Hlavní navigace

Na Trainingday.cz lze pro bakalářky i diplomky najít náměty z praxe

15. 11. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Jak nepsat bakalářskou nebo diplomovou práci samoúčelně a kde sehnat námět a spolupráci s firmou, to řeší Trainingday.cz — web, na kterém se firmy mohou potkávat se studenty a nabízet jim náměty. Díky tomu se se studenty vzájemně poznají.

Kdo stojí za projektem Trainingday.cz?

Ivan Štefek

Ivan Štefek

Na projektu Trainingday.cz jsme se podíleli tři: já (Ivan Štefek) nositel nápadů a holka pro všechno, dále nápaditý grafik Robert Vacula, který vše nakreslil, a talentovaný programátor Marek Ovečka, který to nakódil.

O samotný chod projektu se starám já; ostatní kluci spolupracují v případě potřeby updatu a opravy chyb. Marek a Robert se věnují programovaní a grafice i pro jiné projekty. Já pracuji na zkrácený úvazek v jedné finanční instituci na pozici specialisty řízení informačních rizik. Já a Marek ještě studujeme, a to posledním rokem informatiku na VŠE v Praze.

Co vás přivedlo k vytvoření Trainingday.cz?

Robert Vacula

Robert Vacula

Jedna z nejhorších životních situací je podle mého průnik trojúhelníku, když něco musíte, nebaví vás to a nevidíte žádné využití výsledku práce. Takový stav člověka deprimuje a zabíjí jeho motivaci. Bohužel, závěrečné práce studentů v současnosti častokrát všechny ty tři atributy naplňují. Sám jsem však psal bakalářskou práci v kooperaci se společností a přišlo mi to o hodně zábavnější a smysluplnější, než kdybych psal na nějaké všeobecné, teoretické téma.

Jelikož student má podle zákona o vysokých školách (§62) právo navrhnout vlastní téma závěrečné vysokoškolské práce, firmy témata pro studenty vypisují, avšak student se k nim dopátral buď náhodně přes známého, nebo složitým hledáním na některých firemních webech. Měli jsme tedy nápad udělat místo, kde si student bude moci své téma najít a s firmou kooperovat.

Marek Ovečka

Marek Ovečka

Projekt jsme začali připravovat v létě 2011, kdy jsem začal oslovovat společnosti; rozběh projektu bohužel přerušil můj půlroční výlet do Austrálie, a tak jsme se do Trainingday.cz pustili až na jaře 2012.

Trainingday.cz je veřejná databáze návrhů témat bakalářských a diplomových prací pro studenty vysokých škol. Témata nejsou omezená na žádnou lokalitu nebo obor, takže se můžou zapojit studenti a firmy z každého oboru, z celé republiky. Student tak má při psaní práce skvělou možnost navázat kontakty a zjistit, jak to ve firmě chodí.

Firmy mají skvělou příležitost vyzkoušet si studenty za relativně nízké náklady, zjistit o nich, jak spolupracují, co jsou schopni vytvořit, a těm nejlepším nabídnout pracovní pozici. Druhou možností, pro firmy již zkušenější, je využít studentů a jejich závěrečných prací v projektu, který firma uplatní v praxi.

Obecně pomáhá kooperace na závěrečných pracích celému školnímu systému a podporuje světový mír, protože spolupráce společnosti a studenta minimalizuje možné případy s plagiáty a falzifikáty.

V čem jste Trainingday.cz vytvořili?

Web je naprogramovaný v Javě, s využitím frameworku Play! Data jsou uložená v jednoduché databázi Postgres. Co se týče frontendu, to je jen HTML, CSS a javascript, bez frameworků nebo gridů.

Do budoucna by bylo vhodné frontend trochu zrychlit použitím Pjaxu kvůli načítání výsledků vyhledávání.

Co považujete za konkurenci?

Za konkurenci můžeme považovat každého vysokoškolského profesora, který je nějakým způsobem navázaný na firmu. Přes něho potom firma spolupracuje se studenty.

Možnou konkurencí jsou i pracovní portály jako jobs.cz, pro které by nebyl problém vrhnout se na zprostředkování závěrečných prací pro studenty, avšak pracovní pozice jsou pro ně výnosnější a nemá pro ně význam pouštět se touto cestou. A určitě bychom se cestou pracovní agentury nechtěli ubírat my. Ten trh je podle nás již přesycený.

Kdy jste Trainingday.cz spustili?

Oficiálně koncem září.

Máte nějaké náklady kromě vlastní práce? Hradíte je ze svého?

Všechny náklady na provoz internetového portálu a jeho marketing hradím ze svého. Dosavadní náklady jsou řádově v desítkách tisíc korun.

Trainingday.cz je pro studenty i společnosti bezplatný. Jak bude vydělávat?

Uvidíme, kterým směrem se bude ubírat, jak bude populární. Nejdříve bychom ho rádi dostali do povědomí studentů a široké veřejnosti, pak by přišlo na řadu zpoplatnění jenom pro společnosti. Projekt bakalářských a diplomových prací by však měl být pilotním projektem k dalším projektům, které by již byly zpoplatněné, zatímco Trainingday.cz by ideálně zůstal bezplatným pro všechny napořád. Další projekty by byly ze stejné oblasti — chtěli bychom prohloubit spolupráci vysokých škol, studentů a firem. Konkrétní možnosti zatím s firmami probíráme.

A ty společnosti, jejichž loga na stránkách máte, vás nesponzorují?

Prozatím nás žádná ze společností nesponzoruje.

Chystáte se opustit pro projekt své zaměstnání?

Zatím máme všichni tři jiné zdroje příjmů, které nás živí. Jestliže se projekt dostane do stádia, že bude schopný vydělávat, úmysl věnovat se mu naplno bude čekat za rohem.

Jak si projekt prozatím vede?

Před několika dny jsme dostali první informace o úspěšně navázané spolupráci firmy se studentem. Takže kdyby nic jiného, aspoň malinko dobra jsme na tento svět pomohli dostat.

Návštěvnost se běžně pohybuje kolem 50 unikátních návštěvníků denně. Jsou však dny, kdy se díky marketingové promoakci nebo odkazem vlivné osoby na sociální síti dostaneme na čísla kolem 1000 unikátních uživatelů za den.

Všiml jsem si reklamy na Googlu. Prozradíte, kolik jste do ní dal? Pomáhá to? Zkoušíte ještě něco jiného?

Využíváme placenou reklamu na Googlu a na Facebooku, a jako vzpomínku na mladické časy taky roznos letáků po vysokých školách a vysokoškolských kolejích.

V efektivnosti vede Facebook, na kterém je možné nejlépe nadefinovat zobrazení reklamy cílové skupině.

Jaké máte s projektem další záměry a cíle?

Cíl je jasně daný: rádi bychom projekt viděli v situaci, že Trainingday.cz bude to první, co napadne každého vysokoškolského studenta navštívit po vyslovení bakalářská nebo diplomová práce; že u nás získá všechny potřebné informace a bude si moci vybrat z širokého okruhu témat od různých společností.

Zároveň bychom byli rádi, aby byl projekt vstupní branou k dalším projektům v oblasti spolupráce v začarovaném trojúhelníku škola–student–soukromý sektor. Jelikož stejné rezervy v tom mají i ostatní státy střední Evropy, chtěli bychom službu rozšířit po celém jejím území.

Tipy C

Máte zájem o vstup investora?

O vstup investora by zájem určitě byl. Finance, kontakty a odborné rady zkušenějších se hodí vždy, hlavně v případě možné expanze služby do zahraničí. Před žádnou spoluprací nezavíráme dopředu dveře.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).