Hlavní navigace

YouTube se brzy dostane do černých čísel

21. 8. 2009
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 21971
O největším videoserveru se dlouho říkalo, že není schopen vydělávat peníze. Komentátoři se nemohli shodnout, zda byla investice do něj rozumná, když Google už jeden videoportál provozoval. YouTube ale začíná produkovat jednu novinku za druhou a hlásí blížící se ziskovost.

Youtube se od doby, kdy jej koupil Google, zatím nikdy nedostal do černých čísel. Častá novinářská zkratka o prodělečnosti projektu, avšak zcela přesná. Google tradičně neusiluje ani tak o zisk jednotlivých projektů, jako o celkový profit. A v tomto světle se nemusí ani finanční výsledky YouTube jevit tak tragicky, neboť server výrazným způsobem přispívá do podílu Google na poli vyhledávačů. Kromě toho představuje přestupní můstek mezi videem a dalšími službami z portfolia internetového gigantu. A to nepočítáme množství experimentů, jak s přehrávači, tak s reklamou, se kterými už Youtube přišel nebo je plánuje v budoucnu spustit.

Google sám vnímá YouTube také jako nástroj pro vstup na mediální trh. Snaží se, aby byla jeho služba využívána pro zpravodajství, publicistiku či filantropii nejrůznějšího druhu. Právě prostřednictvím Youtube se do světa šířila videa z potlačování nepokojů v Tibetu či Íránu. Podle všeho bude YouTube pro Google opravdu tím nástrojem, který mu umožní vstoupit na mediální trh mnohem razantněji než doposud. Díky tomu se samozřejmě rozšíří prostor, kde bude Google moci efektivně prodávat reklamu.

Google se navíc netají tím, že samotný YouTube by měl být v nejbližší době ziskový, a to i navzdory nezanedbatelným finančním injekcím, které Youtube na rozvoj samotného portálu a nových služeb od Google neustále dostává .Server by, alespoň podle některých odhadů, mohl vydělat již tento rok až 200 miliónů dolarů. Absolutní číslo může působit jako pakatel, pokud uvážíme, že čisté příjmy Google za druhé čtvrtletí byly asi 1,48 miliardy dolarů. Zprávu o blížící se ziskovosti je třeba brát tak, že ukazuje na potenciál, který videoslužby na Internetu mají a že tento potenciál mají jejich provozovatelé při správné strategii šanci přeměnit v zisk. Jinými slovy videoslužby mohou vydělávat. Sám Google je podle všeho s výnosností i celkovým vývojem serveru spokojen.

Zajímavý je také pohled na data ze statistického serveru Alexa, která naznačují, že zatímco je Google stále navštěvovanější než YouTube, uživatelé na video serveru tráví daleko více času. Je zřejmě možné zpochybnit absolutní čísla, ale relativní poměr zůstane zřejmě zachován. Jde tedy o mimořádně důležitý reklamní prostor. Google neustále testuje různé formy reklamy a hledá řešení, které by umožnilo maximalizovat zisk a přitom neodradilo samotné uživatele.

youtube - graph 1

Daily Reach (v procentech) podle Alexa.com.

Youtube se snaží být maximálně univerzální, a tak již dávno nezůstává jen u sdílení amatérského videa se zábavným obsahem. Například projekt Shows je zaměřen na přehrávání celovečerních filmů či televizních seriálů. Nabídka je opravdu bohatá a nepochybně se jedná o zajímavý zdroj příjmů jak pro distributory filmů a seriálů, tak pochopitelně i pro YouTube.

youtube - graph

Čas na strávený na stránkách (v minutách za den) podle Alexa.com.

Další vlnu nových videí i formátů lze očekávat s nástupem operačního systému Chrome OS. Uživatelé budou „nuceni“ své video někam ukládat a právě oním místem má být YouTube. Ten tak může získat nové uživatele i možná zcela nové funkcionality, které server zatraktivní i pro současné uživatele. Předpoklad, že by nový operační systém mohl ziskovosti YouTube výrazným způsobem prospět, nemusí být chybný, bude ale velice záležet na úspěchu samotného Chrome OS.

