Crowdfundingová kampaň na router Turris Omnia vynesla CZ.NIC přes 21 milionů Kč, a i když ne všechny peníze nakonec skutečně na účet sdružení dorazí (několik procent inkasuje Indiegogo, několik padne na poplatky karetním společnostem apod.), pořád jde o velmi vysokou částku.
CZ.NIC teď má asi tři měsíce na to, aby vyrobil první várku zařízení a v dubnu je podle svého slibu doručil zákazníkům.
„V kampani bylo objednáno přibližně 3500 routerů. Kampaň přešla do další fáze (tzv. indemand), která dále napoví o možném zájmu. Nicméně v současné době předpokládáme v první tranši výrobu cca dvoj až trojnásobku objednaných kusů,“ potvrdil Lupě šéf sdružení Ondřej Filip.
CZ.NIC už delší dobu vyjednává s možnými výrobci zařízení. „Výrobce ještě nebyl finálně vybrán, ale s největší pravděpodobností se bude Omnia vyrábět v České republice,“ říká Filip.
Prodej routerů běží na Indiegogo i po ukončení kampaně. Server totiž funguje i jako tzv. marketplace a v současné době je jediným místem, kde se dá Turris Omnia objednat. To by se ale mělo změnit.
„V současnosti vyjednáváme s distributory a jakmile dojde k uzavření dohody, s největší pravděpodobností ukončíme prodej prostřednictvím Indiegogo,“ potvrzuje Filip. Finální cena routeru u prodejců bude o cca 20 % vyšší, než je teď na Indiegogo (229 dolarů). V kampani přitom router přišel na 179 – 189 dolarů.
Přes vyšší cenu lidé za první den od ukončení kampaně na Indiegogo objednali routery za dalších 20 tisíc dolarů.
CZ.NIC do budoucna plánuje router dále rozvíjet a nabízet k němu další doplňky. „V průběhu kampaně jsme posbírali celou řadu podnětů od našich podporovatelů. Rádi bychom je vyhodnotili a některé z nich realizovali. Asi nejsilnější zájem byl o model s krabičkou připravenou pro vložení SATA disků,“ dodává Filip.