Hlavní navigace

Google a jeho americká lobby

5. 1. 2009
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Budoucí americký president Obama se netají svým zájmem o informační technologie. Má hromady virtuálních známých na Facebooku, jeho volební tým využíval Twitter, ale hlavně: je zde blízkost ke Google.
Michal Černý - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

A právě za to se dostává jinak všeobecně opěvovanému Baracku Obamovi nemalé kri­tiky. Zdá se, že jeho spojení s Google není úplně nevinné či obvyklé. Na jedné straně je typicky americké, že prezident propaguje americkou značku, na straně druhé čeho je moc… O Ericu Schmidtovi se uvažovalo do nejužšího vládního vedení, pan prezident bude k národu hovořit přes YouTube a Google Health možná najde využití ve státní zprávě.

Pro Google se jedná o hodně zajímavý business. Především, pokud by se skutečně stal jeho zdravotnický systém Health sou­částí státního projektu, pak by se jednalo o výjimečnou ekonomickou i strategickou zprávu pro Google. Například by to výrazně zvýšilo počet lidí, kteří mají Google ID, a tedy by se otvíral prostor pro zisk nových aktivních duší. To je asi jeden z těch nejzajímavějších aspektů. Google by mohl získat velké množství uživatelů snadno, a to, že takové uživatele umí dobře „zhodnotit“, již ukázal vícekrát. Rozměr přímé ekonomické investice ze strany vlády již snad není potřeba ani zmiňovat. Neřku-li, že se jedná o prestižní záležitost.

Pravidelné Oba­movy projevy prostřednictvím YouTube asi nijak nepřekvapí. Jedná se o laciný způsob poměrně populárního způsobu prezentace činnosti. Pro YouTube to tak znamená další kamínek do mozaiky v budování pozice nejen serveru pro zábavná domácí videa a kradené seriály, ale také směrem k běžnému internetovému zpravodajskému médiu. To, že ve spojení s Google News se z internetové­ho vyhledávače stává stále silnější hráč na mediální scéně, netřeba zmiňovat. Přitom sám Google žádné vlastní zprávy nemá a nedělá. Zdá se, že nemá zřejmě ani takovou ambici.

Třešničkou na dortu je pak Obamův vý­rok:stát by se měl poučit od Google ohledně způsobu zacházení s daty a efektivity jejich vyhledávání. (zdroj: lidovky.cz). Zde jistě stojí za zmínku nedávná aféra týkající se smlouvy EULA při instalaci prohlížeče Chrome. Google si s daty uživatelů nakládá zatím zdá se poměrně anonymně, ale ekonomicky výhodně. Je totiž asi jediný, kdo přesně ví, kolik lidí co chce. Výsledky z jeho vyhledávání a analýzy z prokliků jsou jistě hodnotnější, než mnohé (rozsáhlé a metodicky kva­litní) průzkumy.

BRAND24

Pokud bude lobby Google ve spojených státech pokračovat, stane se z něj téměř neomezený hráč ve světě Internetu, který bude u mnohých lidí disponovat téměř vším; informacemi o vyhledávání, poštou, informacemi o zdravotním stavu, chaty, statistikami z vašich webových stránek,… A do slovníku spisovné angličtiny (tedy do spisovného jazykového úzu) se možná dostane da­leko více slovíček než jen „to google“.

Karel Kryl ve v jedné své písni zpívá: zlatá doba nenastává, přijde kamenná…. Přijde doba „googlová“? Dost možná už to nezáleží jen na nás uživatelích.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je student PřF MU, publicista. Zajímá se o dění na Internetu, filosofii a fotografii.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).