Hlavní navigace

Sam Schillace: Budoucnost přeje online aplikacím

8. 9. 2008
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 29
Webové aplikace jsou na úplném začátku svého vývoje, věří Sam Schillace, ředitel vývoje Googlu zaměřující se na Google Apps. Spoluzakladatel Writely prozradil, jak se liší vývoj v malém start-upu a firmě velikosti Googlu a podělil se i o svou představu vztahu webu a desktopu v budoucnosti.

Jak jste se dostal k nápadu vytvořit webovou aplikaci, jakou bylo Writely?

Již v minulosti jsem pracoval na mnoha projektech, které byly nějak spojené s editací textu a společnou činností více lidí najednou, například na jedné z prvních síťových akčních her. V jistý čas jsme si všimli, že díky AJAXu je možné psát aplikace fungující přímo v prohlížeči. A tak jsme prostě experimentovali. Mí dva kolegové, se kterými jsme Writely zakládali, si nejprve mysleli, že jsem blázen, že to nebude nikdy fungovat. Krátce poté jsme však získali dobrou odezvu od uživatelů a pak nás oslovil přímo Google. I dnes nás velmi ovlivňuje názor našich uživatelů. Je to jedna z věcí, která se mi na vývoji webových aplikací líbí – ten téměř nepřetržitý dialog s lidmi, kteří náš produkt používají. Místo toho, abyste nějaké změny představovali jednou za půl roku, můžete to dělat téměř každý týden. A okamžitě zjistit, co se lidem líbí a nelíbí, co si o tom myslí. Kupříkladu funkci, že můžete dokument současně editovat s dalšími lidmi, jsme vytvořili ještě pro Writely kvůli silné poptávce uživatelů, přestože to je z technických důvodů velmi obtížná věc. Přitom původním záměrem bylo udělat jen textový editor v prohlížeči, bez nějakých nástrojů na spolupráci.

schillace-maly
Sam Schillace
  • Strávil 15 let vývojem počítačových aplikací. Spolu se dvěma dalšími programátory vytvořil službu Writely, kterou v roce 2005 koupil Google a zakomponoval do Google Docs
  • Nyní v Googlu pracuje na pozici ředitele vývoje, zaměřuje se na Google Apps, Google Picasa, Google Sites a Blogger.

Zdá se mi, že rychlost vývoje Writely byla vyšší před přesunutím pod Google, než je tomu nyní. Čemu to přičítáte?

V jistém směru vývoj předtím byl rychlejší. Byli jsme zaměřeni na to, abychom se hýbali rychle. Tak je tomu asi u každého start-upu – zkoušet nové věci, rychle se vyvíjet – to je jejich místo na trhu. Jistý čas nám trval přesun na technologie Googlu. To je tak trochu něco za něco. Jeho platforma je dobře škálovatelná, je stabilní a umožňuje dělat spoustu věcí, ale trvá chvilku času se na ni dostat. Také nyní pracujeme ve větším měřítku, máme poměrně dost uživatelů. Jsme proto vybíravější v tom, co dělat, nechceme aplikaci přecpat, udělat ji pomalou a nepřehlednou. Ale otázka, proč start-upy po akvizici zpomalí, je zajímavá. Měl jsem v Googlu zodpovědnost za 3 akvizice – například Jotspot. A lidé se často ptají, proč se vývoj tak zpomalí. Je to jednoduše otázka měřítka – máme 40 jazyků, desítky miliónů uživatelů, jsme více na očích a musíme brát řadu věcí vážněji.

Pokud srovnám Google Docs a Zoho, zdá se, že Zoho jde kupředu velmi rychle a má o několik kroků náskok.

Zoho jsou rychlí, v řadě směrů dělají skvělou práci. Možná jsou ale do jisté míry naladěni na to, aby vytvořili dojem. Jako o konkurenty se o ně zajímáme a vždycky, když je otevřu, připadají mi jejich služby trochu příliš rozevřené do šířky, spousta funkcí naházená na jednu hromadu. Snažíme se v tomto ohledu trochu víc přemýšlet. Nicméně opravdu dělají dobrou práci a určitě by mi nevadilo, kdybychom byli občas trochu rychlejší. Na druhou lidé od Googlu očekávají trochu více kontinuity a stability, proto musíme naše služby pečlivě vybírat.

