Hlavní navigace

Facebook a spol. jsou patologičtí sběratelé informací. Jak jim v tom zabránit?

17. 7. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Isifa
Facebook se chystá pro účely inzerce patřičně využít informace, které o svých uživatelích sbírá. Ví toho víc než dost, i bez našeho vlastního přičinění.

Facebook ve snaze sáhnout si na další inzertní příjmy rozšiřuje možnosti inzerce na daleko „přesnější“ cílení. Umístění do uvozovek je na místě, protože není zcela jisté, že to, co o nás Facebook ví, opravdu odpovídá realitě. Přesto má k dispozici informace, které toho o nás mohou hodně prozradit. Netýká se to pochopitelně výlučně Facebooku. Stejnými informacemi disponují i Google, Twitter a další sociální sítě i média. Ale také různé inzertní a sledovací sítě, o kterých většinou ani nevíme.

Facebook ví, kam chodíme na Internetu

Je to tak. Facebook má velmi dobrou představu o tom, na které weby a internetové stránky chodíme. Z části na základě toho, že jsme něco z nějaké internetové adresy nasdíleli, ale v mnohem větší míře díky skutečnosti, že nás na Internetu neustále sleduje. Ať už pomocí tlačítek Like (To se mi líbí) a dalších aktivních prvků Facebooku nebo z reklamy.

Za zdůraznění stojí, že Facebook takto sleduje i internetové uživatele, kteří nemají na této sociální síti účet. Každému, kdo jen zavadí o některý z prvků Facebooku či o jeho inzerci, totiž přiděluje cookie.

CO S TÍM: Vyhnout se šmírování Facebookem je svým způsobem jednoduché, ale nikdy to nebude zcela účinné. V zásadě musíte zamezit tomu, aby se do vašeho počítače dostávaly jeho cookies. Pokud jste uživateli Facebooku, používejte pro přístup k Internetu jiný prohlížeč (profil prohlížeče), než přes který k Facebooku přistupujete.

Problémy samozřejmě nastanou na mobilních zařízeních, kde se cookies a další identifikační pomůcky špatně blokují. A také tam, kde někdo za Facebook dělá „špinavou práci“. Což například zahrnuje i české firmy, které do Facebooku ochotně nahrávají e-maily svých zákazníků, aniž by k tomu měly jejich souhlas.

Facebook ví, jaký máme e-mail

Pokud jste si založili účet na Facebooku s pomocí e-mailu, který používáte pro běžné aktivity na Internetu, získal Facebook velmi cenný identifikační údaj. Nepomůže ani to, když e-mail dodatečně odstraníte a nahradíte ho jiným. Facebook si stejně bude ten původní e-mail pamatovat a zároveň používat. Vyhledává pomocí něj vaše potenciální přátele (ti bohužel dělají zásadní chybu v povolení přístupu Facebooku k jejich poštovním účtům), ochotně jej předá aplikacím a velmi dobře se pomocí něj vaše identita bude párovat s dalšími aktivitami.

CO S TÍM: Bohužel s hladem Facebooku po e-mailech můžete dělat velmi málo. V zásadě jste od samého začátku měli pro Facebook využít nějaký zcela „náhodný“ e-mail a nikdy mu nesvěřit váš skutečný. Moc to ale nepomůže, protože cizí e-maily na Facebook nahrávají nejenom firmy, ale také lidé.

Nepomůže ani e-maily již Facebooku svěřené odebrat. Stejně tak jako žádost, aby Facebook smazal e-maily přátel, které jste mu naivně před rokem či dvěma svěřili.

Facebook ví, jak vypadáme

Facebook je bezkonkurenčně nejdokonalejší úložiště pro fotografie lidí a také toho umí patřičně využít. Každá fotografie nahraná na Facebook prochází detekci obličejů a při nalezení shody je navrhována možnost označování. Nezáleží příliš na tom, jestli opravdu někoho označíte nebo to odmítnete, k detekci už stejně došlo. Vaši přátelé navíc ochotně označují vše, co jenom lze označit. Dodatečný zákaz není nic platný. Facebook už označení dostal a může s ním dále pracovat.

CO S TÍM: Můžete samozřejmě důsledně dbát na to, že na Facebook nenahrajete žádnou svoji fotografii a když už budete fotografie vkládat, tak jen takové, na kterých nejsou lidé. Bohužel ale neovlivníte chování vašich přátel, případně obecně lidí okolo vás. Dříve nebo později tak Facebook získá sbírku vašich fotografií a velmi snadno si je dokáže spojit právě přes váš obličej.

