Hlavní navigace

Startup Weekend vyhrál CSS Hat. Druhý je hřbitov zvířátek, třetí sociální síť pro psy

23. 4. 2012
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Od pohledu nejmladší tým, který odvedl asi největší kus programátorské práce, vyhrál v neděli večer první pražský Startup Weekend. Funkční plug-in pro Photoshop, který automatizuje převod grafického návrhu do CSS, vznikl během 24 hodin.

Na začátku uplynulého víkendu se skupina kolem Lukáše Hurycha sešla, aby vytvořila ne zcela originální mobilní aplikaci. Budík, který spáče donutí vstát tím, že mu pohrozí: nevstaneš-li, zaplatíš. Během „brainstormingu v baru“ ale šestice mladých mužů tuto myšlenku zase zavrhla.

První místo: CSS Hat

Místo toho využili svých zkušeností z přípravy webové aplikace CSS Piffle a vytvořili přes noc plug-in pro Photoshop CSS Hat. Webdesignérům může ušetřit dost práce. Grafické návrhy převádí z Photoshopu přímo do CSS. Podle tvůrců o něco elegantněji, než to dokáže konkurence (například český PSDdark, PSD2CSS či Layer Cake). Autoři chtějí CSS Hat nabízet prostřednictvím Mac App Store za 13 dolarů. E-mailovým průzkumem mezi třemi sty kolegy zjistili, že sedm z deseti by za něj podobnou sumu zaplatilo.

Vítězný tým představuje CSS Hat (vlevo Lukáš Hurych)

Vítězný tým představuje CSS Hat (vlevo Lukáš Hurych)

V konkurenci deseti dalších nápadů na prvním pražském Startup Weekendu vyhráli autoři CSS Hat hlavní cenu. Přízeň poroty ve složení Pavel DoležalFilip Hráček, Michal IllichJakub NešetřilHubert Palán si získali mimo jiné tím, že funkčnost plug-inu při závěrečné prezentaci prokázali v živém demu.

„Porota se radila dlouho, protože je těžké odlišit, kdo skutečně něco udělal, něco se naučil, a kdo to jenom okecává,“ vtipkoval těsně před vyhlášením výsledků moderátor.

Druhé místo: Sunset Hill

Ani nápad ředitele konference WebExpo Václava Stoupy vytvořit virtuální hřbitov pro domácí zvířátka není úplně nový. Přesto v pátek přilákal největší skupinku zájemců o spolupráci. Celkem na něm přes víkend pracovalo osm lidí. Nechyběli mezi nimi designér, vývojář, produktový manažer ani odborník na marketing.

Hřbitov Sunset Hill se otevírá

Obcházeli se svým nápadem Smíchov a ptali se lidí, zda by měli o podobnou službu zájem a kolik by byli ochotni za ni zaplatit. Vytvořili první verzi webu, pohřbili na něm první zvířátko a provedli uživatelské testování.

Závěr: založit další virtuální hřbitov pro domácí zvířata se vyplatí. Najdou se lidé ochotní zaplatit za takovou vzpomínku ročně deset dolarů i dost pozůstalých, kteří na virtuální katafalk za dolar položí virtuální květinu nebo zapálí virtuální svíčku.

Jak se lidé o službě Sunset Hill dozvědí? A budou mít dostatečně silnou motivaci se vracet? Porota sice při hodnocení projektu měla silné pochybnosti, nakonec ale odvedenou práci ocenila druhým místem.

Třetí místo: Bark Buddy

Také další porotou oceněný projekt je určen nejen lidem, nýbrž i jejich nejlepším přátelům. Nápad Jana Železného (neplést s oštěpařem) zněl: vytvořit mobilní geolokační hru pro psy. Přesněji, pomocí páníčků vybavených chytrými telefony pomáhat psům, aby se častěji potkávali se svými nejoblíbenějšími psími kamarády. A také pejskařům, aby nemuseli venčit sami, pokud si rádi při venčení s někým povídají.

Jan Železný: Váš pes chce taky kamaráda

Každý pes bude mít v systému svůj profil s fotografií, rasou, tím co má rád, a co se mu naopak nelíbí. Když se potom přiblíží venčení, majitel se přes mobil podívá, jací jiní psi jsou v okolí, ať už známí nebo neznámí, a může s jejich majiteli navázat kontakt, domluvit se, kudy půjdou a kde se potkají.

Jan s kolegy provedl terénní průzkum. Ze třiceti oslovených lidí mělo 25 psa i smartphone a 15 z nich řeklo, že by byli ochotní za podobnou službu zaplatit. Autoři chtějí zpoplatnit jedním eurem nebo jedním dolarem každé nové navázaní přátelství. Za týden by chtěli mít funkční prototyp, za dva týdny hotový design mobilního webu. Následovat bude nativní aplikace pro Android, později i pro iOS.