Je možné integrovat dvě původně zcela nezávislé služby, tj. Writely a Google Spreadsheets?

Spreadsheets a dřívější Writely jsou propojeny v řadě směrů. Na úrovni klienta, tedy prohlížeče, mnoho společného kódu nesdílejí, na pozadí je však většina společná. Na Googlu je zajímavé to, že nemáme mnoho centrální kontroly, není totiž ani potřeba. Proto jednotlivé týmy dělají různé experimenty a v jistém jejich bodě se rozhodne, že tohle, tohle a tohle je úspěšné a my začneme kódy dávat dohromady. Což, nechceme-li poškodit stávající uživatele, dá trochu práce.

Měli jste před prodejem Googlu plán vytvořit vedle Writely také tabulkový editor, prezentace atp.?

Neměli jsme plán v žádném významu tohoto slova. Pracoval jsem se stejnými obchodními partnery 18 let. V době, kdy jsme se pustili do Writely, jsme měli prostě jen volný čas přemýšlet, co dál a jednoduše jsme experimentovali. Potom už všechno šlo příliš rychle, takže jsme ani neměli čas příliš promýšlet další kroky. Já osobně mám experimenty rád, je to způsob, jak objevovat nové a překvapivé věci. Raději věci nacházím, než plánuji.

Mohu se zeptat na cenu, za kterou jste Writely prodali, četl jsem odhad 2 milióny dolarů?

Zeptat se můžete, nicméně je to důvěrné a jsem povinen dodržet smlouvu. Takže nemůžu odpovědět.

Obvyklá otázka – vidíte Dokumenty Google jako alternativu k MS Office?

Ano, to je ta uhlazenější verze této otázky… Tuto službu vytváříme pro uživatele, soustřeďujeme se v první řadě na ně, ne na konkurenty. Myslím, že se můžeme stát alternativou k nabídce Microsoftu. Dokumenty Google se postupně obohacují o nové funkce. Věřím, že styl práce se posunuje směrem, kterému více vyhovují online aplikace. Zvyšuje se význam komunikace při práci s počítačem, práce se posunuje směrem od dlouhých, strukturovaných dokumentů k mnohem stručnějším, rychlejším a sociálnějším aktivitám. A tomu online aplikace vyhovují lépe. Já sám Dokumenty Google používám často.

Takže si myslíte, že za nějakou dobu uživatelé v Dokumentech Google najdou stejné funkce jako ve Wordu?

Rozhodně se nebudeme snažit mít všechny funkce, které má nějaký jiný program, prostě jen tak. Budeme reagovat na požadavky uživatelů. Různí lidé po nás chtějí různé věci, ale velká část z nich jsou úplně nové funkce související se sociální interakcí, chat patří mezi ty nejčastěji zmiňované. Když jste power-user tabulek a provádíte řadu výpočtů, desktopový program bude asi nadále váš hlavní nástroj. Ale pokud chcete dokumenty sdílet a spolupracovat na nich s jinými, pak to jsou online aplikace, které vám budou vyhovovat víc.

Četl jsem váš výrok, že nechcete kopírovat, ale znovuvytvořit textový editor. Nicméně nakonec i uživatelské rozhraní Google Docs se postupně přibližuje rozhraní MS Office.

Ano, je to stále dokola. Musíte najít rovnováhu mezi inovací a tím, na co si uživatelé už zvykli. Nemůžete zajít příliš daleko, abyste je úplně nezmátli. To přibližování je důsledkem zpětné vazby od uživatelů, kterou neustále sledujeme. Proběhla řada uživatelských testů atp.

Jeden druh komplexní webové aplikace je již dnes úspěšnější než desktopová verze – e-mail, alespoň mimo firemní sféru. Čím to může být?

Řekl bych, že to je především proto, že webmaily byly první. V posledních letech v této oblasti proběhla celá řada inovací. A nyní se myslím začíná hýbat i ten korporátní svět. V Googlu například nikdo nepoužívá nic jiného než webmail. Pro uživatele to je velká koncepční změna – přejít z desktopu na web – a myslím, že to prostě chvíli trvá. E-mail to mohl mít usnadněno i tím, že se jedná o čistě komunikační službu a je proto přirozenější, že je na webu. Ale další aplikace by to právě díky úspěchu webmailu měly mít snazší.

Mohl byste srovnat výhody AJAXu, Flashe a Silverlightu?

