Hlavní navigace

Zadlužený ex-provozovatel Zapakatel.cz získá dalších 2,5 milionů korun

29. 8. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

ePojisteni.cz tak za Zapakatel.cz zaplatí společnosti Spojka Group celkem 15 milionů Kč. Bude to ale jejímu jednateli Jiřímu Carbovi stačit na uspokojení všech věřitelů?

Před rokem zařadil časopis Ekonom Jiřího Carbu do speciální publikace s názvem Tajemství mého úspěchu, která mapovala životní příběhy 23 úspěšných českých podnikatelů. Carba tehdy šéfoval třetímu největšímu tuzemskému slevovému portálu Zapakatel.cz a prostřednictvím firmy Spojka Group byl i jeho největším podílníkem.

Dnes je ale všechno jinak. Ze slevového portálu se stal slevový agregátor provozovaný jinou firmou a Carbův nový projekt BránaSlev.cz se před necelými dvěma měsíci odmlčel s tím, že se jeho provozovatel dostal do finančních potíží.

Sňatek z rozumu a rychlý rozvod

Připomeňme, že slevový server Zapakatel byl spuštěn stejně jako dnes lídr tuzemského trhu Slevomat v roce 2010. V srpnu 2011 tehdejší jednička trhu Slevomat dokonce koupila 51% podíl ve firmě Spojka Group, která server Zapakatel.cz provozovala. Bylo to v době, kdy se trh slevových serverů začínal pomalu konsolidovat.

Jejich partnerství ale vydrželo pouze rok. Představitelé firem si totiž přestali rozumět v obchodních otázkách. Důvodem rozchodu byl prý rozdílný přístup k obchodním partnerům, sdílení slevových nabídek na obou serverech a především výše marží.

Tehdejší šéf obchodníků Zapakatel.cz Tomáš Carba (bratr Jiřího Carby) volal po vyšších maržích: „Masér prostě nemůže masírovat rok se ztrátou. Marže musí být tak vysoká, aby byl dodavatel slevy nad náklady, a už vůbec ne v minusu. Je to fér,“ uvedl Tomáš Carba. Tehdejší šéf Slevomatu Tomáš Čupr tvrdil, že Slevomat se snaží o zachování marží, které by zaručily dlouhodobou funkci portálu.

Zajímavé je, že přestože se oba servery rozešly už před dvěma lety, Slevomat si ve firmě Spojka Group ponechal i nadále 25% podíl. Toho se zbavil až koncem ledna letošního roku, když jej převedl na společnost MCZ Group s.r.o., kterou stoprocentně vlastní Jiří Carba. MCZ Group aktuálně drží ve firmě Spojka Group podíl ve výši 99,32 %.

Peníze, které měly vše vyřešit

Právě výše marží, výrazné zpomalení růstu a proměna trhu slevových serverů v Česku, které se provozovatel serveru Zapakatel nedokázal přizpůsobit, zřejmě vedly k tomu, že se společnost Spojka Group dostala letos do finančních problémů. Carba se proto začal ohlížet po potenciálním kupci, který by firmě poskytl potřebnou finanční injekci. Nakonec doména Zapakatel.cz a její slovenská obměna Zabagatel.sk koncem května skončila v majetku firmy ePojisteni.cz, za kterou stojí podnikatelé Jan BartaDušan Šenkypl.

„Zástupci společnosti Spojka Group se na nás obrátili s tím, že mají zájem firmu prodat. Zároveň nám sdělili, že mají finanční problémy a nebudou schopni dlouhodobě fungovat bez toho, aniž by získali dodatečné zdroje,“ přibližuje počátky jednání Dušan Šenkypl, výkonný ředitel společnosti ePojisteni.cz. 

ePojisteni.cz, resp. jím vlastněná firma Elephant Orchestra, se sice už nějakou dobu v oblasti slevových serverů pohybuje, ale neprovozuje žádný slevový portál, nýbrž slevový agregátor SlevyDnes.cz, a zároveň má podíl v monetizační platformě pro slevové agregátory Paylo.cz.

Neměla tedy zájem provozovatel server Zapakatel.cz jako slevový server, ale chtěla využít zavedenou značku a databázi klientů pro spuštění slevového agregátoru. Majitelé ePojisteni.cz se proto s Carbou dohodli, že od něj odkoupí pouze značku, českou a slovenskou doménu a databázi klientů.

„Nebylo v zájmu nikoho, kdo se pohybuje v tuzemském slevovém byznysu, aby se problémy Spojka Group přenesly na koncové klienty a dodavatele. Na základě dat a informací, které jsme od zástupců firmy získali, jsme uvěřili tomu, že tato transakce umožní problémy Spojka Group vyřešit," říká Šenkypl.

