Skoro dvouapůlmiliardové tržby, ale zisk ve výši necelých dvaceti milionů, přilákaly dravce z E-commerce Holdingu k tradičnímu tuzemskému e-shopu CZC.cz. „Poprvé jsme se s Jitkou Dvořákovou a Josefem Matějkou potkali loni. Zájemců bylo víc, ale potkaly se naše i jejich představy o budoucnosti,“ komentuje vstup do e-shopu šéf ECH Jan Jírovec při nedávném rozhovoru pro Lupu.
Na další detaily už je ale skoupý. „Vstupujeme podílem, který nebudeme komentovat,“ tvrdí s tím, že podíl i cena, kterou za něj zaplatili, je předmětem obchodního tajemství.
Dokumenty z obchodního rejstříku ale uvádějí, že zakladatel Josef Matějka nově ve firmě drží 65 % a E-commerce Holding získal 35 %.
S českou e-komerční scénou to ale podle oslovených expertů nijak zvlášť nepohne. „Všimněte si ostatně, že ani koupě Mallu Naspersem s ní nijak nepohla, a to byla jinačí pecka. A E-commerce Holding musí rychle růst, rychleji než dnes. Kdo rychle neroste, ten dobře nevyexituje,“ říká například investor Jiří Hlavenka.
"E-commerce holding podobně velký nákup potřeboval, protože dosavadní obrat jeho shopů vůči celému trhu byl relativně malý. Hodnota CZC.cz se určuje těžko, záleží na typu investora – v tomto případě to asi nebude sedminásobek zisku, ale o něco více,“ dodává Jan Penkala z Acomware.
E-commerce Holding během roku fungování vstoupil do patnácti e-shopů a rozjel si vlastní on-line supermarket Koloniál. Tradiční postup Jana Jírovce je vstoupit menším podílem, který je postupně navyšován, jako tomu bylo třeba u Proděti.cz.
„To, že jsme navyšovali podíl v Proděti.cz, je prostě součást strategie. Podobně budeme postupovat ve Vivantisu a v dalších projektech. Do všech našich společností jsme, až na jednu, nevstupovali stoprocentně. Pořizujeme si podíly, které postupně navyšujeme,“ vysvětluje Jírovec.
Sázíme na specializaci
Jírovec se snaží jít cestou specializovaných e-shopů. „První investice byly postaveny i na osobních vazbách. Sedli jsme si lidsky s tím, že zkusíme vybudovat jednotnou platformu. Vedle toho ale musí firma, do které investujeme, splňovat základní parametry. Tedy: oborová specializace, vysoké marže a tempo růstu,“ vysvětlil Jírovec strategii firmy.
A Jírovcův postup vyhovuje i šéfce CZC.cz Jitce Dvořákové. „Spojení se stejně orientovanou skupinou dává velký prostor pro sdílení know how v mnoha oblastech,“ tvrdí dosavadní ředitelka e-shopu, která by si svou židli měla uhájit i po schválení propojení firem antimonopolním úřadem.
CZC ale tak zapadá do plánu rychlého rozvoje E-commerce Holdingu. Má vlastní sklady, 67 poboček po republice a tým s dvěma stovkami lidí. „Tým hodnotím velmi dobře a chtěl bych využít všechny lidi, kteří k nám teď s CZC přijdou. Teď se budeme bavit, jak se budeme integrovat. Tým zbyde celý, neplánujeme žádné škrty, spíš se chci bavit s těmi lidmi o tom, co by chtěli dělat a v čem mohou pomoci celé skupině i třeba v expanzi do zahraničí,“ popisuje Jírovec plány s novým přírůstkem ve stáji s tím, že momentálně diskutují expanzi do ciziny.
Jeden systém pro všechny
Jírovec se snaží v rámci svého impéria naroubovat všechny e-shopy na jednu platformu. Ta by měla být hotová „do dvou, tří let.“ Zároveň chce už teď sjednotit maximálně logistiku a procesy, které mohou fungovat pro všechny obchody ve stáji a šetřit tak náklady.
„Pracujeme na nových službách, které propojí současné portfolio, aby zákazníkovi přinesly benefity z naší velikosti. Půjde hlavně o oblast věrnostních programů a doručování, a zákazníkům je představíme během příštího roku,“ dodává Jírovec.
Velké sklady a velké plány
Obchodu Josefa Matějky se poslední roky dařilo. Ještě na jaře Matějka v rozhovoru pro Lupu popisoval, že firma hledá prostor pro nové sklady. „Čeká nás změna v logistice. Nyní máme centrálu v Příbrami o rozloze zhruba jeden tisíc metrů čtverečních. Tato kapacita už nám nestačí, potřebujeme přibližně čtyřnásobně větší prostory, aby nám sklad vydržel dalších pět let,“ říkal Matějka.
Na skladech si nechává záležet i Jírovec. Pro e-shopy skupiny je připraveno 24 tisíc metrů čtverečních skladovacích prostor v Rudné u Prahy.
Kromě budování skladů se Matějka letos pustil i do startupového dobrodružství, když spolu s Tomášem Čuprem pronikl do sestavy investorů do StartupYardu.