě prodaných či neprodaných knih rozhodovat o dalším osudu autora, série, a pokud to budu obecný trend, i nakladatelství. Argument, že o autory zřejmě není zájem, neobstojí. Pokud se něčí díla šíří s vášní a horlivostí, jen zadarmo, není to neatraktivitou autora, ovšem nulové ceně se prostě konkuruje jen velmi těžko.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje jako konzultant a hlavní softwarový architekt společnosti Altairis. Je Microsoft Most Valuable Professional pro ASP.NET a tvoří web aspnet.cz.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).