Hlavní navigace

Čtvrtá Panda dopadla na české weby. Jak funguje kladivo na obsahové farmy?

28. 5. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Isifa
Google překvapivě přišel s updatem Panda 4.0. Jeho smyslem je boj s nekvalitním a neunikátním obsahem na internetu. Kdo na aktualizaci doplatil a komu prospěla?

V pořadí minimálně 26. potvrzenou aktualizaci algoritmu Panda oznámil Matt Cutts na svém Twitteru pod názvem Panda 4.0. Číslovka 4 znamená, že se jedná o větší aktualizaci a ne jen menší aktualizace dat. Mozcast nám ale potvrdil, že byla pravděpodobně vypuštěna ještě o chvíli dříve. Pojďme si na začátek říci, co aktualizace Panda je. 

Panda update byl první ze série aktualizací, který odstartoval éru zvyšování kvality vyhledávání u Googlu, ale i algoritmických filtrů, které postihovaly weby ve velkém. Smyslem Pandy je boj s nekvalitním a neunikátním obsahem na internetu. Díky svému zacílení na tzv. content farms se ze začátku užívalo i jméno “farmers update”. V České republice se jednalo například o tzv. „Free PR servery“, které byly populárním zdrojem nekvalitních zpětných odkazů a které byly prvními aktualizacemi zasaženy nejvíce. 

První Panda přišla nejprve v únoru 2011 do USA a zasáhla 12 % vyhledávání. U nás její první důsledky můžeme registrovat od 12. srpna 2011. Aktualizace Panda ale není penalizací. Panda je filtr, který hodnotí weby označené jako obsahově nekvalitní nebo jako obsahový spam, které se nemají dostat do SERPu na prominentních pozicích, a snižuje jim hodnocení. 

Typický příklade obsahového spamu v českém provedení najdete třeba na klidas.cz. Ohroženy jsou agregátory (zejména RSS), nekvalitní MFA weby nebo weby které scrapují svůj obsah z jiných webů. 

Pod pojmem nekvalitní Google nejčastěji rozumí:  

  • Weby s duplicitním nebo podobným obsahem
  • Weby bez přínosu pro uživatele
  • Tapetování klíčovými slovy či jiná přeoptimalizace (black hat techniky)
  • Velké množství reklam na stránce
  • Titulky a další informace ve snippetech (například strukturovaná data) nekorespondují s obsahem stránky
  • Velké množství gramatických chyb
  • Nadbytečné stránky posílané k indexaci 

Samotné vyhlášení specifické aktualizace hodně překvapilo, protože Matt Cutts na loňském Pubconu v Las Vegas prohlásil, že Panda už bude součástí hlavního algoritmu. I přesto byla Panda jako samostatný update ohlášena a zasáhla 7,5 % všech dotazů (pro neanglické dotazy to má být 6 – 9 %). 

Podle ankety Barryho Schwartze se zhruba stejným počtům webu hodnocení zlepšilo i zhoršilo. 

Searchmetrics krátce po oznámení Pandy 4 zveřejnil krátký seznam vítězů a těch, kteří boj s Pandou prohráli. Kromě jiného potvrzují, že tato aktualizace hodně zasáhla agregátory, které nemají příliš unikátního obsahu, ale také to, že mnoha webům pomohla.

Poražení:

Doména

Pokles v %

ask.com

> – 50%

ebay.com*

> – 33%

biography.com

> – 33%

retailmenot.com

> – 33%

starpulse.com

> – 50%

history.com

> – 33%

isitdownrightnow.com

> – 50%

aceshowbiz.com

> – 75%

examiner.com

> – 50%

yellowpages.com

> – 20%

yourtango.com

> – 75%

dealcatcher.com

> – 50%

livescience.com

> – 50%

webopedia.com

> – 50%

xmarks.com

> – 50%

simplyrecipes.com

> – 33%

siteslike.com

> – 50%

digitaltrends.com

> – 50%

health.com

> – 50%

spoonful.com

> – 75%

songkick.com

> – 75%

realsimple.com

> – 33%

appbrain.com

> – 33%

thehollywoodgossip.com

> – 50%

dealspl.us

> – 33%

techtarget.com

> – 33%

gossipcop.com

> – 50%

rd.com

> – 75%

chow.com

> – 33%

doxo.com

> – 50%

heavy.com

> – 50%

csmonitor.com

> – 33%

toptenreviews.com

> – 20%

parenting.com

> – 50%

globalpost.com

> – 75%

espnfc.com

> – 50%

serviceguidance.com

> – 50%

mnn.com

> – 75%

mystore411.com

> – 50%

urlm.co

> – 33%

delish.com

> – 50%

healthcentral.com

> – 33%

whatscookingamerica.net

> – 50%

columbia.edu

> – 20%

songlyrics.com

> – 20%

internetslang.com

> – 33%

ibiblio.org

> – 50%

webutation.info

> – 50%

cheapflights.com

> – 33%

mybanktracker.com

> – 50%

*) Podle Jasona Del Reye i Dr. Petea z Mozu za poklesem eBay nestojí Panda, ale manuální penalizace za porušení Webmaster Guidelines.