Čestné uznání poroty a cena publika: Blame it on the Fish

„Naše služba je určena lidem, kteří jsou nerozhodní, těm, kdo dělají pitomá rozhodnutí, těm, kdo hledají výmluvy – a vlastně i všem ostatním. Naše cílová skupina čítá odhadem tři miliardy lidí,“ řekl při představování svého projektu Juraj Danko.

Juraj Danko představuje svůj originální startup

Nápad je pozoruhodný: webová kamera snímá akvárium s rybkou (skutečnou), počítač analyzuje její pohyb a na jeho základě generuje odpovědi na otázky uživatelů: Mám jít na rande s chlapcem krásným, avšak hloupým, nebo s ošklivým a perspektivním? Je lepší Praha, nebo Brno? Mám si koupit boty, nebo šaty? Ryba rozhodne.

Autoři projektu věří, že je to dost velká šílenost na to, aby se začala šířit virálně. Lidé by mohli rady od ryby zveřejňovat na svých profilech v sociálních sítích. „Neděláme si legraci. Na internetu už uspěly i mnohem větší pitomosti,“ řekl Lupě Juraj Danko. V případě mezinárodního úspěchu chce nápad zpeněžit pomocí product placementu přímo do akvária, nebo tlačítkem „nakrmte rybičku“, případně partnerstvím s úpadkovými dívčími časopisy. Rád by také časem zavedl specializované ryby, které by radily jen v jednom oboru, například v partnerských vztazích nebo v otázkách finančních.

Sing Something

Úspěšný vývojář aplikací pro iOS Ján Ilavský se nechal inspirovat nevídanou popularitou hry Draw Something a připravuje její obdobu, ve které se však nebude hádat, co kamarád nakreslil, nýbrž co zazpíval. „Vytvořili jsme prototyp a zkusili ho nabídnout několika známým. Nejdřív se styděli, ale rychle je to začalo bavit, nakonec jsme se váleli smíchy na podlaze,“ popsal Ján Ilavský porotcům kouzlo vznikající aplikace. S kolegy ji vyvíjí nejen pro iOS, ale také pro Android a Windows Phone. Vzhledem k fenoménu Draw Something si musí pospíšit. Podobná myšlenka už pravděpodobně napadla na světě více vývojářů. „Když budeme mít štěstí, podaří se nám aplikaci vypustit do konce týdne. A my štěstí mít budeme, protože na tom není nic složitého.“

Bizz Wizz

Antonín Slezáček před­stavil koncept mobilní aplikace pro jednodušší výměnu a shromažďování kontaktních informací. Místo papírových vizitek navrhuje snadno prohledávatelný katalog vizitek virtuálních s časovým a geolokačním razítkem. „Dříve či později papírové vizitky zastarají a vymizí,“ domnívá se. Virtuální vizitky člověku nikdy nedojdou, nepropásne žádnou příležitost. Byznysmeni, kteří si budou chtít vyměnit kontakty, prostě jen ťuknou telefony s nainstalovaným Bizz Wizzem o sebe. Porotci autora projektu upozornili, že podobných pokusů existuje po světě obrovské množství. A žádnému z nich se nedaří uspokojivě vyřešit situaci, kdy jedna strana příslušnou aplikaci má, a druhá ne.

Translate an Article a Day

Lukáš Linhart z Api­ary chtěl původně pracovat na vylepšení způsobu, jakým se vede zdravotní dokumentace. Během víkendu však zcela změnil obor a zaměřil se na to, jak pomoci samoukům s cizím jazykem. „Před dvěma týdny jsem se začal učit čínsky, ale zasekl jsem,“ svěřil se publiku. „Proto jsem se snažil si vzpomenout: Jak jsem se vlastně naučil anglicky? Tak, že jsem v angličtině četl na internetu články o tom, co mě zajímalo, a postupně jsem jim lépe a lépe rozuměl.“

Jeho projekt by měl uživatelům nabídnout bookmarklet, který podobně jako služby Instapaper nebo Read It Later uloží k pozdějšímu čtení článek ve zvoleném jazyce. Aplikace text analyzuje, určí, jak je náročný a bude potom jednou denně nabízet nový článek ke čtení či přímo k překladu. Od nejjednodušších ke složitějším. „Důležitá je pravidelnost, člověk si musí vytvořit návyk.“

Jak na lze na takové službě vydělat? Lukáš Linhart zvažuje zavedení limitu na počet článků, po jehož překročení by službu zpoplatnil. Nabízí se také možnost prodávat předpřipravené balíčky učebních textů. A jak udrží uživatele, ptala se porota. „Populární článek bude překládat více lidí najednou, budou spolupracovat, pomáhat. To povzbudí jejich motivaci.“

Create My.Name

Karina Belová pochází z Ruska, žila v Singapuru, ale centrálu svého startupu chce vybudovat v Praze. Do konce roku by v něm ráda přijímala 500 objednávek měsíčně. Chce zprostředkovávat služby webdesignérů, textařů, PR poradců a dalších profesionálů na volné noze středním a větším firmám, které potřebují rychle najít kvalitní jednorázové služby v cenovém rozpětí 50 až 399 euro.

