Hlavní navigace

Ze kterého vyhledavače přichází nejvíc lidí

12. 3. 2004
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Že v českém vyhledávání hraje prim Seznam, to nepřekvapí. Děsivý je jen jeho téměř poloviční podíl. Příjemné je naopak zjistění, že přístupy z fulltextů se už polovině také blíží a kvalitní vyhledavače jako Google získávají na oblibě. Přesto globální statistiky při bližším pohledu odhalují i netušené informace o vyhledávání na webu.

Pozornost upřená k optimalizaci pro vyhledavače otevírá prostor pro mnoho otázek. Jednou z nich například je, kolik lidí mohou vyhledavače přivést měsíčně na váš web. Odpověď se samozřejmě liší podle klíčových slov a sezóny. Podobnou otázkou je, na který vyhledavač je vhodné optimalizaci zaměřit.

S první otázkou si dnes už poradíme snadno. Služby jako Overture, WordTracker nebo český eTarget zpřístupňují počty hledání slov za udaný časový interval a podle nich se dá odhadovat počet vyhledávání do budoucna. Potíž je s druhou otázkou. Máme se zaměřit na vyhledavač, který používá nejvíce uživatelů? Nebo si máme vybrat vyhledavače využívané méně? Či se snad máme pokusit zaměřit na všechny?

Museli bychom nejprve zvědět, jak jsou které vyhledavače využívány. Prostý audit návštěvnosti nepostačí, protože nezahrnuje všechny servery a nevyčteme z něj, kolik požadavků vyhledavače opravdu přivedou dále na web. Podíly vyhledavačů se dají vyčíst ze statistik návštěvnosti webů. Pokud ale spoléháme pouze na jeden určitý web, zjistíme jen tolik, co se právě toho jednoho webu týče. Víme tedy, kolik dotazů poslal na zvolený web který vyhledavač, ale nevíme, kolik jich poslat mohl.

Skutečný podíl vyhledavačů zjistíme jen tehdy, když můžeme porovnat statistiky z více webů. Právě k tomu se skvěle hodí masově využívaná počítadla a outsourcované statistické služby typu Navrcholu.cz, Toplist, iTop, eMerite či Návštěvnost a podobné.

Čím více a čím rozličnějších webů počítadlo měří, tím přesnější přehled o podílech vyhledavačů můžeme získat. Globální statistiky o přístupech z vyhledavačů zveřejňuje Toplist, který s více než 65.000 měřenými weby jistě může poskytovat relevantní údaje. Podobně na tom je Navrcholu.cz, které po loňském pročištění měří návštěvnost pro zhruba 15.000 webů.

Právě z globálních statistik Navrcholu.cz, které byly zveřejněny ve středu, můžeme vyčíst zajímavé informace. Určitě je potěšující zjištění, že výsledky Navrcholu.cz se téměř kryjí se statistikami Toplistu. Drobné odchylky mohou být způsobeny jak různými zahrnutými weby, tak i tím, že Navrcholu.cz poskytuje data agregovaná za celý měsíc, kdežto Toplist statistiky počítá za jediný den.

Dominance Seznamu (48,5 procenta návštěv) a podíly Atlasu (6,7 procenta) a Centra (6,3 procenta) nejspíš nepřekvapí. Taktéž více než čtvrtinový podíl Google jen splňuje očekávání. Zajímavější ale je pohled na typ vyhledávání. Ne tak ani, na kterém portálu uživatelé vyhledávají, ale zda preferují fulltext, nebo katalogy. A také otázka, zda uživatel v katalogu vyhledává, nebo jej prochází po sekcích.

Zásadním zjištěním je vysoký, totiž nadpoloviční podíl přístupů z katalogů. Masa českých uživatelů prohledává a prochází katalogy. Čím to je? Patrně předvoleným typem vyhledávání na portálech. Také procházení katalogů po sekcích je nejspíš způsobeno tím, že portály se nákladně udržované katalogy snaží uživatelům vnucovat. Na katalog Seznamu připadlo v únoru 38,5 procenta návštěv, kdežto na jeho fulltext jen asi 10 procent. U Atlasu a Centra je odstup ještě větší, sic korigovaný smíšeným vyhledáváním.

BRAND24

Dušan Janovský se pozastavoval nad umístěním Navrcholu.cz na 12. místě mezi vyhledavači s podílem 1,09 procenta. Podobně se ve statistikách Toplistu objevuje Toplist na 13. místě s 1,11 procenta. Je to samozřejmě odchylka proti normálu, kterou způsobuje fakt, že uživatelé statistických služeb zvědavě procházejí sekce a sledují weby své konkurence a srovnávají postavení v žebříčcích návštěvnosti. Počet přístupů z katalogů statistických služeb ale ukazuje, že se může vyplatit systematické zařazování webové prezentace i do specializovaných katalogů.

Návštěvy ze Seznamu
Služba Podíl (%)
Firmy 0,02
Fulltext ČR 1,82
Fulltext svět 0,32
Fulltext 7,85
Katalog 38,53
Návštěvy z Atlasu
Služba Podíl (%)
Firmy 0,04
Fulltext 0,03
Katalog 2,44
Mix 4,09
Návštěvy z Centra
Služba Podíl (%)
Firmy 0,04
Fulltext 0,62
Katalog 2,32
Mix 3,31

Data uváděná v tomto článku pocházejí ze zdrojové tabulky Navrcholu, kterou mi laskavě poskytla společnost Internet Info. Data jsou sdružena za celý měsíc únor 2004 a byla naměřena z návštěvnosti webů registrovaných u Navrcholu. Rozeznáno bylo celkem 368 různých vyhledavačů. Z agregovaných dat bohužel nebylo možné vytvořit přehled přístupů podle search-enginů, jelikož například Yahoo! a Seznam v průběhu měsíce změnily dodavatele vyhledávání.

Máte stránky registrované v katalogu na portálech?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).