Hlavní navigace

Britové pustili Uber do Londýna. Jeho služba prý zákony neporušuje

4. 7. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Uber dostal v Londýně zelenou. A to i přesto, že se proti americké službě spojili taxikáři nejen z Londýna a zaplavili britskou metropoli svými vozy.

Taxikářské protesty tak evidentně nezabraly. Podle časopisu Time to úředníci oznámili během včerejška. Jde o první průlomové rozhodnutí, kterým se štěstěna v Evropě začala trochu přiklánět na stranu amerického startupu. 

Argument britských taxikářů je postavený na chybějícím taxametru. Uživatelé Uberu si totiž vystačí s chytrým telefonem. O tom, jestli mobil může nahradit taxametr, musí ještě rozhodnout britské soudy, ale pro Uber je vítězstvím hlavně to, že jeho podnikání v Londýně bylo oficiálně uznáno jako legální. 

Rozhodnutí přichází pár týdnů po masových taxikářských protestech. K protestu britských taxikářů se připojili i jejich berlínští a pařížští kolegové. Výsledkem bylo ale spíš jen zvýšení zájmu o služby americké firmy. Podle serveru The Next Web zvýšila demonstrace počet zakázek Uberu v Londýně víc než osminásobně. 

Boj na více frontách

Uber není v Británii jedinou novou službou, která se stala terčem hněvu klasických taxikářů. Už na konci května zaútočili londýnští řidiči na kanceláře taxiaplikace Hailo

Válčí se ale nejen v Británii. V lednu na její řidiče ve Francii útočili pařížští taxikáři – neobešlo se to bez prořezaných pneumatik. A to tam od ledna platí zákon, podle kterého přepravní služby bez taxikářské licence nesmějí vyzvednout zákazníka dříve než 15 minut od přijmutí objednávky.

V Bruselu Uber narazil se svou ride-sharingovou službou. Když bude přistižen, čeká ho pokuta deset tisíc eur, tím pádem pravděpodobně konec v metropoli země Vlámů a Valonů. Trumfy drží zatím i berlínští taxikáři, kterým pomohl tamní soud. Ještě ale nemají úplně vyhráno

Uber se v současné době rozhlíží po českém trhu. Během minulého víkendu proběhly pohovory s uchazeči o tři pozice, které plánuje firma v Praze otevřít. Finální rozhodnutí ale padne až po pečlivém prozkoumání tuzemských podmínek.

„Pokud sem přijdou s limuzínovou službou a nebudou plnit legislativu o smluvní přepravě, tak je mohou potkat protesty nejen od taxikářů, ale nedivil bych se reakci i od samotného magistrátu,“ tvrdí Ondřej Krátký z tuzemského taxiagregátoru Liftago

Problémy i doma

Ačkoliv to může vypadat, že největší komplikace Uberu klade Evropa, není to úplně pravda. Tahanice totiž firma zažívá i v domovských Spojených státech, kde působí v 78 městech. Před dvěma týdny podobnému protestu jako Londýn čelil i Washington, D.C

Taxikáři chtějí docílit toho, aby se zákazy nevztahovaly jenom na Uber, ale na všechny podobné služby obecně. V USA totiž Uber bojuje ještě s konkurenčním Lyftem, se kterým rozjel po taxikářském způsobu cenovou válku. Proti taxikářům a úřadům ale stojí společně. 

Oba startupy přitom teď narazily v Pittsburghu, kde místní úřady nepustily jejich řidiče na ulici, dokud si neudělají řádnou registraci jako ostatní taxikáři. Sedmnáctimiliardový Uber už to ale zná. Stopku už dostal například ve Virginii nebo v Novém Mexiku. A podobně jako na severu narazil třeba v Kalifornii. 

Pojištění jako bič

„Kalifornie je prvním státem, který vytváří pro toto odvětví podmínky, které dávají zákazníkům větší možnost výběru. Nebudeme však akceptovat větší možnost výběru, na úkor bezpečnosti spotřebitelů,“ stojí v prohlášení komise (kompletní znění zprávy, PDF, 238 kB), která má ve městě na starosti dopravu.

BRAND24

Mimochodem kalifornští zákonodárci debatují o zpřísnění podmínek pro služby typu Uberu a Lyftu, co se týče pojištění. Zákon představila demokratická politička Susan Bonillová v reakci na úmrtí šestileté dívky, kterou loni o Vánocích srazil na přechodu v San Francisku řidič Uberu. Měl sice osobní pojistku, ale Uber se odmítl připojit k platbě odškodnění, protože v době nehody nebyl v automobilu žádný pasažér. Návrh předpokládá, že řidiči jezdící pro Uber a Lyft by museli mít komerční pojištění, které by mělo pojistné plnění alespoň 1 milion dolarů.

V reakci na sílící tlak ze strany taxikářů a úřadů začal Uber ve velkém investovat do lobbistů, kteří mají firmě pomoci obměkčit tamní politiky. A výsledky se už dostavují. Colorado se začátkem června stalo prvním americkým státem, který povolil službám typu Uberu činnost na svém území, aniž by musely dodržovat stejná pravidla a podmínky, jako vozidla taxislužby.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).