Podobných služeb už na webu fungují desítky. Čím se od nich hodlá odlišit? „Především důrazem na kvalitu, ta je pro nás nejdůležitější. Každý freelancer u nás musí mít alespoň tři roky praxe. Nabídneme také balíčky služeb, na nichž bude spolupracovat několik našich členů z různých oborů a třeba i z různých zemí světa. A výsledky dodáme rychle. Když je klient neobdrží do 72 hodin, dostane padesátiprocentní slevu,“ nastínila své plány Karen Belová.

Crowdstudies

Daniel Hejl se coby student Vysoké školy ekonomické potýká s nedostatkem kvalitních studijních materiálů: „Nechci kvůli jednomu zápočtu číst celou knihu, kterou můj profesor napsal někdy před deseti lety. Zkusil jsem si tedy stáhnout výpisky, ale byly plné chyb.“

Společně s kolegy proto navrhl nástroj, v němž budou moci při vytváření studijních materiálů spolupracovat nejen žáci, ale i jejich učitelé. Má jít o pohodlnější způsob společného redigování textu, jak jej známe z online editorů typu Google Docs nebo z Wiki systémů. Online skripta budou provázána odkazy, umožní například také sledovat, kdo si co podtrhl či zvýraznil, studenti tak mohou dát profesorům najevo, čemu nerozumí a kantoři zase signalizovat, které části látky považují za klíčové.

Projekt je zatím jen ve fázi nápadu a makety, přesto už o něj podle autora projevila zájem jeho domovská univerzita. Testování má začít už příští semestr nejen na VŠE, ale také na Karlově univerzitě. V lednu 2013 by potom rád začal „davové studium“ nabízet dalším vysokým školám. 

SketchHatch

Michael Heinrichs vyz­koušel nespočet různých udělátek pro zaznamenávání nápadů a rovnání myšlenek, žádný mu ale nepřišel dost dobrý: „Všechny jsou příliš rigidní a těžkopádné. Potřebuji něco jednoduchého a hezkého, co by mě bavilo používat, abych probudil svou kreativitu.“

Naprogramoval si proto online nástěnku, na niž lze lepit různobarevné papírky, psát a malovat. Kruhy ani obdélníky přitom nejsou geometricky přesné tvary, vypadají, jako by je někdo načrtl od ruky.

Na Startup Weekendu se kolem Michaela vytvořil sedmičlenný tým, který piloval detaily, vymýšlel marketing a způsob zpoplatnění služby. Nakonec se rozhodl nabídnout základní funkce zdarma, ovšem s vloženou reklamou. Kdo se jí chce zbavit a mít více než deset nástěnek, může si vybrat předplatné za 5 až 100 euro měsíčně. Do konce roku chce Michael pomocí své aplikace generovat obrat devět tisíc euro za měsíc.

BRAND24

Kiddy Q App

Mobilní aplikace pro předškoláky je chce nejen zabavit, ale zároveň otestovat, zda už jsou připraveni nastoupit do první třídy. Tomáše Vítka napadlo zkusit něco takového, když viděl svého syna, jak zaujatě si hraje s iPadem a zároveň přemýšlel, jan ho připravit k zápisu do základní školy. Během jediného víkendu se mu podařilo díky týmu, v němž nechybí dětský psycholog, zprovoznit první prototype aplikace. Dítě v ní dostává různé úkoly, napůl zábavné a napůl záludné: například najít nejkratší cestu z bludiště. V pozadí přitom běží časomíra, program vyhodnocuje, jan rychle a efektivně hráč problém vyřešil.

„Rychlým výpočtem jsme zjistili, že v Severní Americe a v Evropě je přibližně 33 milionů dětí v předškolním věku. Jejich rodiče jsou naši potenciální zákazníci,“ vysvětlil Tomáš Vítek. Peníze chce vydělávat tak jako většina ostatních tím, že nabídne základní verzi zadarmo a další testovací balíčky potom bude možné zakoupit uvnitř aplikace za tři dolary.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář. Zajímá se o digitální technologie a pozoruje, co s námi dělají. | LinkedIn | Twitter

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).