Hlavní navigace

Cloud: v hlavní roli mobilita

28. 7. 2011
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Ještě poměrně nedávno byl zaměstnanec průměrné firmy odkázán na jedno statické železo – stolní počítač v kanceláři. Dnes ten samý člověk létá po světě s laptopem, netbookem, tabletem a / nebo smartphonem.

Pro tuto realitu je ideálním řešením přístup “více zařízení, jedna data” – tedy cloud. Šetří to čas a umožňuje větší svobodu v práci. Protože se ale jedná o firemní prostředí, je samozřejmě nezbytné zachovat vysokou míru zabezpečení a kontroly nad zařízeními. Spojit toto do uceleného a funkčního celku není mnohdy jednoduché, v současné době ale existují řešení, se kterými toho lze dosáhnout.

Buzz ze záhrobí

Začátky cloud computingového „buzzu“ lze datovat někdy do začátku roku 2008. Prohlížeč Chrome byl tehdy stále ještě přísně tajný a na první Android telefon si svět ještě rok musel počkat. Pro většinu firem byl tehdy přechod do cloudu čirým sci-fi.

Dnes – pouhé tři roky poté – dává cloud ve firmě už mnohem větší smysl. Jedním z hlavních důvodů je hardware. A nejde o servery, ty se za tu dobu moc nezměnily. Řeč je o chytrých telefonech, tabletech a ultrapřenosných noteboocích, které vám právě teď možná leží na stole. Pokud věříme Williamu Gibsonovi, že budoucnost už je tady, jenom není rovnoměrně distribuována, můžeme si ji představit extra zahuštěnou kolem jakéhokoliv přenosného zařízení napojeného na Internet. (Naházejte si pár takových zařízení do batohu a máte stroj času.)

Konvergence vs divergence

Zmíněný princip “jedna data, mnoho zařízení” nabourává starou představu o hardwarové konvergenci. Lidé nechtějí jednu skříňku, která obsahuje vše a umí všechno. Hardware by měl být specializovaný – počítač s klávesnicí na psaní, telefon na volání za pochodu, velká obrazovka na sledování filmu, miniaturní přehrávač na poslouchání hudby při běhu, fotoaparát na pořizování kvalitních fotek, čtečka na čtení e-knih, atd. Je dobře, že jedno zařízení může v případě potřeby nahradit funkci jiného – a že na jednu funkci se hodí více různých zařízení. Ale žádné zařízení nebude v nejbližší době schopné plně nahradit všechna ostatní. Proto je důležité, aby byla data sdílená. Proto je (mimo jiné) důležitý cloud.

Pro firmy, které jsou v cloudu (nebo zvažují přechod), z výše uvedeného vyplývá, že i ony se musí připravit na investice do větší škály formátů zařízení. Aby bylo možné efektivně využít všech výhod cloudu, firemní uživatelé potřebují mít přístup k několika typům zařízení, zpravidla kombinace chytrého telefonu a počítače. Je však samozřejmé, že pro specifické potřeby firem se mohou hodit různé kombinace zařízení. 

Mobilní cloudová zařízení v praxi

Zkusme si na několika modelových příkladech ukázat využití různých typů zařízení v tandemu s vhodnými cloudovými aplikacemi.

logo salesforce

Schůzka se zákazníkem či dodavatelem je ideální příležitostí pro využití hned několika funkcí cloudu. Cestou na domluvené místo setkání je možné (a často nezbytné) si ve smartphonu přečíst poslední e-mailovou konverzaci s tím, za kým se právě chystáte. Potřebné informace přímo o jeho osobě z profesního a obchodního hlediska poskytnou CRM aplikace jako jsou např. Salesforce nebo Zoho, nebo postačí např. LinkedIn. V průběhu schůzky poslouží připojený chromebook k vytvoření zápisu z jednání. Podílet se může i protistrana, pokud má notebook připojený k Internetu – stačí ji přizvat k editaci dokumentu přímo v průběhu schůzky. Kvalita i funkce zápisků, které vznikají spolu-editací v reálném čase, bývá úplně jinde. I po schůzce má samozřejmě smysl nasdílet dokument s dotyčnou osobou, aby zápisky mohla upravit, nebo alespoň zhlédnout. Bývá to efektivnější než posílání e-mailů.                                               logo Zoho

Pro prezentace se výborně hodí tablety. Jsou lehké a přitom dostatečně výkonné, aby zvládly přehrát i náročnější multimédia, které mohl teprve pár minut před prezentací nahrát na intranet kolega.

Ne vždy je nutné za schůzkou cestovat, když lze snadno využít videokonferencí. Ty už nejsou závislé na drahém specializovaném hardwaru a pro uživatele tak například odpadá nutnost rezervování si místnosti. Google Talk umožňuje v případě potřeby přenášet obraz i z mobilu, byť samozřejmě lepší bývá využít tablet nebo notebook. Nově je možné založit i vícestranné Setkání na Google+.

Málokdo ví, že tabulky v Dokumentech Google mají v sobě již delší dobu makro-jazyk: Apps Script. V podstatě se jedná o server-side JavaScript se spoustou knihoven navíc. Lze stahovat informace z interních systémů a doplňovat je do příslušných políček. Je možné sahat si na veřejné API (například Twitteru), automaticky posílat e-maily, editovat online dokumenty, intranetové stránky, nebo provádět složité a iterativní výpočty. Vtip je v tom, že takováto makra fungují i v případě, kdy je tabulka otevřená z mobilního telefonu. 

