Ilustrace: Nenad Vitas
Google Wave byla ve své době velice zajímavá technologie. Kombinace sociální sítě (v té podobě, v jaké existovaly v roce 2009), e-mailové aplikace, groupware a technologií pro řízené sdílení obsahu slibovala zážitek a ještě lépe užitečnost, kterou sice měly soudobé konkurenční systémy každý zvlášť, ale bohužel nikoli dohromady. Bylo to velice lákavé. A hlavně, ve světle tehdejšího Facebooku, Twitteru a MySpace to vypadalo jako vítaný evoluční krok.
Kdepak je dneska Google Wave konec. Neumřela – kupodivu – na to, že by konkurenti byli „prostě lepší“. Naopak, troufnu si říct, že v mnoha technologických aspektech konkurenty válcovala. Neskončila ani proto, že by byl nezájem o její používání; naopak. Služba Wave byla zdrojem celkem solidního buzzu, a s pozvánkami nutnými k registraci se tvrdě kšeftovalo.
A právě v tom byl problém. V omezeném přístupu ke službě v době, kdy se „testovala“ a kdy trval buzz. Google nevystihl moment, kdy všichni chtěli dovnitř a pouštěl je tam tak málo, že ti, co se do Wave dostali, brzy zjistili, že tam nikdo (a tudíž nic) není. Wave skončila.
Proč to zde píši? Protože Google uvádí do napůl veřejného testování svou novou sociální službu Google +. Pokud jste ji už neviděli, vězte, že vypadá jako Facebook vykradený asi před třemi roky a obohacený o technologii „kruhů“ – jinde se tomu říká štítky. Po Wave a službě Orkut, která se – kdo ví proč – chytila pouze a jedině v Brazílii, je to třetí pokus o sociální médium. Buzz je opět zde. Pozvánek je málo, nažhavené publikum se tísní u plotu, a pěkných pár se už dovnitř dírou v systému označování uživatelů v komentářích, respektive v aplikaci pro systém Android, již dostalo. Ale to je málo; žalostně málo. Jak známo, Buzz netrvá věčně.
Osobně jsem, pokud jde o Google +, skeptik. Váha Facebooku je především díky počtu pravidelných uživatelů a množství obsahu veliká. Google + se může stát plnohodnotnou sociální sítí typu „vše v jednom“, ale může také následovat Wave, či dokonce Orkut. Záležet bude na mnohém. Mimo jiné také na tom, jak Google nastaví vstupní podmínky, a zda „neveřejné testování“ povede velmi brzy k otevření dveří, za nimiž bude skutečně hotová aplikace. I kdyby ale hotová nebyla, důležité pro její úspěch je, aby byla přístupná. Jinak by se totiž mohla zopakovat situace, kdy se davy tísní před dveřmi, uvnitř křičí na sebe jednotliví šťastlivci „Je tam někdoooo“ – a nikdo neodpovídá.