Hlavní navigace

Twitter vstoupí na burzu nejspíše 8. listopadu; ještě neví, na kterou a za kolik

4. 10. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Twitter
Kvůli chystanému IPO musel Twitter poprvé zveřejnit své finance: firma je stále výrazně ztrátová, nicméně tržby jí rostou meziročně násobně.

Ve čtvrtek bylo poprvé zveřejněno podání formuláře S‑1 k SEC — k americké komisi pro cenné papíry. Některé údaje v něm ještě chybějí.

Tímto může za tři týdny začít „objíždění investorů“ — představování Twitteru velkým investorům, zejména institucionálním. Teprve potom bude stanovena cena, za kterou akcie na burze otevřou.

Prozatím není jasné ani to, na kterou burzu společnost vstoupí. Prý se přiklání k NYSE, ale získat ji se snaží i NASDAQ. Obchodovat se bude pod zkratkou „TWTR“.

Nejpravděpodobnějším dnem vstupu na burzu se jeví pátek 8. listopadu. Společnost by však mohla zaváhat, pokud budou finanční trhy narušeny nynějším omezením činnosti federálních úřadů.

Twitter na burzu uvede banka Goldman Sachs spolu s Morgan Stanley a J.P. Morgan. Dále se podílejí BofA Merrill Lynch a Deutsche Bank.

Na burzu mají být uvedeny akcie v celkové hodnotě do jedné miliardy dolarů. Analytici očekávají, že hodnota celé společnosti se potom umístí někam mezi dvanáct až patnáct miliard. Poslední soukromé investiční kolo z roku 2011 ji ohodnotilo na osm miliard dolarů.

Největším jednotlivým akcionářem je prozatím jeden ze spoluzakladatelů, Evan Williams, který drží dvanáct procent akcií společnosti. Po IPO se patrně stane jediným, koho Twitter učinil miliardářem. Například Jack Dorsey má jen necelých pět procent a po IPO nabude „čisté hodnoty“ asi přes půl miliardy dolarů.

Podání uvádí také pět různých investičních skupin, které drží každá pět nebo více procent.

Pozoruhodné je, že nikdo ze zakladatelů už se nepodílí na výkonném řízení firmy. Nynější šéf Dick Costolo nastoupil jako zaměstnanec a má pouze 1,6 % firmy.

Ještě nevyděláváme, ale rosteme

Twitter přijde na burzu jako společnost s už docela velkými tržbami — za posledních dvanáct měsíců ve výši 448 milionů dolarů. Za dobu svého trvání však dosud nikdy nebyl v zisku, a sám odhaduje, že ještě asi do konce roku 2014 nebude.

Finanční ukazatele
Částky v tisících 2010 2011  2012 První pololetí 2012 První pololetí 2013
Tržby $27 278 $106 313 $316 933 $122 359 $253 635
Provozní náklady $95 757 $233 724 $394 016 $169 365 $316 458
Čistá ztráta $67 324 $128 302 $79 399 $49 104 $69 251

Za celý rok 2013 firma očekává tržby kolem šesti set milionů dolarů.

Firma uvádí 215 milionů měsíčně aktivních uživatelů a 100 milionů denně aktivních uživatelů. Denně se vloží asi půl miliardy tweetů.

Tři ze čtyř měsíčně aktivních uživatelů přitom k Twitteru přistupují ze zařízení mobilních a z těch pocházejí i dvě třetiny reklamních příjmů.

Ty jsou hlavním zdrojem příjmu společnosti, ačkoli zpoplatňuje také objemný přístup k datům (veřejným) pro účely analytické.

BRAND24

Výhodou Twitteru je, že reklama v něm je integrální součástí produktu, v podobě placených tweetů, placených uživatelských účtů a placených „trendů“. Ty jde přitom cílit podle zájmů zjistitelných z chování uživatele na Twitteru. Twitter vyvíjí ještě další formáty a způsoby zpeněžení a vylepšovat chce i možnosti cílení. Za důležité považuje zvýšit přijmy od zákazníků mimo USA.

Zdroje: Podání S-1, Financial Times

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).