Bezpečnost mobilního cloudu

O bezpečnosti samotného cloudu, tedy datových center a další infrastruktury, již bylo napsáno (i natočeno!) hodně. Jak je to ale se zabezpečením mobilních zařízení? To je jeden z nejčastějších dotazů při přechodu na cloud. 

Pokud jde o kombinaci Android a Google Apps, odpověď je jednoduchá. Aplikace Google Apps Device Policy dává firmě dokonalý přehled a kontrolu nad androidími zařízeními. Administrátor může “odstřihnout” konkrétní zařízení nebo jej vzdáleně vymazat, pokud jej někdo ukradne. Je možné vyžadovat, aby každé firemní zařízení vyžadovalo odblokovací heslo. Google Apps Device Policy ale nabízí funkcionalitu i pro uživatele: můžou svůj Android vzdáleně prozvonit, uzamknout, resetovat jeho PIN nebo se jej zeptat, kde se právě nachází. 

Androidí aplikace Google Authenticator, která generuje hesla na jedno použití, může být zase vyžadována pro bezpečnější přihlášení do interních systémů.

Pro vzdálenou kontrolu nad Chrome OS zařízením existuje Chromebook management console. Umožňuje vzdálenou správu bezpečnostních zásad, black- a whitelistování stránek, plug-inů, autentikačních protokolů, atd. A samozřejmě lze předinstalovávat Chrome aplikace. Cílem je, aby žádný řadový zaměstnanec už nikdy nemusel koukat na instalační dialogové okno, natož s ním operovat.

Blízká budoucnost mobilního cloudu a dál

Mobilita se může zatím jevit jako bonus nebo zbytný výstřelek, ale možnost kdykoliv a odkudkoliv pracovat s firemními daty se brzy stane standardem a nezbytností. Při pohledu na různorodost dnešních  zařízení, které stojí na cloudu nebo si s ním přinejmenším rozumí, si nelze myslet, že to je nějaký chvilkový “úlet”. Jakmile začnou firmy do mraku houfněji vstupovat a zjistí, jak výhodné je v něm být, je jisté, že z něj už nebudou chtít ven. Je to pohodlí, na které se lehce zvyká – a to bývá podmínkou úspěchu jakékoliv inovace.


Logio (Tomáš Formánek, partner společnosti Logio)

Společnost Logio vznikla v roce 2005. Poskytuje komplexní poradenství a outsourcing v oblasti logistiky, supply chain management, optimalizaci výroby, řízení zásob, skladování a dopravy. Svým klientů nabízí efektivní propojení všech firemních procesů jak externích, například v rámci dodavatelského řetězců, tak i interních, tj. uvnitř firmy. Pro optimalizaci a plánování procesů a toků jim slouží nejrůznější nástroje, které si sami vyvíjí. Zaměstnává 42 pracovníků a spolupracuje s několika externisty.

Logio je dobrou ukázkou toho, jak přechod do cloudu může firmě pomoci ke zvýšení efektivity a rychlosti práce. Při expanzi společnosti se začaly objevovat problémy předchozího řešení, které bylo založeno na softwarových aplikacích běžících na vlastních serverech. Postupem času a s nárůstem počtu zaměstnanců původní řešení přestalo vyhovovat aktuálním požadavkům a často se stávalo zdrojem zbytečných chyb a výpadků. Společnost se proto rozhodla přejít do cloudu a postavit své firemní procesy na Google cloud platformě. Aplikace Google se pro zaměstnance staly základním pomocníkem pro každodenní obchodní styk a interní komunikaci. Logio kromě všech základních aplikací, tj. Kalendář Google, Gmail, Dokumenty Google, Skupiny a Weby Google, využívá i aplikace třetích stran z Google Apps Marketplace.

Tomáš Formánek, partner společnosti Logio: Cloudové řešení Google Apps jednoznačně zvítězilo cenou a integrací všech potřebných funkcionalit, které jsou pro nás důležité, to je od efektivního sdílení informací až po komunikaci jak uvnitř, tak směrem ven. Oceňujeme i fakt, že každý nový zaměstnanec se potřebné funkce naučí používat během okamžiku.

BRAND24

Jedna z charakteristik cloudu je přesun primárních dat na Internet a možnost přístupu k nim z různých zařízení. Na tento trend reaguje i Logio a své zaměstnance vybavuje chytrými telefony s operačním systémem Android. Zaměstnanci svůj Android telefon využívají hlavně pro správu svého Gmailu, Kalendáře, nebo pro přístup k Dokumentům Google a k intranetovým aplikacím. Díky Google cloud platformě se v Logiu zrychlil přenos informací a přístup k nim, ať jsou zaměstnanci kdekoli. Navíc díky komunikaci přes Gtalk dokázala firma snížit náklady na komunikaci.

A Logio se nebojí jít ještě dál: V praxi jsme zkoušeli i tablety, konkrétně iPad. Velice se nám osvědčily například při prezentacích. Takže rozhodně v tabletech vidíme užitečného pomocníka. Velká část týmu pracuje v terénu na různých projektech a často i v zahraničí, proto si dovedu představit pracovat jak přímo na mobilních zařízeních, tak i přejít na cloudově orientovaný operační systém, jako je například Chrome OS. V současné době nám však na Google Apps chybí nedostatečně vyřešená nebo vůbec žádná možnost práce v offline módu, dodal Tomáš Formánek.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Spojka mezi českými vývojáři a Googlem. Snaží se pomáhat těm, kteří se rozhodli stavět své projekty a firmy nad technologiemi Googlu. Vede oficiální blog českého Googlutwítuje a plusuje.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).