Hlavní navigace

Filmová a hudební studia vyhrávají nad piráty

21. 7. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Vítězství ale nepřinesly represe, pokuty a stíhání. Snadno dostupná hudba za odpovídající ceny je tím důvodem, který vše mění. Alespoň v Norsku.

Článek Music and film industries winning war on piracy, says report, který vyšel v britském Independentu, to říká jasně. Digitální pirátství, postrach zábavního průmyslu, je na ústupu. Filmová a hudební studia vyhrávají nad piráty.

Hudební pirátství kleslo za poslední čtyři roky o 82,5 procenta. Tedy alespoň v Norsku, kterého se týká čerstvá studie, zpracovaná společnosti Ipsos MMI. Z 1,2 miliardy skladeb nelegálně zkopírovaných v roce 2008 se stalo 210 milionů v roce loňském. Na polovinu se snížilo pirátské stahování filmů a televizních programů. Z 260 milionů televizních pořadů a filmů z roku 2008 se v roce loňském stala polovina.

Jak se podařilo zvítězit nad piráty? Podle autorů studie je důvod jednoduchý – růst počtu legálních možností, kde je možné si hudbu i filmy opatřit. Ať už jde o Spotify pro hudbu či Netflix pro filmy. Studie také konstatuje, že antipirátská opatření či zákony, které hudební a filmový průmysl vyžaduje, nejsou potřeba.

Pokud existuje dobrá legitimní nabídka, lidé jí využijí,“ říká Olav Torvund, dřívější profesor práva na Universitě v Oslo. „Není zde omluva pro nelegální kopírování, ale když dostanete nabídku, která nestojí příliš a je snadno využitelná, je méně zajímavé stahovat nelegálně.

Norsko má samozřejmě štěstí, Spotify, Netflix i další služby jsou v této zemi dostupné. Což v praxi znamená, že 47 % lidí používá právě službu jako Spotify, tedy streaming hudby. Mírně přes polovinu Norů platí za prémiovou verzi služby, aby získali ničím neomezené možnosti poslechu.

Co se „televizního pirátství“ týče, tak podle studie dosáhlo špičky v roce 2011, v podobě až 200 milionů zkopírovaných televizních seriálů a pořadů. Od té doby ale pokleslo o desítky procent. Současně s nástupem a rozšířením služeb jako je Netflix.

Norská IFPI uvedla, že poprvé od roku 1999 došlo ke zvýšení prodeje hudby. Sice malému (0,3 %), ale vyvolaného  hlavně prodejem hudby v digitální podobě (dominantním hráčem bylo na tomto poli  iTunes). Jedním z dalších faktorů přispívajících ke snížení hudebního pirátství studie řadí i konec Megauploadu.

BRAND24

Představitelé zábavního průmyslu v Norsku samozřejmě postupují tradičně – lobbují, snaží se prosadit tvrdší zákony, zavést možnost odpojovat od Internetu „piráty“, pokuty, či stíhání. V posledních měsících se jim konečně „zadařilo“. Norsko zavádí legislativu, která umožní anti pirátským skupinám stíhat jednotlivce, sdílející autorsky chráněný obsah. A také, na úrovni ISP, blokovat weby (samozřejmě nejžádanějším cílem je The Pirate Bay).

Zdroj: Piracy Collapses As Legal Alternatives Do Their Job

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).