Taxikářské protesty tak evidentně nezabraly. Podle časopisu Time to úředníci oznámili během včerejška. Jde o první průlomové rozhodnutí, kterým se štěstěna v Evropě začala trochu přiklánět na stranu amerického startupu.
Argument britských taxikářů je postavený na chybějícím taxametru. Uživatelé Uberu si totiž vystačí s chytrým telefonem. O tom, jestli mobil může nahradit taxametr, musí ještě rozhodnout britské soudy, ale pro Uber je vítězstvím hlavně to, že jeho podnikání v Londýně bylo oficiálně uznáno jako legální.
Rozhodnutí přichází pár týdnů po masových taxikářských protestech. K protestu britských taxikářů se připojili i jejich berlínští a pařížští kolegové. Výsledkem bylo ale spíš jen zvýšení zájmu o služby americké firmy. Podle serveru The Next Web zvýšila demonstrace počet zakázek Uberu v Londýně víc než osminásobně.
Boj na více frontách
Uber není v Británii jedinou novou službou, která se stala terčem hněvu klasických taxikářů. Už na konci května zaútočili londýnští řidiči na kanceláře taxiaplikace Hailo.
Válčí se ale nejen v Británii. V lednu na její řidiče ve Francii útočili pařížští taxikáři – neobešlo se to bez prořezaných pneumatik. A to tam od ledna platí zákon, podle kterého přepravní služby bez taxikářské licence nesmějí vyzvednout zákazníka dříve než 15 minut od přijmutí objednávky.
V Bruselu Uber narazil se svou ride-sharingovou službou. Když bude přistižen, čeká ho pokuta deset tisíc eur, tím pádem pravděpodobně konec v metropoli země Vlámů a Valonů. Trumfy drží zatím i berlínští taxikáři, kterým pomohl tamní soud. Ještě ale nemají úplně vyhráno.
Uber se v současné době rozhlíží po českém trhu. Během minulého víkendu proběhly pohovory s uchazeči o tři pozice, které plánuje firma v Praze otevřít. Finální rozhodnutí ale padne až po pečlivém prozkoumání tuzemských podmínek.
„Pokud sem přijdou s limuzínovou službou a nebudou plnit legislativu o smluvní přepravě, tak je mohou potkat protesty nejen od taxikářů, ale nedivil bych se reakci i od samotného magistrátu,“ tvrdí Ondřej Krátký z tuzemského taxiagregátoru Liftago.
Problémy i doma
Ačkoliv to může vypadat, že největší komplikace Uberu klade Evropa, není to úplně pravda. Tahanice totiž firma zažívá i v domovských Spojených státech, kde působí v 78 městech. Před dvěma týdny podobnému protestu jako Londýn čelil i Washington, D.C.
Taxikáři chtějí docílit toho, aby se zákazy nevztahovaly jenom na Uber, ale na všechny podobné služby obecně. V USA totiž Uber bojuje ještě s konkurenčním Lyftem, se kterým rozjel po taxikářském způsobu cenovou válku. Proti taxikářům a úřadům ale stojí společně.
Oba startupy přitom teď narazily v Pittsburghu, kde místní úřady nepustily jejich řidiče na ulici, dokud si neudělají řádnou registraci jako ostatní taxikáři. Sedmnáctimiliardový Uber už to ale zná. Stopku už dostal například ve Virginii nebo v Novém Mexiku. A podobně jako na severu narazil třeba v Kalifornii.
Pojištění jako bič
„Kalifornie je prvním státem, který vytváří pro toto odvětví podmínky, které dávají zákazníkům větší možnost výběru. Nebudeme však akceptovat větší možnost výběru, na úkor bezpečnosti spotřebitelů,“ stojí v prohlášení komise (kompletní znění zprávy, PDF, 238 kB), která má ve městě na starosti dopravu.
Mimochodem kalifornští zákonodárci debatují o zpřísnění podmínek pro služby typu Uberu a Lyftu, co se týče pojištění. Zákon představila demokratická politička Susan Bonillová v reakci na úmrtí šestileté dívky, kterou loni o Vánocích srazil na přechodu v San Francisku řidič Uberu. Měl sice osobní pojistku, ale Uber se odmítl připojit k platbě odškodnění, protože v době nehody nebyl v automobilu žádný pasažér. Návrh předpokládá, že řidiči jezdící pro Uber a Lyft by museli mít komerční pojištění, které by mělo pojistné plnění alespoň 1 milion dolarů.
V reakci na sílící tlak ze strany taxikářů a úřadů začal Uber ve velkém investovat do lobbistů, kteří mají firmě pomoci obměkčit tamní politiky. A výsledky se už dostavují. Colorado se začátkem června stalo prvním americkým státem, který povolil službám typu Uberu činnost na svém území, aniž by musely dodržovat stejná pravidla a podmínky, jako vozidla taxislužby.