Hlavní navigace

Domény .eu - hlavně byznys

27. 5. 2005
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ať už souhlasíte s postupující evropskou integrací či nikoliv, v jednom mi zřejmě dáte za pravdu: Evropská unie nám prostřednictvím svých orgánů ještě nadělá pořádně vrásek. Někoho možná rozvášní nařízení o počtu kuliček v lusku hrášku, někdo těžce nese vyhlášku o přípustném množství holičů na kilometru čtverečním. Českým registrátorům domén pro změnu nedá spát nová společná doména .eu.
Eduard Hlava - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Shrňme si situaci. Dva čeští registrátoři (konkrétně Zoner a Explorer) se rozhodli, že umožní prostému českému lidu předregistraci doménových jmen v top level doméně .eu. Myšlenka je to dobrá a jednoduchá. Umožní zájemcům předregistraci doménových jmen pro .eu a ve chvíli, kdy bude možné domény volně registrovat (a pokud se registrátoři stanou i registrátorem domén .eu), pustí robota a ten domény pro klienty zaregistruje. Jednoduché, robot bude (pravděpodobně) mnohem rychlejší než human-being, a tedy pravděpodobnost úspěchu může být vyšší.

Naopak největší český registrátor (Active24, dříve Globe Internet) se postavil proti a tvrdí, že je to (volně přeloženo) tahání klientů za nos. Na první pohled by se mohlo zdát, že v Active24 prostě jen zaspali, předregistraci nespustili, ale přesto se z toho snaží dostat maximum. Na druhý pohled už to ale nebude tak jednoduché a na slovech Active24 něco bude. Proč?

Za prvé. Žádná registrace ani předregistrace není možná. Což nelze přehlédnout na webu správce domény .eu EURid. Navíc slovo předregistrace je zavádějící a podle mého názoru může opravdu uvádět zájemce v omyl. „Předregistro­vávané“ jméno se nedostane v tuto chvíli dál než do databáze českého registrátora.

Za druhé. Jen drobnost. Co se stane ve chvíli, kdy EURid zvedne závory (po uzavření Sunrise fáze) a roboty (nejen české, ale samozřejmě i zahraniční) se lačně pustí do tlačení tisíců a tisíců jmen na registrační rozhraní? Bude platit zásada, kdo dřív přijde, ten dřív mele. Jenže co když zrovna právě ten váš registrátor bude mít problémy s konektivitou nebo mu prostě spadne server? Stát se to může a známe Murphyho zákony, že? Pak vaše šance klesnou na nulu. Šance lze však zvýšit tím, že se „předregistrujete“ u více registrátorů. Není také vůbec jisté, zda všichni zájemci budou v žádosti (být registrátorem domén .eu) úspěšní.

Za třetí. První dva zmínění registrátoři samozřejmě uvádějí, že „předregistrace“ je nezávazná a bez jakékoliv záruky. Pokud si chcete „předregistrovat“ nějaké pěkné slovo jako doménu s koncovkou .eu, máte šanci velmi malou, protože zřejmě existuje někdo, koho napadlo totéž už mnohem dříve. Ale na tom není nic překvapivého. Zkusit to můžete.

Za čtvrté. Do čtveřice všeho dobrého i zlého. Jde samozřejmě o marketing. Při „předregistraci“ se vyplatí dívat se, s čím vším touto prostou a nezávaznou „předregistrací“ bez záruky budete muset souhlasit. U jednoho ze dvou výše jmenovaných „předregistrátorů“ se totiž po registraci můžete těšit na obchodní sdělení, neboť tím „výslovně souhlasíte se zasíláním obchodních sdělení ve smyslu zákona č. 480/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů (…)" Jak to souvisí s „předregistrací“ a k čemu to bude EURidu, to opravdu netuším.

BRAND24

Takže suma sumárum. Je fakt, že díky „předregistraci“ lze zvýšit naději na registraci domény (nebo mít alespoň ten pocit). Ale také je fakt, že v tuto chvíli není vůbec jasné, jakou registrační politiku EURid předloží. Může se stát, že EURid v obavě před spekulanty zavede nějakou restrikci, která vezme „předregistrátorům“ vítr z plachet. A nebo se také může stát, že váš oblíbený registrátor nakonec vypadne ze hry. V té chvíli pak zbyde už jen bezcenná databáze doménových jmen, ale hlavně docela cenná databáze kontaktů pro rozesílání obchodních sdělení.

No a www.votomtoje.eu.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá publikačními systémy, eshopy a dalšími užitečnými internetovými. Aplikacemi, e-commerce a marketingem na internetu. Pracuje jako CEO ve společnosti Neternity Group s.r.o.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).