Facebook ví, kam chodíme

Pokud máte Facebook na mobilním telefonu, dozví, se kde bydlíte a pracujete, kam chodíte na nákup, s kým se kde a kdy setkáváte. Novější funkčnost „Nearby friends“ mu dává další možnosti v budování socio-geografických vztahů. Příspěvky a fotografie běžně obsahují geolokační údaje a ve spojení s informacemi o konkrétním místech dokáže Facebook odhalit, že například často chodíte do posilovny. Nebo milujete italskou kuchyni.

CO S TÍM: Nepoužívat Facebook na mobilních zařízeních nebo alespoň znemožnit využití geolokačních služeb. Bohužel i zde to opět mohou pokazit přátelé, kteří ochotně budou nahrávat fotografie s geolokačními informacemi a pilně označovat, že jste někde byli společně. Zákaz označovaní a odebírání označení nic neřeší.

Facebook ví, s kým chodíme a žijeme

Pokušení označit přítelkyně, manželky, děti či rodiče na Facebooku je velké, takže není divu, že Facebook má k dispozici velmi přesně zpracované vztahové informace. Dozví se i kdy jste se zasnoubili, oženili či vdávali, nebo rozváděli. Jestli vaše vztahy fungují, nebo se potácíte v bludném kruhu. To všechno jsou další cenné informace a bohužel, netýkají se jenom vás, ovlivňují i všechny lidi okolo.

Facebook ví i kde pracujete či kam chodíte do školy. Dokáže zjistit, kdo další pracuje ve stejné firmě či studuje na stejné škole a podle toho budovat další vztahové informace. Většinou mu to navíc ulehčíte tím, že důsledně vyplníte, kde jste v minulosti studovali či pracovali.

CO S TÍM: Neříkat Facebooku, kdo je vaše manželka a děti a pokusit se to vysvětlit i dalším svým blízkým, protože vám to budou kazit a uvádět to za vás. Vynechat informace o zaměstnavateli (současném i minulém) či škole. Případně to Facebooku zkomplikovat uváděním nesmyslných informací. Ale nezkoušejte to jako jeden z mých dávných spolužáků. Ten je na Facebooku zásadně pod falešným jménem. Zjistíte to snadno, pokud se podíváte na fotky jeho dětí, protože tam nechybí označení.

Facebook ví, o co máme zájem

Ačkoliv posuzovat podle fanouškovství Stránek zájmy lidí může být problematické, určitou vypovídací schopnost to má. Stejně jako to, odkud sdílejí články, kam chodí, jaké fotografie nahrávají, na kterých e-shopech nakupují. Z toho všeho je možné budovat profil, který v různé míře přesnosti a spolehlivosti dokáže odhalit, o co má konkrétní člověk zájem.

Nová funkčnost Facebooku bude poslouchat zvuky okolo vás a pozná, na jaké televizní pořady, filmy či seriály se díváte. Nebo jakého zpěváka posloucháte. Nakonec i když používáte Spotify, tak je pravděpodobné, že jste vaše oblíbené zpěváky a skupiny sdíleli na Facebook.

CO S TÍM: Nestávat se fanouškem žádných Stránek, nesdílet na Facebooku nic, ideálně vyhnout se Facebooku zcela. Nebo ještě lépe, zcela se vyhnout používání Internetu a mobilních telefonů, protože podobné profily o nás může snadno vytvářet i mobilní operátor. Nebo třeba taková Opera mobile, kterou možná používáte.

A ještě připomenu, že slovo „Facebook“ si ve všech předchozích větách můžete nahrazovat slovy podobnými – Google, Twitter, LinkedIn. Ale také bohužel řadou „jmen“, o kterých nemáte ani ponětí a které působí prakticky neviditelně. Nebudou se s vámi bavit a ani vám, třeba jako Google, dávat možnost si váš „inzertní profil“ upravit či smazat.

Co vám může pomoci v boji proti vlezlému Facebooku

Facebooku a jemu podobným se bohužel nemůžete zcela vyhnout ani tím, že je prostě nebudete používat. Naopak, mít na sociální síti pečlivě udržovaný a nastavený účet může být z pohledu soukromí lepší, než ho tam nemít – umožní vám to vědět, že vás někdo označil, nahrál vaši fotografii či prostě o vás něco osobního na danou sociální síť vkládá.

BRAND24

Zamezit skoro všudypřítomnému Facebooku můžete pomocí vhodných pomůcek, doplňků pro vaše prohlížeče či mobilní zařízení. Jednou z možností je například DoNotTrackMe od Albino.com. Další možná varianta je Ghostery (plugin pro prohlížeč) nebo Disconnect. Dobrým pomocníkem může být samozřejmě i Adblock Plus.

A nezapomeňte, že je vhodné pro sociální sítě používat e-maily, které neumožní propojení s vaším skutečným e-mailem. Hodně pomůže také používání oddělených prohlížečů (profilů) pro jednotlivé sociální sítě. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).