3D video a další novinky

YouTube se v oblasti online videa snaží také o další inovace. Kromě postupných vylepšování přehrávače, maximálního rozlišení či délky snímků, které lze vnímat jako logický krok, související se zvyšování přenosových rychlostí internetového připojení, přichází YouTube s něčím o poznání zajímavějším, totiž s podporou 3D zobrazení videa. Demonstrační video ukazuje, jak by mohlo brzy video na YouTube vypadat. Může se opět jednat o snahu učinit video server atraktivnější než obyčejný televizní kanál, na kterém si trojrozměrný film neužijete. Návaznost na Shows je v tomto případě zřejmá. Google se snaží dlouhodobě spolupracovat s výrobci obsahu a vytvořit prostředí, které bude pro diváka atraktivní a zároveň dostatečně finančně zajímavé pro distributory, i pro samotný Google.

K trojrozměrnému zobrazení se využívá takzvané stereoskopie, která se snaží nejrůznějšími metodami optického charakteru vyvolat v mozku pozorovatele dojem trojrozměrného zobrazení. Finančně nejdostupnější je anaglyf. Jedná se o obyčejné (obvykle papírové) brýle, které mají jedno sklo červené a druhé modré. V komfortnějším, plastikovém vydání je lze získat za cenu kolem 10 euro. Kromě anaglyfu existuje celá řada dalších a daleko realističtějších metod, za které si ovšem již připlatíte. YouTube by měl podporovat metod více, a to nativně.

YouTube se v nedávné době zviditelnil ještě jednou maličkostí, kterou neudělal radost Microsoftu. Své uživatele totiž taktně upozornil, že IE 6 není na využívání jeho služeb optimálním prohlížečem. Doporučil pak přechod na Firefox 3.5, svůj Chrome 2 nebo IE 8. Google tak nedlouho poté, kdy svým uživatelům Gmailu nabízel přechod na prohlížeč Chrome, opět nabádá uživatele zastaralého a kontroverzního IE 6 ke změně prohlížeče. Google tímto chováním chce nepochybně podpořit konkurenční prohlížeče, neboť jak Firefox, tak Chrome mají Google nastavený jako defaultní vyhledávač.

Zajímavým počinem je také nedávno spuštěná sekce s trailery. Ta představuje přímou konkurenci obdobným službám ostatních videoportálů. Sekci s filmovými upoutávkami najdete například na serveru Hulu nebo na iTunes. YouTube se tak snaží obsáhnout co nejširší oblast online služeb a funkcí, souvisejících s online videem. Odklon od původní myšlenky zábavných záběrů k profesionálním službám je zřejmý.

YouTube se snaží investovat také do nových technologií a datových formátů. Příkladem může být nedávná akvizice On2 technologies za 106,5 miliónů USD. Ta se zabývá vývojem kodeků a měla by představovat technologické zázemí pro další rozvoj online videa.

Závěr a vyhlídky

Youtube se společně s prodejem reklamy a vyhledáváním stává pro Google jedním z klíčových projektů. Je to místo, kde tráví uživatelé velké množství času a tato skutečnost Youtube přímo předurčuje k tomu, aby byl využit k prodeji reklamy. Ukazuje se, že při troše trpělivosti, inovativnosti a přísunu peněz by se mohly výnosnými službami stát také Facebook či Twitter. Zkušenosti v případě YouTube ukazují, že trpělivost a snaha co nejvíce vyjít uživatelům vstříc (v této souvislosti nelze nepřipomenout podporu Youtube na „chytrých“ mobilních telefonech) se vyplácí.

BRAND24

A jakým směrem se YouTube do budoucna vydá? Určité změny lze nepochybně očekávat v souvislosti propojením s Chrome OS tak, aby byl zajištěn komfort a kvalita služeb pro uživatele. Zvětší se i prostor pro reklamu, přijdou nové formáty a obecně bude reklamy na Youtube více než dosud. Postupně dojde také ke zvyšování limitů omezujících délku a kvalitu videa.

YouTube má ale potenciál daleko širší a Google naznačuje, že ho má v úmyslu využít. Ať již v oblasti sociálních sítí či mediálního trhu. Mnoho uživatelů by například potěšila možnost tvorby vlastní televize s kontinuálním vysíláním na základě předem nadefinovaného obsahu, vytvořeného z videí na YouTube přišpendlených k časové ose. A kdyby k tomu přibyla nějaká provize z reklam v závislosti na sledovanosti či proklicích, jak je tomu u Knol, bylo by o vlnu nových uživatelů postaráno a část těch stávajících by na serveru začala trávit ještě více času než doposud. Přitom implementace takové funkcionality by nemusela být při existenci YouTube Channels příliš obtížná. Jaké novinky byste uvítali vy?

Jak se díváte na možnost 3D videa na YouTube?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je student PřF MU, publicista. Zajímá se o dění na Internetu, filosofii a fotografii.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).