Mám javascript v prohlížeči velmi rád, protože je to přístupná a otevřená platforma. Existuje zajímavý text z MIT Press o důvodech, proč některé technologie uspějí a některé ne. A jakýmsi pravidlem je, že „horší je lepší“. A já bych řekl, že AJAX je přesně v té míře špatný, aby uspěl. Myslím, že jednoduchost a přístupnost jsou opravdu důležité věci, nemusíte nic instalovat atd. Google podporuje zlepšování možností prohlížeče, proto jsme vytvořili Google Gears, OpenSocial apod. Naší reakcí je podpora otevřených platforem. Flash je z mého pohledu v zásadě javascript doplněný o jisté grafické nástroje. A proprietární, a tedy z mého pohledu méně atraktivní. Silverlight umožňuje trochu bohatší věci, ale je také dosti uzavřeným systémem. O otázce, jestli bychom neměli používat jiné technologie, často přemýšlím, ale nyní pro to nevidím důvod. Například na iPhonu není vůbec žádný flash. A my jsme hned od začátku jeho prodeje mohli na Spreadsheets demonstrovat, co mobilní prohlížeč dokáže.

Co si myslíte o Adobe AIR či Mozilla Prism? Když člověk odstraní všechny ty lišty prohlížeče, působí webové aplikace jako Spreadsheets až překvapivě podobně těm desktopovým.

To, co dělá Adobe, je určitě zajímavé a vypadá smysluplně. Ale opět – otevřená platforma je v této oblasti lepší přístup, proto máme o něco takto proprietárního menší zájem.

Říkal jste, že nejste příliš vizionář, ale přesto bych se zeptal – domníváte se, že online aplikace spíše „uniknou“ z prohlížeče ve stylu Adobe AIR, nebo naopak prohlížeč nahradí rozhraní OS?

Myslím, že vývoj jde oběma směry, odpověď na tuto otázku proto nyní neznám. Uživatelé mají rádi bohaté možnosti a online aplikace jsou stále ještě v plenkách. Druhým faktorem je to, že lidé méně a méně přemýšlejí o jednotlivých zařízeních a věci jako moderní mobilní telefony to urychlují. Prohlížeč je v mnoha směrech jednoduchý, to je ale i jeho silou. Opět „horší je lepší“. Osobně si myslím, že nyní je v oblasti webových aplikací tak rychlý vývoj, že asi „vyhrají“ a většinu času budeme opravdu trávit uvnitř prohlížeče. Individuálně nainstalované aplikace mimo něj se budou stávat méně a méně důležité.

Použil jste zajímavý termín cloud computing. Jak byste jej popsal?

Já bych hlavně řekl, že tento pojem vytvořilo PR, aby to celé nějak hezky pojmenovalo. A myslím, že tím chtějí obrazně říci, že počítače jsou dnes především připojeny na Internet, že méně běží o lokálně uložená data a aplikace. Já bych to pojmenoval nějak chytlavě, třeba „browser-based web-enabled application“. Lidé z PR se ale vždy smějí, když něco takového nadhodím.

Jaký je tedy rozdíl mezi cloud computing a software-as-a-service?

Nemyslím si, že by zde byl nějaký velký rozdíl, jde spíše o rozlišení nové generace toho samého. Aplikace jsou stále více a více propojené, to to asi vyjadřuje.

Zabýváte se otázkou ochrany soukromí, která je asi zvláště pro společnosti důležitá?

BRAND24

Ano, to je velký oříšek a vážně ho řešíme. Potřebujeme důvěru svých partnerů, jsme proto velmi transparentní v tom, co se s jejich daty děje. A i některé opravdu velké firmy nám věří.


Rozhovor byl pořízen několik hodin před zveřejněním prvních informací o Google Chrome.

Patří budoucnost kancelářských aplikací destopu, nebo webu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je bývalým redaktorem Lupa.cz, nyní pracuje jako konzultant v BCG. Vystudoval ekonomii a právo. Občas bloguje: jilm.cz a často tweetuje: @jilm.

Autor je ředitelem médií vydavatelství Internet Info. V letech 2005 – 2008 působil jako šéfredaktor serveru Lupa.cz. Vystudoval Fakultu informatiky MU a Fakultu sociálních věd UK. Online komunikaci se věnuje i na svém blogu www.alesmiklik.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).