Topíme se v množství dat, ale často nevíme, co s nimi dělat, aby nám byla užitečná. Kdybychom hledali společnou myšlenku startupů z této kategorie, zněla by pravděpodobně nějak takto: dejme datům smysl a uspořádejme je tak, aby se v nich lidé vyznali a mohli je bezbolestně používat. Další zajímavá věc: vítěz kategorie i další dvě z celkem pěti oceněných firem pocházejí ze Skandinávie. Něco na tom severském vzdělávacím systému, podpoře vědy, inovací a podnikání, asi přeci jen bude, i když sýčkové začali vzhledem k potížím Nokie říkat opak. A ještě třetí poznatek: nejméně dvě z popisovaných služeb na českém trhu podle našeho názoru bolestně scházejí.
Podio – Twitter a App Store pro firmy
Dánské Podio je další z nekonečné řady pokusů vnést základní logiku, pořádek a dobrou náladu do vnitropodnikové komunikace. Zbavit se všech těch nesnesitelných, zastaralých a navzájem nekompatibilních CRM, HR, ERP, a project management systémů, stejně jako intranetů, virtuálních nástěnek, korporátních e-mailových konferencí a dalšího rozpleveleného haraburdí a vše spojit do jediného přehledného multiplatformního mobilního real-time on-line softwaru s elegantní typografií, propracovaným UX a množstvím módních barviček.
Dánskému startupu Podio se tohle všechno podařilo lépe než většině konkurentů, soudě podle toho, že se v referencích chlubí takovými zákazníky jako je BBC, KPMG či BMW. I díky nim se mu podařilo letos v únoru po necelých dvou letech vývoje získat investici ve výši 4 miliony dolarů od Sunstone Capital. Dalších 600 tisíc dolarů pak do firmy vložili andělští investoři Tommy Ahlers a Thomas-Madsen Mygdal. Od minulého týdne se může Podio chlubit také vítězstvím v kategorii Nejlepší startupy pro obchod a podnikání v soutěži evropských startupů Europas.
Podobně jako mezi vývojáři oblíbené webové aplikace 37signals chce Podio nabídnout firmám komplexní služby. Zachází ale ještě o něco dál: nabízí vše od komunikace mezi zaměstnanci a plánování projektů až po specializované funkce pro účetní či personalisty. Aby se v nich uživatelé neztratili, využili oblíbeného konceptu obchodu s aplikacemi – každý si „nainstaluje“ jen funkce, které bude používat. Komunikace s kolegy i s jednotlivými moduly Podia se soustředí kolem dalšího oblíbeného prvku, populárního díky sociálním sítím: „news feedu“, tedy personalizovaného, neustále obnovovaného proudu aktuálních zpráv a informací o chodu firmy. S tímto konceptem před dvěma lety slavil úspěchy na startupových soutěžích Yammer, kterému se začalo přezdívat „Twitter pro firmy“. Dnes už o něm tolik neslýcháme.
V Podiu však zaměstnanci na rozdíl od Twitteru a Yammeru nesledují jednotlivé kolegy, ale oblasti zájmu, „spaces“. Uživatel si může založit takový nový prostor a pozvat do něj spolupracovníky. Prostor může být věnován jednomu projektu nebo třeba jednomu oddělení. Každý prostor má v základu funkce pro sdílení zpráv, kontaktů, kalendáře a seznamu úkolů. Kliknutím na odkaz do něj pak lze přidávat další z bohaté nabídky 200 specializovaných aplikací a widgetů. Ty lze připojovat buď jednotlivě nebo v sadách pro různé typy pracovníků (projektový manažer, HR manažer, sekretářka). Pokud nenajdete aplikaci, která by vyhovovala vašim požadavkům, Podio udělá vše pro to, abyste si ji mohli sami naprogramovat a pak dát v „app store“ k dispozici ostatním.
Podio je zatím zdarma pro organizace s méně než deseti pracovníky, větší firmy platí osm dolarů měsíčně za každého zaměstnance. Podle posledních dostupných zpráv mělo Podio na jaře dvacet tisíc uživatelů, z toho polovinu platících.
Duedil – za hranice obchodního rejstříku
Organizátoři soutěže Europas v této kategorii vyhlašují také další čtyři startupy, které získaly po vítězi nejvíc hlasů od internetové veřejnosti a odborné poroty. Na pomezí služby pro podnikatele a pro investigativní novináře stojí britský startup Duedil. Název pochází z termínu „due dilligence“, jímž se označuje hloubkový audit firmy. A skutečně, Duedil, který začínal jako nástavba nad daty z profesionální sociální sítě LinkedIn, má ambici stát se výchozím bodem pro každého, kdo si chce „proklepnout“ nějakou firmu nebo podnikatele. Tahá data z nepřehledných veřejných i komerčních databází, sociálních sítí a dalších zdrojů a užitečným způsobem je kombinuje, takže můžete snadno sledovat například historický vývoj vztahů mezi společníky napříč různými firmami. Škoda, že zatím podobně komplexní systém nefunguje u nás. Veškeré informace dostupné na Duedil jsou prozatím zdarma a zakladatel služby Damian Kimmelman slibuje, že to tak zůstane i v budoucnosti. Časem ovšem hodlá nabídnout firmám nové, ještě propracovanější a zpoplatněné služby.
23video – video pro firmy jednoduše a přehledně
Další úspěšný startup z Kodaně – server 23video nabízí firmám snadno použitelnou platformu pro provozování vlastního webu s videem. Množství uživatelů ani videí přitom není nijak omezeno, množství přenesených dat v základní ceně 650 dolarů měsíčně je jeden terabyte. Za každý další se připlácí 250 dolarů.
Shutl – zboží hned, nebo v přesně určenou hodinu
Britský Shutl provozuje logistický systém, který chytře propojuje místní obchodníky s lokálními doručovacími službami. Protože má on-line informace o provozu a kapacitě dodávek, nabízí zákazníkům jednoduchou volbu: buď luxusní okamžité doručení objednaného zboží do 90 minut, anebo v přesně určený čas v intervalu jedné hodiny v kterýkoli den v týdnu, ve dne i v noci. Po Duedilu další služba z britských ostrovů, kterou by zcela jistě ocenili i čeští zákazníci.
iZettle – platby kartou i pro vašeho trafikanta
iZettle je posledním z oceněných startupů. Tentokrát pochází ze Švédska a nabízí službu, kterou ve Spojených státech už dva roky vcelku úspěšně provozuje nová firma jednoho ze zakladatelů Twitteru Jacka Dorseye Square. Jednotlivci i drobní obchodníci si mohou ke svým iPhonům a iPadům připojit malou čtečku, která jim umožní přijímat platby platebními kartami a vyhnout se tak vyděračským poplatkům karetních společností. Místo toho platí přímo poskytovateli služby. Ani jeho cena není nízká: 1,5 švédských korun + 2,75 procenta z převáděné částky. Při malém objemu bezhotovostních transakcí se to může vyplatit – a hlavně nabízí možnost přijímat platby kartami i velmi malým obchodníkům, s nimiž by se karetní společnosti ani nebavily. iZettle slibuje brzkou expanzi do dalších států EU – pravděpodobně se tedy jejích služeb u nás můžeme dočkat dříve než mediálně známějšího amerického Square.