Hlavní navigace

Facebook začal mazat falešné účty, stránkám zmizely i desítky tisíc fanoušků

2. 10. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Facebook přislíbil čistku falešných účtů, zejména takovou, která by napravila nafouknuté počty fanoušků u stránek. A svůj slib splnil. Problémy s propadem počtu fanoušků teď můžou mít hlavně stránky, které si je nakupovaly ve velkém.

Texas Holdem Poker65 miliony fanoušků přišel za sedm dní o 113 tisíc fanoušků – změna sice prakticky nepatrná, ale jde na vrub čistce falešných účtů, kterou Facebook zahájil minulý týden. Vidět to můžete zcela jasně na grafu od AppData. Podobně je tomu u FarmVille (pokles o 123 tisíc fanoušků).

Míra poklesu je různá, ale obecně platí, že bude větší tam, kde byl nějaký důvod pro příchod „falešných“ účtů, nebo tam kde si stránka nakupovala fanoušky. Typickým důvodem vyššího počtu falešných účtů jsou samozřejmě soutěže. A nepřekvapí, že hry na Facebooku budou mít mezi fanoušky falešné účty – ty ale zpravidla vytvářeli samotní hráči, aby v nich mohli dosáhnout lepších výsledků. 

Stránka Texas Holdem Poker na Facebooku

Podobně je tomu u dalších stránek z žebříčků největších stránek na Facebooku.

Stránka Počet fanoušků Změna za týden
Facebook for Every Phone 114 069 799 +2 709 910
Facebook 74 216 455 +1 661 807
Texas HoldEm Poker 65 206 729 -112 994
YouTube 63 033 457 +124 530
Eminem 61 143 663 -5 572
Rihanna 60 314 664 -50 610
The Simpsons 54 813 746 +22 750
Shakira 54 655 821 -644
Lady Gaga 53 196 467 -104 125
Coca-Cola 51 903 400 +371 784

Pokles fanoušků velmi pravděpodobně postihl i některé české stránky – Vodafone CZ ztratil pár stovek fanoušků (a podle grafu je možné předpokládat, že jde o výsledek rušení falešných účtů). Pokles je vidět i u jedné z největších „českých“ značek na Facebooku, tedy Kofoly. Ztráty se ale u větších českých stránek prakticky nekonají – pokud se vůbec nějaké konají, jsou velmi malé, v řádu desítek či stovek fanoušků.

Český Vodafone na Facebooku

Facebook pro Českou republiku aktuálně udává 3 747 020 „lidí, kteří žijí v České republice“, před týdnem to bylo 3 680 020, takže mazání falešných účtů ty „české“ zcela určitě nijak významně nepostihlo – otázkou samozřejmě je, kolik z desítek (možná až stovek) tisíc „fake“ účtů založených českými „marketéry“ uvádí bydliště v ČR. A nakolik jsou tyto falešné účty aktivní.

Pokud se někde, zejména na nějaké „české“ stránce objeví významný pokles (a může jít i o desítky procent), může to znamenat, že stránka v minulosti nakoupila větší počet fanoušků z hodně pochybného zdroje. A samozřejmě na to doplatila, protože řada koupených fanoušků jsou falešné účty.

Stále platí, že počet fanoušků je nic neříkající číslo – důležité je, jak se značce daří fanoušky zapojit – jak komentují, „lajkují“, ale hlavně jak hodně sdílí (a provozovatele by ještě více mělo zajímat, zda přítomnost na Facebooku přináší firmě nějaké zákazníky).

BRAND24

Facebook nikdy neukazuje příspěvky stránek všem fanouškům, takže je stejně není možné oslovit všechny (lze uvažovat o oslovení od 16 do 30 procent, více hlavně tam, kde je vysoký EdgeRank). Ve fanoušcích se navíc běžně „skrývají“ i ti, kdo si stránku dali na „Skrýt“ – zůstali tedy fanoušky, ale už nikdy neuvidí příspěvky (a čím starší stránka je, tím více takových fanoušků má). Vysoké zapojení fanoušků znamená, že i stránka s několika tisíci fanoušky dokáže (prostřednictvím sdílení fanoušky) oslovit desítky tisíc lidí.

Zrušení falešných účtů je příznivý krok – povede k snížení počtu fanoušků, ale nikoliv k snížení zapojení fanoušků – mrtvé falešné účty nic nevytvářely a nijak se do komunikace značky nezapojovaly. Stránky by tak po čistce mohly spíše získat. Fanoušci budou komunikovat stejně, ale jejich celkový počet bude nižší, což by ve výsledku mělo prospět EdgeRanku.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).