Vítězové

Doména

Nárůst v %

glassdoor.com

> 100%

emedicinehealth.com

> 500 %

medterms.com

> 500 %

yourdictionary.com

> 50%

shopstyle.com

> 250%

zimbio.com

> 500 %

myrecipes.com

> 250%

couponcabin.com

> 250%

buzzfeed.com

> 25%

consumeraffairs.com

> 100%

wordpress.com

> 20%

thinkexist.com

> 250%

onhealth.com

> 250%

alternativeto.net

> 100%

whosdatedwho.com

> 250%

reverso.net

> 50%

wikimedia.org

> 100%

dogtime.com

> 100%

findthebest.com

> 50%

eatingwell.com

> 100%

quotegarden.com

> 100%

goodhousekeeping.com

> 250%

everydayhealth.com

> 25%

simplyhired.com

> 100%

momswhothink.com

> 100%

similarsites.com

> 100%

southernliving.com

> 50%

theknot.com

> 25%

allaboutvision.com

> 100%

openculture.com

> 50%

babyzone.com

> 50%

tasteofhome.com

> 33%

gotquestions.org

> 100%

movie4k.to

> 50%

wmagazine.com

> 33%

ycharts.com

> 100%

historyplace.com

> 50%

rcn.com

> 100%

salary.com

> 50%

skepdic.com

> 100%

mediawiki.org

> 100%

oodle.com

> 100%

abbreviations.com

> 100%

homes.com

> 100%

spokeo.com

> 50%

hlntv.com

> 33%

sparkpeople.com

> 33%

hayneedle.com

> 50%

emedtv.com

> 100%

Je třeba si říct, že v případě zásahu Pandou vám nemusí jít dolů jen návštěvnost z Google, ale i cena na trhu, jak se stalo třeba u RetailMeNot:

Google doporučuje kvalitní obsah 

Známá mantra současných online marketérů zní „budujte kvalitní obsah“. Důležité je říct, že kvalitní obsah není nic konkrétního, co lze aplikovat na každý web stejně. Je to stejná rada, jako když vám někdo poradí, že abyste „sbalili holku“, musíte ji zaujmout. Google totiž nikdy neřekl, cože to ten kvalitní obsah je. Vrcholem jeho snažení bylo 23 otázek, které si máte klást pro zlepšení vašeho obsahu jako prevenci zásahem algoritmem Panda. A pouze 3 z těchto otázek se věnují tzv. e-commerce webům, které zásah Pandou může trápit nejvíce. 

Je třeba také říct, že Google prostě kvalitní obsah nepozná. Má pouze množinu hodnotících signálů, podle kterých poznává známky nekvalitního obsahu. Jeho detekce kvalitního obsahu tedy končí tím, že kvalitní obsah je ten, který nemá známky nekvalitního obsahu. 

A zahraniční fóra jsou plná příkladů malých webů, které aktualizace Panda zasáhla špatně a postihla weby, které si to nezaslouží. Často přitom šlo o weby malých a středních firem. Jedním z případů je kauza MetaFilter, což pouze jeden z křiklavějších příkladů, který poukazuje na velký problém, který Google má. 

Jak se daří Pandě u nás? 

Na základě vlastních zkušeností bych řekl, že nic moc. Za celou dobu, co jsou aktualizace Panda na světě, jsem v Česku řešil jediný případ komerčního webu a i podle reakcí SEO konzultantů na českém Twitteru po ohlášení Pandy 4 žádnou zásadní změnu u svých klientů nezaznamenali (H1.cz, E-Visions, Markeťákov). 

Agentura Effectix podle svých průzkumů na vzorku 11 720 klíčových slov potvrdila, že zahraniční procentuální čísla dopadu na počty frází byla podobná i v Česku – změny pozic ve vyhledávání proběhly u 7,14 % dotazů. A změny o 20 a více pozic se týkají jen 0,5 % frází. U takového průzkumu je ovšem těžké říci, do jaké míry za to mohla Panda či cokoliv jiného. 

V českých, moravských a slezských luzích a hájích tedy Panda 4 žádná zemětřesení nevyvolala. Že bychom se naučili dělat SEO správně? 

BRAND24

Jak si vylepšit hodnocení filtrem Panda? 

Pokud jste ale přeci jen byli zasaženi Pandou a chcete vrátit svou návštěvnost na původní hodnoty, zkuste se zamyslet nad následujícími otázkami:

  • Máte relevantní a unikátní popisky ve vyhledávání (titulky, Meta Description, strukturovaná data)?
  • Negeneruje vám web nadměrné množství chyb 404 nebo 500?
  • Neposíláte vyhledávačům k indexaci zbytečně velké množství stránek?
  • Pracujete správně s kanonizací?
  • Máte unikátní obsah? Nemáte na webu duplicitní obsah?
  • Nemáte příliš velkou frekvenci klíčových slov na stránkách?
  • Neobsahují stránky mnoho gramatických chyb?
  • Neobsahují příliš mnoho reklam? 

Pandu 4.0 už máme za námi a příliš škod neudělala. Kdy ale přijde obávaný Penguin 3.0?

Zdroje:

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Nezávislý konzultant online marketingu se specializací na SEO. Propaguje SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu. Věří, že SEO je dobro. Bloguje (BloxxterNet) a tweetuje (@PavelUngr).

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).