Hlavní navigace

E-commerce Holding získal 35 % v CZC.cz Josefa Matějky. Chystá expanzi

10. 8. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Po týdnech spekulací E-commerce Holding potvrdil vstup do e-shopu s elektronikou CZC.cz. Detaily celé akce ale obě strany tají.

Skoro dvouapůlmiliardové tržby, ale zisk ve výši necelých dvaceti milionů, přilákaly dravce z E-commerce Holdingu k tradičnímu tuzemskému e-shopu CZC.cz. „Poprvé jsme se s Jitkou Dvořákovou a Josefem Matějkou potkali loni. Zájemců bylo víc, ale potkaly se naše i jejich představy o budoucnosti,“ komentuje vstup do e-shopu šéf ECH Jan Jírovec při nedávném rozhovoru pro Lupu

Na další detaily už je ale skoupý. „Vstupujeme podílem, který nebudeme komentovat,“ tvrdí s tím, že podíl i cena, kterou za něj zaplatili, je předmětem obchodního tajemství. 

Dokumenty z obchodního rejstříku ale uvádějí, že zakladatel Josef Matějka nově ve firmě drží 65 % a E-commerce Holding získal 35 %.

S českou e-komerční scénou to ale podle oslovených expertů nijak zvlášť nepohne. „Všimněte si ostatně, že ani koupě Mallu Naspersem s ní nijak nepohla, a to byla jinačí pecka. A E-commerce Holding musí rychle růst, rychleji než dnes. Kdo rychle neroste, ten dobře nevyexituje,“ říká například investor Jiří Hlavenka.

"E-commerce holding podobně velký nákup potřeboval, protože dosavadní obrat jeho shopů vůči celému trhu byl relativně malý. Hodnota CZC.cz se určuje těžko, záleží na typu investora – v tomto případě to asi nebude sedminásobek zisku, ale o něco více,“ dodává Jan Penkala z Acomware.

E-commerce Holding během roku fungování vstoupil do patnácti e-shopů a rozjel si vlastní on-line supermarket Koloniál. Tradiční postup Jana Jírovce je vstoupit menším podílem, který je postupně navyšován, jako tomu bylo třeba u Proděti.cz

„To, že jsme navyšovali podíl v Proděti.cz, je prostě součást strategie. Podobně budeme postupovat ve Vivantisu a v dalších projektech. Do všech našich společností jsme, až na jednu, nevstupovali stoprocentně. Pořizujeme si podíly, které postupně navyšujeme,“ vysvětluje Jírovec. 

Sázíme na specializaci

Jírovec se snaží jít cestou specializovaných e-shopů. „První investice byly postaveny i na osobních vazbách. Sedli jsme si lidsky s tím, že zkusíme vybudovat jednotnou platformu. Vedle toho ale musí firma, do které investujeme, splňovat základní parametry. Tedy: oborová specializace, vysoké marže a tempo růstu,“ vysvětlil Jírovec strategii firmy. 

A Jírovcův postup vyhovuje i šéfce CZC.cz Jitce Dvořákové. „Spojení se stejně orientovanou skupinou dává velký prostor pro sdílení know how v mnoha oblastech,“ tvrdí dosavadní ředitelka e-shopu, která by si svou židli měla uhájit i po schválení propojení firem antimonopolním úřadem. 

CZC ale tak zapadá do plánu rychlého rozvoje E-commerce Holdingu. Má vlastní sklady, 67 poboček po republice a tým s dvěma stovkami lidí. „Tým hodnotím velmi dobře a chtěl bych využít všechny lidi, kteří k nám teď s CZC přijdou. Teď se budeme bavit, jak se budeme integrovat. Tým zbyde celý, neplánujeme žádné škrty, spíš se chci bavit s těmi lidmi o tom, co by chtěli dělat a v čem mohou pomoci celé skupině i třeba v expanzi do zahraničí,“ popisuje Jírovec plány s novým přírůstkem ve stáji s tím, že momentálně diskutují expanzi do ciziny.

Jeden systém pro všechny

Jírovec se snaží v rámci svého impéria naroubovat všechny e-shopy na jednu platformu. Ta by měla být hotová „do dvou, tří let.“ Zároveň chce už teď sjednotit maximálně logistiku a procesy, které mohou fungovat pro všechny obchody ve stáji a šetřit tak náklady. 

„Pracujeme na nových službách, které propojí současné portfolio, aby zákazníkovi přinesly benefity z naší velikosti. Půjde hlavně o oblast věrnostních programů a doručování, a zákazníkům je představíme během příštího roku,“ dodává Jírovec.

Velké sklady a velké plány

Obchodu Josefa Matějky se poslední roky dařilo. Ještě na jaře Matějka v rozhovoru pro Lupu popisoval, že firma hledá prostor pro nové sklady. „Čeká nás změna v logistice. Nyní máme centrálu v Příbrami o rozloze zhruba jeden tisíc metrů čtverečních. Tato kapacita už nám nestačí, potřebujeme přibližně čtyřnásobně větší prostory, aby nám sklad vydržel dalších pět let,“ říkal Matějka. 

BRAND24

Na skladech si nechává záležet i Jírovec. Pro e-shopy skupiny je připraveno 24 tisíc metrů čtverečních skladovacích prostor v Rudné u Prahy

Kromě budování skladů se Matějka letos pustil i do startupového dobrodružství, když spolu s Tomášem Čuprem pronikl do sestavy investorů do StartupYardu

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).