Hlavní navigace

Filipika proti kritikům odstávky eKonta

30. 9. 2009
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

S jistou nadsázkou mohu prohlásit, že účet v eBance (později Raiffeisenbanka) mám už od doby, kdy si na banku jen hrála. Tedy v době slavného projektu eCity. Málokdo si na to dnes vzpomene. Kromě toho, že to byl předobraz dnešního eKonta, můžeme eCity s přimhouřením oka považovat i za předvoj dnes ještě nepatrně populárního i když pomalu blednoucího (Facebookem zastíněného) projektu Second Life. Kromě toho, že se v tomto ohledu už (bohužel) řadím mezi pamětníky, na úvod přiznávám, že jsem zaujatý. Internetovou aplikaci eKonto mám prostě rád.
Eduard Hlava - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Jak jistě víte, během uplynulého prodlouženého víkendu si Raiffeisenbank dovolila provést odstávku svého internetového bankovnictví (eKonta) – viz také tato zprávička. Nejprve jsem tomu nevěnoval přílišnou pozornost, neboť podobné noční odstávky se tu a tam objeví i v lepších rodinách. Vzápětí mě ale zaujalo, že to není noční odstávka, ale výpadek na více než 3 dny. To už není normální, že? Pamatuje si někdo takto dlouhou odstávku něčeho jiného, podobně důležitého? Já tedy ne.

Býval bych to ale i nadále přešel bez nějakého hlubšího zamyšlení, kdybych se však nepodíval do seznamu nových zpráv od svých přátel na Facebooku. Jeden nejmenovaný kolega se tam pohoršoval nad tím, jak si může „banka roku“ dovolit na tři dny přestat poskytovat služby? Vzápětí mu tam přitakávali další. To je ohavnost, velebnosti.

Padala spousta otázek. Jak je možné, že banka, která dává statisíce a miliony za provoz a zabezpečení svých aplikací, si dovolí vypnout tuto službu na tak dlouhou dobu? Copak nemohla ten upgrade nebo oprášení serverů, či co to bylo, provést na paralelním systému, tedy ne přímo v produkčním prostředí? Jak se mohla stát bankou roku, když si dovolí toto? A tak dále. V tom všem se nese jedna otázka – může si to banka vůbec dovolit? To je zásadní otázka.

Než se k ní ale vrátím, dovolím si malou odbočku. Není výjimkou, kdy si „bankovní aplikaci“ beru do úst jako etalon spolehlivosti a představitele maximálního zabezpečení. Když se občas bavím o SLA (tedy o úrovni poskytovaných služeb – zejména o reakčních dobách a dobách pro obnovu plné funkčnosti systému), tak dostaneme-li se v diskusi na krátké časy obnovy po nějakém výpadku (ať už plánovaném či neplánovaném), které oscilují třeba kolem 1–2 hodin, s lehkou dávkou ironie říkám: Lidi neblázněte, vždyť nejde o bankovní aplikaci, ale o obyčejný … (za tři tečky si dosaďte jakoukoliv jinou webovou aplikaci typu webu, portálu nebo intranetu).

Internetové bankovnictví (přesněji řečeno zmíněné eKonto) pro mě a věřím, že i pro mnoho dalších představuje ostrov jistoty a vzor stabilní aplikace. Moje peníze jsou v bezpečí, aplikace není děravá, tváří se stabilně a ať se stane, co se stane, vždy funguje. Dokonce i ve více prohlížečích.

Jenže teď jsme o tuto jistotu přišli. Peníze jsou sice (snad) stále v bezpečí, ale už to není ta neotřesitelná aplikace, která běží za všech okolností. Přirovnal bych to k papeži, který by prohlásil, že tři dny nebude papežem, bude místo papežování odpočívat a ať mu všichni věřící dají svatý pokoj. To by s nejedním věřícím asi hnulo a možná i nahlodalo jeho víru. I mou víru to maličko nahlodalo. Když se může na tři dny vypnout internetové bankovnictví, tak proč bych nemohl v rámci „technické údržby“ třeba na týden také vypnout servery? Důvod: Plánovaná nezbytná technická údržba.

Pozn.: Doufejme, že ta časová shoda návštěvy papeže v Česku a odstávky eKonta bude opravdu jen náhodná.

Tím se dostávám zpátky k otázce, zda si může dovolit banka vypnout své internetové bankovnictví. Podle toho, k čemu jsem se zatím dobral a podle reakcí nejen na Facebooku, to vypadá, že nemůže. Nesmí. Nemá nárok. Uživatel Internetu je přece zvyklý na provoz 24/7/365. Navíc peněz na poplatcích jsme jim dali dost, tak ať se snaží, ne?

BRAND24

Jenže správná odpověď je přesně opačná. Banka zcela jistě má nárok na odstávku svého internetového bankovnictví. Pokud to vede (!) ke zlepšení služeb, dostupnosti nebo dokonce k odstranění potencionálních problémů, pak odstávku provést může. Tedy dokonce musí. Tím spíš, pokud to jinak nešlo. Jak prohlásil také jeden kolega ve zmíněné diskusi – taková mohutná bankovní aplikace, jakou eKonto bezesporu je, má vazby na spoustu dalších aplikací i třetích stran, tak je někdy lepší ji pro údržbu prostě vypnout a neriskovat rozhození konzistence dat.

To, že to tentokrát trvalo více než tři dny, bylo nestandardní, bezprecedentní a nepotěšilo to zajisté ani klienty, ale zejména techniky, kteří se o tento systém starají a kteří na odstávce pracovali. Přátelé, přejme to eKontu. Za ta léta provozu má přece nárok na krátký odpočinek každý, i internetové bankovnictví. Je přece lepší jedna delší a předem ohlášená odstávka, než kratší, neohlášené a náhodně v čase rozložené výpadky. Nebo je snad někdo jiného názoru?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá publikačními systémy, eshopy a dalšími užitečnými internetovými. Aplikacemi, e-commerce a marketingem na internetu. Pracuje jako CEO ve společnosti Neternity Group s.r.o.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).