Spojka Group obdrží ještě 2,5 milionů Kč

Zajímavé je, že až doposud se v médiích v souvislosti s transakcí objevovala částka 12,5 milionů Kč. Nyní ale Šenkypl pro Lupa.cz upřesnil, že částka bude vyšší.

„Do této chvíle jsme uhradili 12,5 milionů Kč. Celková cena splatná v několika částech ale činí 15 milionů Kč. Další část je splatná do konce srpna, poslední milion a půl zaplatíme v září. Celá transakce se vzhledem k situaci Spojka Group realizovala tak, že jsme nejdříve poskytli firmě účelový úvěr, jehož použití bylo striktně omezeno na úhradu závazků společnosti Spojka Group. Následně Spojka Group vyčlenila část firmy (značku, web a databázi klientů) do samostatné společnosti Zapakatel.cz agregátor s.r.o., která byla do obchodního rejstříku zapsána nedávno a tuto společnost nyní odkupujeme,“ vysvětluje Šenkypl s tím, že cena, kterou za značku Zapakatel zaplatili, je výrazně vyšší, než byli ochotni zaplatit ostatní zájemci.

Carba se záhy po uzavření obchodu pustil do budování nového slevového serveru BránaSlev.cz, který ale po pár měsících ukončil provoz s tím, že jeho provozovatel firma Spojka Group, nedokáže dostát svým závazkům. Na webu se začátkem července objevilo prohlášení, že „Spojka Group s.r.o., provozovatel serveru www.branaslev.cz a do 17. 6. 2014 i serveru www.zapakatel.cz, se dostala do situace, kdy není momentálně likvidní a nemůže dostát svým závazkům vůči některým partnerským společnostem.“

To bylo v době, kdy si postižené firmy, živnostníci a zákazníci začali na jednání Spojka Group stěžovat a bylo jasné, že firma se dostala do velkých problémů a bude muset rozzlobené věřitele uspokojit. A to nejen ty, kteří si koupili voucher na serveru BránaSlev.cz, ale i ty, kteří si koupili voucher na Zapakatel.cz před 17.6.2014.

Carba se za úvěr osobně zaručil

Nový vlastník značky Zapakatel tvrdí, že v okamžiku prodeje věřil, že Spojka Group situaci ustojí.

„Nedělali jsme due diligence části podniku, která se týká samotného slevového serveru. Z předložených podkladů a plánů jsme věřili tomu, že prostředky, které firmě Spojka Group poskytujeme, pomohou nastalou situaci vyřešit. Vycházeli jsme mimo jiné i z toho, že pan Carba byl ochotný za úvěr převzít osobní garance. I to pro nás byla známka toho, že si je jistý, že situaci ustojí,“ tvrdí Šenkypl.

Zástupci ePojisteni.cz podle něj krátce poté, co Spojka Group přiznala, že nedokáže dostát svým závazkům, provedli ve firmě audit využití poskytnutých prostředků. Na základě bankovních výpisů zjistili, že Spojka Group zaplatila věřitelům výrazně více než 12,5 milionů Kč.

I přes problémy, do kterých se Spojka Group dostala, chtějí v ePojištění pokračovat v plnění uzavřené smlouvy. To znamená, že do konce srpna odejde na účty Spojka Group další milion korun a v září pak zbývajících 1,5 milionů Kč.

„Uděláme naprosté maximum, abychom dohlédli na to, že peníze, které posíláme společnosti Spojka Group, doputují k poškozeným obchodníkům a zákazníkům,“ slibuje Šenkypl.

Připouští, že aktuální situace značku Zapakatel poškozuje. Navíc je nový majitel většinou tím prvním, na koho se nespokojení zákazníci obracejí.

„Klienti se logicky nejdříve obracejí na nás a chtějí od nás objasnění situace a následně žádají o radu ohledně jejich dalšího postupu. Na druhou stranu musím říci, že jsem až překvapený tím, jak akceptují v nelehké situaci vysvětlení, které jim poskytujeme,“ říká Šenkypl. Nicméně na firmu už si v souvislosti s touto kauzou posvítili státní úředníci.

„Nedávno jsme tu měli kontrolu ze živnostenského úřadu, který se  na základě obdržené stížnosti zajímal o naše podnikání. Šetření v souvislosti s transakcí nezjistilo žádné pochybení,“ dodává Šenkypl.

BRAND24

Jiří Carba už dříve uvedl, že jedná s potenciálními investory, kteří by mu pomohli problémy vyřešit. Těžko odhadnout, jak je v tomto směru úspěšný, protože s médii v poslední době nekomunikuje. Údajně má mít zdravotní problémy.

Pokud prostředky, které Spojka Group od ePojisteni.cz a případně od někoho jiného získá, nebudou stačit na uspokojení věřitelů a lidé zodpovědní za jednání firmy dospějí k názoru, že jejich aktiva jsou záporná a není šance situaci zvládnout, mají ze zákona povinnost firmu přihlásit do insolvence.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).